28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Si N Festivaller Cannes: Ödüller irminci yaşını o dolduran 1». U- luslararası Cannes Film Festi- vali, yirminci yıldönümünün verdi- ği bir ağırbaşlılıkla geçti ve kapan dı. Festivallerin en renklisi, en can- lısı ve skandalı en bol olanı olarak tanınan Cannes'ı, eski ziyaretçiler tanımakta güçlük çektiler. Ne ha- vuza itilen yıldız adayları, ne süt ven askısı tam zamanında kopan unutulmuş oyuncular, ne denizde bikiniyle basın toplantısı yapan yıl- dızlar vardı, Oysa, yıldız yönünden Cannes. Festivali her zamanki gibi bu yıl da zengindi. Monica Vitti, Geraldine Chaplin, Michel Morgan, Jeanne Morcau, Orson Welles, Samv Davis Jr., Kirk Douglas, Glenn Ford, Rock Hudson, Omar Shariff, Vitto- rio Gassman, Michael Caine.. ve kalabalık bir yıldız adayları küme- si Cannes'ın omisafiriydiler. Ama hepsi akılı usluydular. Nasıl akıllı uslu olmasınlar ki, on yıl önce şan- sını denemek için Cannes'da fırsat gözlemeye gelen yıldız adayı Sop- hia Lören bile bu yılki Cannes Fes- tivalinin jürisine başkanlık ediyor- dü! Cannes Festivalinin ilk yılı 1946 dan bu yana, festivalde Altın Pal miye ödülü kazanmış bütün ülke- lere, sinemanın dışındaki kültür faaliyetlerini göstermek için birer gece düzenlemek hakkı tanınması, bu yilki festivali yalnız bir film gösterisi olmaktan çıkardı. İsveç balesinden Japon tiyatrosuna, sov vet kemancı Leonid Koganın kon- serinden Rio karnavalının samba, bossanova, macumba şarkıcı ve dansçılarına ve fransız Şarkıcı Gil bert Becaud'nun Konserlerine ka: dar çok çeşitli gösterilere yol açtı. Kaliteli bir festival akat bümlar film gösterilerini gölgelemedi. Zâten bu yıl, Dı ma dışı gösterilen ikisi hariç, öbi leri resmen katılan 24 filmin ağ Cannes'da şimdiye kadarki en yük- sek kalite ortalamasını tutturacak çeşitten ©serlerdi. Asıl şaşılacak yön, şimdiye kadar ber vakit bü- vük gürültülere yol açan jüri ka- rarlarının bu defa itiraza uğrama- masıydı. Anlaşılan, festivalle bir- likte jüri ve seyirciler de yirmi ya- şın olgunluğuna ulaşmışlardı. Jüri, festivalin büyük ödülü o- E M A lan Altin Palmiyeyi bir fransiz fik miyle bir italyan filmi arasında pay laştırdı. Fransız filmi 28 yaşındaki ge yönetmen Clâude Le 'an la genç bir otomobil aşk macerasım bü bir sadelikle işliyen filminde Lelouche, deyişi ba» kımından “yeni dalga”nın ele avuca sığmaz yönetmeni Jeanluc : Gö“ dard'i hatırlatıyordu. - İtalyan fik mi, 1962'de “Divorzio alitaliana « İtalyan Usülü Boşanma” adlı fil miyle Cannes'da en iyi kömedi fil mi ödülünü kazanan Pietro Germi'- nin “Signoreve siğnori - Bayanlar, Baylar” adli veni kömedisiydi. Ge- rek "İtalyan Üsülü Boşanma”, ge rek “Sedötta & abbandönata - Kün dırılmış ve Bırakılmış"ta sicilyalı- rave'ın hepsi oyuncu olan âilesi- nin: -Baba Michael, Anne Rachel Kempsön, oğul Cörin, kız Lyon ve Venessa- en genci Venessa Redgra- ve perde ve sahnenin yeni parlama ğa başliyan yıldızıdır. Buna karşı hk, en iyi erkek oyuncu ödülünü kazanan “Norveçli yazar Knut Ham- sun'un römanından danimarkalı yönetmen Henning Carisen'in per deye aktardığı “Sult - Açlık” adlı İsveç « Norveç - Danimarka filmiy« gelmektedir. Bugün 39 yaşında oları Oscarson 17 yaşında İsveç Krallık Tiyatrosunda çalışmağa başlamış, 1945'tenberi o filmlerde oynamıştır. Oscar son özel yaşayışında da renk- li bir kimse ölarak tanınmaktadır. Dünya barışının hararetli bir savu- nucusu olarak kendi o memleketin- de mücadeleye girişmiş, nükleer Sis, lâhlar aleyhinde konuşmalar yâp- muş, “dünya . vatandaşlığı” düşün- G. Lindblom ile P. Oscarsson “Aclık”ta Renkli bir şahsiyet ların gelenek ve göreneklerini ye- ren Germi, bu defa küçük bir ital yan Şehrinin toplumsal yaşayışını hicvetmekteydi. Festivalin en iyi kadın oyuncu ödülünü, ingiliz (yönetmen Karel Reisz'ın “Morgan, a suitable case for treatment « Morgan, Tedaviye eme Bir Hasta” - filmindeki ro üyle Vanessa Redgrave kazandı Ünlü ingiliz oyuncu Michael Redgr cesini savunmuştur, Jüri, festival seyircileri için ye ni olan bu iki oyuncuftun yanında emektar bir oyuncuyu da unut mayarak türk seyircilerinin çok iyi tanıdığı italyan oyuncu Töto'ya Pi- er Paölo Pasolini'nin ucçellini - Büyük Kuşlar ile Küçük Kuşlar” filmindeki oyunu için mab- siyon vermiştir. 28 Mayıs 1966 33 “Uccellacci € ©