28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

MAY NL A R GİDE GİDE 8 Fikret Otyamın dört röportajı, Doğuş Matbaası Ankara 1966, 184 sayfa 7.5 lira, Genel dağıtım yeri: Yalım Kitabevi, Küçükesat Ankara. Fikret Otyam, sonunda gazetecilikte karar kılmış bir sanatçı- dır. Gazetecilik çok kere sanatçılığı öldürür ama, Otya- minkini hâlâ öldüremedi. Ressam Otyam, şair Otyam, foto mu- habiri veya fotografçı değil, fotograf ressamı Otyam, gazete- ci Otyamla birlikte yaşantılarını sürdürüp gidiyorlar, Yarak nereye kadar giderler. “Gide Gide 8”, Fikret Otyamın vayınladığı sekizinci gezi kitabıdır. Sekiz ciltlik gezi notu yayınlamak, öyle, söylendiği kadar kolay bir iş değildir. Ama Otyam, bu zor işin üstesinden gelmeyi de biliyor. Ot vamın gezi notları, Türkiyenin bel ki de en renkli, en firaklı gezi not- larıdır. Ama öyle Avrupalarda, A- merikalarda yapılmış gezilerin not- ları' değil, Fırat kenarında, Harran Ovasında, Erzurumun Tekman ilçe- sinde, hudut boylarında, kavruk Anadolu bozkırında, “Karadeniz - kı- yılarında yapılmış gezilerin ve in celemelerin notlarıdır. Bunlar öyle iç açıcı, insanı sevindirici, hafif ma- cera hikâyeleri de değildir. Bunlar, aslında, zehir zıkkım, acı Anadolu gerçekleri, Anadolu halkının Oger çekleriyle yüklü ihbar mektupları- dır. Üstelik, bir fotograf makinesi sadakatiyle tesbit edilmiş, bir sa natçı gazeteci elinde renklendiril- miş, usta ama pek usta, âdeta sa natçı bir objektifle çekilmiş resim- lerle de resimlendirilmiştir. “Gide Gide 8”, günümüzün Evli- va Çelebisi Fikret Otyamın kitapla rının, gezi notlarının ortak adıdır. Gide Gide 1,-Gide Gide 2, Gide Gi. de 3, Gide-Gide 4, vs... Nihayet 1966 yılında “Gide Gide 8”i bulduk. Ba- kalım, önümüzdeki yıllarda ne olur, Otyam, “bakalım, gide gide nereye kadar gider!., “Gide Gide 8” de dört ayrı ve bü- vük gezi notu-röportaj var. Bün- ların: adları sırasıyla “Oy Firat -Âsi Fırat”,: “Denizi Yiyenler”, “Yaşama Duvarı”, “Kızamık Me lekleri”dir. Bu röportajlar, Otyamın bütün Kkitaplarındakiler gibi, daha önce, çalıştığı gazetede yayınlanmış ve o günlerde ellerden ve dillerden düşmemiştir. Otyam bunları, kitap. lar halinde biraraya getirmekte, ga- zetenin kaderine terketmemektedir. Çocuklarına o birakacağı en büyük miras da, herhalde bunlar olacaktır. Anadoluyu görmüş, anlamış ve duy- muş bir babanın, Anadolunun dert- lerine zaman zaman çare de 'gös- terdiğini sandığı notları... Otyam, gerçekten de, gördüğünü Fikret Otyam 20. Yüzyılda bir Evliya Çelebi iyi görmekte, yazdığını iyi yazmak- tadır ama, çare diye göst her zaman gerçek çareler o midir, buna evet demek zordur. Otyamın görevi, olayı ve gerçeği ortaya iyi koymaktır. Teşhis ve tedavi bir Sa- natçı gazetecinin işi değildir. Ot- vam da işin bu tarafı üzerinde Zâ- ten fazla durmamaâktadır. > Arada bir, o'da gördüğü gerçekler karşı sında bunaldıkça birşeyler © söyle mek istemekte ve o kadarıyla ye- tinmekte, : ukalâlığa âiltifa: etme- mektedir. Otyamın “Gide Gide 8"i için söy. leyeceğim son söz şudur: Bü ki- tabı alıp okursanız, Otyamın (8'den geriye doğru 7, 6, 5, diye “uzahan bütün Kitaplarını alıp okumak is- teyeceksiniz. Tamamını bulabilece- ginizi sanmam ama, bulabildikleri- nizin e okumanızı salik veri- 1965 SEÇİMLERİNİN TAHLİLİ Doçent Nermin Abadanın Anayasa hukuku ve siyasi bilimler bilimsel araştırması. versitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi eri No: 202-184, Sevinç Mat- baası Ankara 1966, 426 sayfa 27 lira. Doçent Doktor Nermin Aba- danm kitabı kocaman bir cilt. İnsan eline aldı mı, içine bir korku düşüyor: Acaba oku- nur mu? Bu yaştan sonra bir kere daha ders kitabı mı oku- yacağız? Üstelik, bir de kitabı söyle bir karıştırıp, icindeki grafiklere, rakamlarla dolu tab- lolara göz attı mı, insan da çok karamsarlığa düşüyor. “Anlaşılan, bu pek bilimsel, do- layısıyla anlaşılmaz hale geti- rilmiş bir eser. Kitaplığın bir köşesine koyayım da, süş diye durur, hiç değilse” diye düşün- mek; bile mümkün. Ne yalan söyliyeyim, kitabı eli- me aldığımda, Nermin .Abadanı ve çalışma tarzını yakından" bildiğim hâlde, bende bile uyanan kanı bu oldu. Üstelik de, “şu seçimler ate fesinde, binbir işin arasında . böy- lesine hacimli bir kitap zor okü nur” “diye düşündüm kendi kendi- me. Sonra sonra, kitabı. orasından bir kısmını biri saat İ göz- den geçirmiştim. M iyice art- tı. O zaman anladım ki, “1965 Se- çimlerinin Tahlili” adlı kitap, uzun süredir ihtiyacımız olan bir kitap- mış. Zira, şu fasıl bu fasıl derkea, sistemsiz bir şekilde kendi kenâi- mize sorduğumuz pek çok sorununu cevabının bu kitapta ver aldığım gördüm. 1965 yılı Ekim “o Eyi nin başından kaza gibi bi seçim emi Milli irade tezahür etmişti. Milli iradenin ma i olan Par mentoyu aylardanberi izliyor, sürü tutarsızlıkla burunburuna va: şıyor ve “bunlar niye böyle olüyot * diye de kendi kendimize. sorup 'dir- 28 Mayıs 1966 29