28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

ruyorduk. Meğer bizim kendi ken- dimize bir gazeteci olarak sorduk- larımızı Nermin Abadan, arada bir bizlerle ade konuşarak, bir sis tem içinde sorar ve bunlara cevap * hazırlarmış, hem de bilimsel bir açıdan!. yen limler açısından ye 4 kısım, 12 bahise bölün- müş bir incelemedir. Önsözden sonra gelen ilk kısımda hukuki temeli akne Üçe bölünmüş bu kısımda ele al nan konular, Siyasi Partiler ve A- nayasa, Siyasi Partilerin Hukuki Hukuku ve Siyasi Bi- t i. ka aktadır. rimizin tarihi gelişimlerini de anla- tan ve gerçekten temel bilgileri sağ lam bir sre ni olarak veren bu ba- sonra gelen ikinci kısım; “Şe- De Siyasi Yönü”dür. Bu kısım- da seçim öncesi fikir iklimi, mev- cut siyasi partiler, seçim kampan- yasında: propaganda - konuları ele alınmıştır. kanaa önderleri arasındaki bir inceleme- nin sonuçları ve bu sonuçların Jilini teşkil etmektedir. Son ve dör- düncü mı ise siyasi partilerin Parlâmento kadroları ve aday tesbi- ti ile seçim sonuçlarım ve bunun tahlilini kapsamaktadır. Özellikle üçüncü bölümdeki tab- lolar, ilk yadırgamadan sonra dik- katle incelendiğinde, ortaya çikan. gerçekler gerçekten şaşırtıcıdır. Nermin Abadanın kitabı için kısaca söylenebilecek olan şudur: Politikayla uzak veya yakın, biraz ilginiz var rm? 1965 seçim $sonuçla- rımn tam bir tahliline kafa yordu- nüz mu? Kendinizi bu memleketin aydını, bu memleketin meseleleriy- le ilgilenen insan sayıyor musunuz? O halde, ne edip edip bu kitabı bu- lun ve okuyun. İçinde yaşadığınız, ama farkına varmadığınız pek çok olayın - bilim açısından, anlaşılmaz bilim açısından değil, gündelik dik GÖRÜNMEYEN le anlatılmış bilim açısından tam bir tahlilini bulacaksiniz. Niye 1965 seçimlerini AP kazandı da CHP kay- betti? Niye CKMP küçüldü de YTP silinmeye yüztutarken ortaya bir TİP çıktı? Niye Bölükbaşının parti- si herşeye rağmen bir başarı sağla- yabildi? Partilerimiz nedir ve ne değildir, ne iken ne olabilir? Bu sö- ruların cevaplarını “1965 Seçimle rinin Tahlili'nde bulabilirsiniz. HÜKÜMET CİA David Wise- Thomas Ross adlı amerikalı iki gazetecinin Amerikan Ts. thbarat Teşkilatının içyüzünü anlatan, Ali Rüzgâr tarafından dilimi. ze çevrilmiş kitabı. Sol Yayınları 15, Ankara Başnur Matbaası 1966, 117 sayfa $ lira. İsteme adresi: Muzaffer Erdost, Ankara, Sanayi Demir İş Hanı 52. caddesi Kısaca CİA rumuzu ile anılan Amerikan Gizli İstihbarat Tes- kilatı, bugün artık Türkiyenin de pek fazla yabancısı olma- dığı, hemen her işimizde ensemizde soluğunu hissettiğimiz, adından çokça söz edilen bir casusluk teşkilâtıdır. Dünyanın dört bir tarafında kolları olan, Amerikanın elçiliği bulunan her gen elçilik mensuplarından yarısından çoğunun emrinde bu- unduğu bu teşkilâtın içyüzü nedir, ne yapmak ister? Sorüların cevâbını en mükem- mel şekilde kitabin adı vermekte dir: “Görünmeyen Hükümet”. Ger- çekten de, bu kitabı okuduktan sonra iyice anlaşılmaktadır ki, A- ee Birleşik Devletleri (o bugün hükümet tarafından idare edil mtiitedir. Biri Başkan Johnson'un başında bulunduğu resmi Amerika Hükümeti, diğeri ise, değil oJohn- son gibi Dn yüzyılımızın en- der yetişmiş büyük insanlarından biri olan Kökmediy'nin bile başa çıka. ler halinde, May yayımı. OKUNMAYA DEGER ROMANLAR KUTSAL İSYAN — Hasan İzzettin Dinamonun, altı cilt olacak olan ve Kurtuluş Savaşım anlatan destanının ilk üç cildi, 15'er liralık cilt. FONTAMARA — İgnazio Silone'nin İtalyanm faşizme kayış yıllarını anlatan ve Sabahattin All tarafından çevrilip kısa zamanda tükenen SODOM VE GOMORE — Yakup Kadri Karaosmanoğlunun Mütareke İstanbulunu anlatan romanı, Bilgi Yayınevi Ankara, 10 lira. konusunu Friedrich Dürrenmat'tan dilimize çeviren Cenap Yıl maz. Bilgi Yayınevi Ankara, 4 lira, romanı, Çe .milyarlarca ve milyarlarca madığı, amerikan Kkapitalizminin ve emperyalizminin emrindeki CİA. Daha ileri giderek denilebilir ki, CİA, Amerikanın gerçek hükümrâ- nıdır ve Johnson hükümeti bu ku ruluşun emrinde bir kukladır. Ya- hüt, bu iki hükümet öylesine iç- içe geçmişlerdir Ki, birini ötekinden avırdetmeğe imkân yoktur. Vietiamı Kana böyayan, İranda Musâddıki deviren darbeyi tertiple- yen, Orta Doğuda, Latin Amerika- da bitip tükenmez karışıklıklar ya ratan, Amerikanın sâdece düşman- ları değil, en yakın dostlârı ve ben- deleri üzerinde bile bitip tükenmez bir Kontrol sistemi kurmak için dolar harcayan, dünyanın bu en azman ve azgın casusluk teşkilâtının binbir marifetinden biri de, Kübada Kast roya karşı girişilen Domuzlar Kör fezi harekâtı denen bu hârekâtı dü. zenlemiş ve Amerika Birleşik Dev- letlerinin itibarını iki paralık etmiş olmasıdır. İşte, Sol Yayınları ara sında yayınlanan ve amerikalı iki gazetecinin ortaklaşa hazırladıkları, orijinal adı “The -İnvisible Go- vernment” olan kitapta, bu harekâ: tm nasıl hazırlandığı, Amerikanın o zamanki başkanı ve sönradan belki de bizzat CİA ajanları tarafından öldürtülen Başkan Kennedy'nin nâ- sıl yanıltıldığı, bu Kitapta sürükle. yici bir macera romanı kıvraklığı ile anla kt İlhami SOYSAL . 28 Mayıs 1966