28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TIYATRO Ankara “ral Oidipus” fekrür saliiede Bu satırlar dergide çıktığı gün, Devlet Tiyatrosunun bundan beş yıl önce sahneye koyup oynadığı, hattâ 1960 baharında Paristeki Mil letler Tiyatrosuna, 1961 güzünde de Atina Festivaline o götürdüğü, Sop- hoklesin “Kral Oidipus” tragedyası, bu sefef iki festival münasebetiyle veniden sahneve çıkarılmış oölâcak- 3u festivallerden biri 25 Mayıs- 5 Haziran tarihleri arasında yapıla- vak olan 6. Antalya oFestivalidir. Devlet Tiyatrosu Antalya Festiva- linde “Kral Oidipus”u, ilk oynandı- ğı zamanki mizansen, dekor ve kos- tümlerle oynayacaktır. Bellibaşlı rollerde önemli bir değişiklik yok» tur. Başrolü, Oidipus'u, gene Cü- neyt Gökçer, Krâiiçe İokaste'yi de gene Muazzez Kurdoğlu oynaya caklardır. Obür rollerde Muzaffer Gökmen (Rahip), Coşkun Ofhon (Kreoh), Nihat Aybars (Teiresias), Ali Algın (Laios'in Kölesi), Nuri Gökseven (Koörinthos'lu Haberci), Bozkurt Küruç ve Muammer Esi (1, Korobaşı) vazife alacaklardır. Devlet Tiyatrosu 26 Mayıs akşa- ımı Antalyada, tarihi Aspendos amlfi- sinde vereceği temsilden sonra Ber- gamaya geçecek ve aynı eseri Ber- gama Kermesinde tekrarlâyacaktır. Bergamadaki temsil de açıkhavü- da, Asklepion tiyatrosunda verile- cektir, “Kral Oidipus”ün Bergama dö- nüşü, Haziran başlarında, Ankara. da dâ bir defaya mahsus olmak ü- zere öynanacağı söylenmektedir, Anadolu turnesi Devlet Tiyatrosu ayrica, ikinci bir grüpla, Haziran ayının ikinci haftasında, büyük bir Anadolu tur- nesine Çıkmiya hazırlanmaktadır. Bu grüp, Tarik Buğranın Yeni Sâh. nede #16vsimi kapayan o “Ayakta Durak İstiyorum” adlı oyunuyla, Anadölunun birçok şehirlerini 'do- laşâcaktır. Birbuçuk ay sürecek © lan bu turncde, Râik Alnaçıkın sah- neye: koymuş olduğu “Ayakta Dur mak - İstiyorüm” piyesi, - sırasıyla Konya, Niğde, Kayseri, Malatya, Gaziantep, Urfa, Diyarbakır, Elâzığ, Halk Oyuncuları Birliğinde “Yılanların Öcü” Sembollerden gerçeklere... “Yılanların Öcü”, Fakir Baykurt. Oyunlaştıran : Ergin Orbev, 'Tiyatro : — Halk Oyuncuları eki (Ankara Sanat Tiyatrosunda). Sahneye koyan : Gündüz K Dekor ; Aykut Orav Kostüm : Halk Oyuncuları Birliği, ortak yapım. Işık : Ali Av. Oynayanlar : Erdem Aykanat (Yorgun Mustafa), İbrahim Berg- man (Kara Bayram), Deniz Türkali (Hatça), Ersan Gürses (Alimet), Celile Toyon (Irazca), Binnaz Gürses (Sultanca), Hayri Eroğlu (Agali), Ali Özgentürk (Haceli), Suzan Yeğenoğlu (Fatma), Mürat Şanlı (Hâce- linin Kardeşi), Hikmet Karagöz (Muhtar), Nihat Onat (Badi Dayı). Kotu : Fakir Baykurtun romanı, filmi çekildiği gündenberi hayli tâi- tışıldı ama, genellikle beğenildi. Romandeki sadelik filme de, oywdida da korunamlainış olmakla beraber, Anadolu insanının töreleri, sotunlâ- rı fenkliliğinden, derinliğinden “ve burukluğundan- pek birşey /aybet- memiştir, Son yillârda sayıleri arttıkça artan köy oyunlarını yazan kattığı, türk köylüsünün toprağına olan bağlılığı ve köklü “mülkiyet” duygusudur. Bunun yanisira su ve temizlik hasreti, ekönemik kalkin- ma çabası gibi yeni temalar yadırganmiyacak şekilde işlenmiş, Ifâzca Ana gibi erkeklere taş çıkartah mert -ve çileli. bir kadın tipiyle de, çi- karlatından başka birşey düşünmeyen muhtarların elihe (bırakılmış köylerimizin ıstırabı ve Devlet Babadan bekledikleri dile getirilmiştir. Beğendiğim : (Gündüz Kalıçın, epik bir sahne i içinde, oj vermeyi başardığı akıcılık, üslüp ve ifade bütünlüğü, özellikle tmetin- den. ssâlme lehihe- fedakârlık etmeği göze alarak oyuna kazandırdı yoğunluk. Celile Toyonun, kuru görünüşü altında, “çıkış” anlarini çök ivi değerlendirdiği etkili kompozisyonu. Hikmet Karagözün çizdiği, ger- çekliği olan Mühtar tipi, Bütün sanatçıların oyununa hakim olân ra hatlık, tabiilik. Beğen&meğiğim : Eigin Orbeyin, bir tiyatro oyunundan çok bir filin senaryosunu andiran kısa kısa ve değişik tablolu sahne metmi, “An- latan” rolündeki oyuncunun “ezberci” “ve dramatik- tofu. | Sonuç : (o “Ensemble” halinde e inandırıcı, ai bir oyun, ütfi AY 28 Mayıs 1966 31

Bu sayıdan diğer sayfalar: