28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

iKTIiSADI Yatırımlar Odalar Birliği der ki. Haftanın başında, Pazartesi günü, Başbakan Demirelin bütün ya- tırımcı. kuruluşlara ve devlet dâire- lerine gönderdiği bir genelge ve bu genelge ile aynı zamanda yayınla- nan Odalar Birliğinin “ekonominin genel durumu” hakkındaki raporu, AP islamın galdağr bütün hava- lara rağmen, Türkiyenin içinde-bu- lunduğu durumu bütün çıplaklığıy» la gösterecek niteliktedir. Demirel bir taraftan, Senato kıs- mi seçimlerinden hemen sonra ge- niş yatırımlara başlanacağını ilân ederken -bu yatırımlar, her yıl ol- duğu gibi, 1966 Programının hazır- lıklarında ve finansman 'meselesi- nin: görüşülmesinde kararlaştırıl- maktadır ve ne kadar tespit edil mişse o kadar yapılmaktadır., di- ğer taraftan da yatırımcı dairelere 21 Mayıs tarihli'bir genelge gönde- rerek,: “finansman » meselesinin-cid- diyetini elan mubafaza ettiğini” söylemekte, dairelerden tasarruflu hareket etmelerini istemektedir. Etrafa mavi boncuk dağıtmakla, asma köprüler, patates fabrikaları vaadetniekle devlet yönettiğini sa nan Demirelin içinde < bulunduğu sıkmaz, âkli başında birçok çevre ierce, bilim adamlarınca söylen: miş ve yazılmıştır. Ancak, haftanın yaşında Odalar Birliğinin yayınla dığı rapor bütün bunların üştüne tuz biber ekmiştir. Demirelin iktisa- di tutumu şimdi özel seklör çevre- lerinde de köklü endişelere yol aç mış bulunmaktadır. Kendilerine en yakin anlayışta buldukları Demi- rele “balisane” akil vermekle duru- niu “İdare” edeceklerini sanan Oda- lar Birliği yetkililerinin raporu ge ne de yararlı olmuştur. Plânlama- nın ve diğer aklı bâşında çevrelerin uyarmalarında n “iş ada mı” Başbakanın, iş çevrelerince hü- zrlanan bu rapora itibar etmesi hem kendisi; hem de Türkiye eko- nomisinin : geleceği için herhalde yararlı olacaktır. Gec e Odalar Birliğinin bu raporu, Hükümetine öyle bir tablo b nelik ki, buna göre “vergi hasılatını ciddiyetle âzami- ve çıkarmay” *”, “finansman me selesinin hallinde gerçek üretim ar- tışlarını aşarak (enflâsyonist kay- naklara börvürmaya: kalkan” bir mali ve ik. sadi politika AP'nin ba şma çok işler açacaktır. Durum, VE MALI AP'nin * “geniş yatırımlar vaadini gerçekleştirmek' şöyle dursun, -as- ırida buna teknik bakımdan da im- kân yoktur.. Zira plânh kalkınma ortamının şartlarında bu, boş bir lâftır-, eldeki günlük işlere bile pa- ra bulamıyacağını, yıl sonuna doğ- ru, “yatırımlarda dahi kısıntıya git- mek zorunda ( kalacağını” “göster- mektedir, Üstelik bu dramatik: tab- lo, “solcular”, “muhalefet” veya “İs- tenmeyen adam”lar tarafından de- Zil, bizzat özel sektörün en üst ku- ruluşu olan Odalar: Birliği tarafın. . dan çizilmektedir. Raporda değinilen konular io yılındaki “Türkiye -Ekonomi- konulu rapor, özel sektörün kendi görüş açısından hazırlanmış olmasına rağmen, AP'nin hoşuna gi- decek şeyler çesinin yüzde 18'inin borçlarla sağ- lanacak kaynaklarla karşılanacağı. na, diğer normal gelirlerde de umu- lan ölçüde bir gerçekleşme sağlana- mazsâ, yıl sonunda durumun kötü- ye gideceğine, sonuç olarak, AP İk- tidarının karşısında ya enflâsyonist kaynakları kullanma veya, “câri masrafları kısmak kolay olmadığı için, yatırımlarda o kısıntıya gitme alternatifleri kalacağına” işaret et- mektedir. Odalar Birliğinin raporunda bel- libaşh iktisadi “ve mali konularda şu meselelere değinilmektedir: söylememekte, “1966 yılmın yatırımlarda kısıntıya git- , meyi gerektirecek bir yıl olarak gö- ' rünmeye başladığını”, “devlet büt- ' SAHADA “1965 yılında » devlet bütçesine konulan paralarla yapılacak yatı- rumlardan 2 milyar 700 milyon lira- lik yatırım yapılamamıştır. Bu mik- tar, bir önceki 1964 yılında 1 milyar 190 milyon lira idi” denilen rapor- da, tarım ve dalmaya alanındaki üre- tim durumunun da iyi olmadığı be- lirtilmekte e söyle denilmektedir: “Tarımda 1965 yılı için öngörülen e yüzde 4 iken; sağlanabilen gelişme hızı ancak binde 4 olmuş- tur. Sanayide durum daha iyicedir. Ancak, burada da yüzde 129 yerine sağlanan hız yüzde 9,1 olmuştur.” Raporda, tarım ve' sanayide ye- ter yiye sağlayamamanın Kritik bir durum yarattığı o belirtilmekte ve “tarım ve sanayide üretimin ye- ter derecede, umulan ölçüde gelişe- memesi, 1966 yılı içinde de, para ve kredi politikası, hiçbir aksama gös- termese bile fiyatlar dengesini bo- zacak, meseleler çıkaracaktır” de- nilmektedir. Borçlanmaya dayanan bütçe Fiyat dengesinin bozulmasına yol açabilecek üretim noksahının laşma görülmektedir. prog- ramda öngörülen miktarda üretim yapılması için gereken yatırım har- camaları da bu yıl açık verecektir. 1966 Bütçesinin dengesi kurulür- ken, vergi hasılatının bu yıl 1 mil var' 644 milyon lira artacağı farzo- lunmuştur. Oysa, 1965 yılında vergi hasılatmdaki oartış vüzde 6.19'da ; Bu konuda Cumhuriyet Devrinde yayınlanan ilk eser SAVCI Yılmaz Akıncı ve AVUKAT Tahsin Atakan'ın Mevzuatta KABAHAT FİİLLERİ ve USUL HUKUMLERİ adlı kitap satışa arzedilmiştir. Hâkim, savcı, avukat, idareci, yüksek tahsilde ceza: hukuku okuyân . herkesin ve halkın hergün karşılaştığı hadiseleri * açıklıyan izahlı, notlu, içtihatlı müracaat kitabı. 350 sayfa 15 liradır. Genel dağıtım ve isteme: Minnetoğlu Kitapevi ir Cağaloğlu — İstanbul 28 Mayıs 1966 a“ 14 “19