28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

SOSYAL HAYAT Dernekler Türk El Sanatları Konuşmacı mikrofona vaklaştı ve misafirlerin ısrarı üzerine bir kere daha tekrar etti: — Elişi gümüş iğne 47 liva, küpeler 52,5 lira. En sade bir elbi. seyi bir çırpıda giydiren ve Anado lunun ince zevkini moda ile birleş tiren, gerçekten güzel bir parça. Konuşmacı Türk El Sanatları Tanıtma Derneğinin faal üyelerin den Güzin Refioğlu idi. Refioğlu, Türk El Sanatlarını Tanıtma Der- neğinin Golf Klüpte düzenlediği bir vemekli toplantıda, Demet Modae- vinin elbiseleriyle beraber Türk E| Sanatları oDemeğinin olağanüstü şık elişlerini Başkentin sanatsevei hanımlarına bir kere daha hatırlatı vordu. Anadolunun dört bir köşe sinden gelen pırıl pimi parçalar genç mankenlerin üzerinde daha da güzel duruyor, özellikle mevsimin zengin küpe modasına veni bir an lam getiriyordu. Türk EBİJ. Sanatların Tantma Derneği 1953 yılında Ankarada, türk el sanatlarına hayran, onların öl mesini engellemek, onları yeni zevk- lere göre yaşatmak isteyen hanım: lar tarafından kurulmuştur. Derne- gin amacı, türk el sanatlarını yurt içinde ve yurt dışında tanıtırken, bir yandan da sanatçılara, ev kadın- larına iş sahaları açmaktır. Bakir, gümüş, nakış, kilim, tahta, dokuma ve.öteki el sanatları, derneğin İz- mir caddesindeki lokalinde devam- h surette satışa arzedilmektedir. Demek üyeleri el sanatlarına ait bütün mamülleri toplamakta ve bunları ya olduğu gibi muhafaza etmekte, ya da günün zevklerine göre modernleştirerek. değiştirmek. tedirler. Bunun için üyeler her yıl Anadoluda gezilere çıkmakta ve bu gezilerinde sanatçılarla konuşarak, onlara yeni modeller vermekte, si. parişte bulunmakta, bazen de uzun uzun tartışmaktadırlar. Emeğin değerlendirilmesi Se genellikle, kendi gelenek el modellerine bağlıdır, yabut > kadar uzaktan ayağına gelen kendisine iş veren “gönüllü stile ları şüphe ile karşılamaktadır. Ü- yeler son olarak, türk karakteris- tiği olan telkâri ve işli gümüşleri toplamak, piyasada o bulunmayan, kavbolmuş eski motifleri aramak üzere bir geziye çıkmışlar ve Mid- yatta, gerçekten istediklerini bul: muşlardır. Ama bir sanatçı, gönül lülere “Sizin 'bu' işten kârınız. ne- dir?” dive tuttutmuş, gönüllülük sı fatına bir türlü inanmak istememiş, nihayet oinanınca da gözlerinin va şını gizlememişür,- Çünkü Türkiye nin birçok köşesinde böyle, kendi sanalımm değerinden haâbersiz vevs onu > -değerlendirebilmek imkânın- dan yoksun sanatçılar vardır. Piya- sa, türk. el sanâtını . dejenere eden o. takım elişleriyle hkabasa doldu- ulurken,' gerçek sanatcilar işsiz bölmek iğ, babadan kalma sanat- larını günün şartlarına ve zevkleri- ne göre uydurma imkânlarından voksun: kalmaktadırlar. Meselâ bir köyde, kızlar oya işi yaparlar, Oya yemeninin. kenârın süsler ve/mah- dut satışı vardır. Oya işiyle modern çicekler, elbise süsleri yapıldığı 75- man ise sürüm birden “artar, 'Hapis- hanelerin meşhur boncuk işleri Türk El Sanatlarını » Tanıtma Der- neğinde'medem kolye, kemer. hâli- ne getirilmiş, kilim parçalarından çantalar - yapılmış, gümüş, bakır, tahta ve toprak en pratik şekiller- 'BA İLÂ YURT İÇİ VE YURT DIŞI REKLÂMLARINIZ İÇİN HİZMETİNİZDEDİR Genel MÜUdürlük * Cağaloğ'u. Türkocağı Caoöcwu maç hi Rai Teleton -2876800-77680 Talgraf adresi : BASINKURUMU > (Basın-A: 11672) iÇ 2 28 Mayıs 1966 97