28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER AKIS Toplanması kararlaştırılacak Genel Kurulda, AP Iktidarının sakat ta- sarruflarına karşı çıkan üç üye gö- tevlerinden uzklaştırılacak, yerleri- ne yeni tayinler yapılacaktı. İşlem- ler tamamlandıktan sonra da, çirilemez” düşüncesiyle bugüne ka- dar İdare Meclisine getirilemeyen, memleketin bir öz kaynağını tehdit edici tasarruflar jet süratiyle geçi- revlerinden uzaklaştırılacâk; yerleri» ri, Batman - İskenderun 'arasında yapılan pipe - line'ın devredilmesiy- — ilgiliydi. Bir diğeri ise, lüzumu ol adığı halde İstanbul; İzmir, Sam- din ve Antalyada depolar kurulma sını hedef tutuyordu. Çorap örme faaliyeti "Toplantı, sert tartışmalara sahne oldu. Tasarruflara karşı çıkan ve tutumlarıyla İktidarı çaresizlik içinde bırakan üyeler, normal Ge- nel Kurul toplantısının geçen aym sonlarındâ yapıldığını, bütün mese- lelerin bu toplantıda görüşüldüğü- nü, bu bakımdan olağanüstü top- lantıya lüzum bulunmadığını anlat tılar. Yüksek mühendis Emin Boz- oğlu, Bakanlık Müsteşarı Kemal Noyan ve Turgut Gülezle yaptığı sert tartışmadan sonra toplantıyı terketti. İki üyenin itirazına rağ- men, Genel Kurulun olağanüstü toplantıya çağırılması teklifi oya sunuldu ve toplantının 31 Mayıs Sa- h günü yapılması kararlaştırıldı. Ne var ki üç üyenin değiştirilme- si için sarfedilen çabalar, olağanüs- tü | Kurulda sonuca ulaşacak nitelikte değildir. Zira, 6327 sayılı Türkiye Petrolleri Kanununun 13. Maddesi, Idare Meclisi oüyelerinin ancak normal Genel Kurul toplantı- smda değiştirilebileceğini o öngör- mektedir, Bu bakımdan, Enerji Ba- kanı ve Genel Müdür bir hukuki çıkmaz içinde bulunmaktadırlar. AP İktidarının petrollerimiz ü- zerindeki sakat tasarruflarına karşı çikan üyelerin görevlerinden uzak- laştırılmasında, kanunun açık bük. müne rağmen, sabırsızlık gösteril mesinin bir sebebi de, Melih Ata- man adındaki bir'şahsın İdare Mec lisi üyeliğine getirilmesi çabasıdır. Ataman, geçen yıl Ptrol Ofisi Ma- deni Yağ Şubesi Müdürü iken, Ofi- sin menfaatlerine aykırı olarak, Cal. tex dışındaki yabancı . şirketlerden alınan teklifleri açıklamış, bu yüz- den de hakkında Ankara Aslive Ce. za Mahkemesinde dava açılmıştır Bütün özelliği Petrol Ofisinin sırla 18 Turgut Gülez Seni partizan, seni! rını açıklamaktan ibaret olan Me- lih Atamanın TPAO İdare Meclisi üyeliğine getirilmesi arzusu, AP İk- tidarının petrollerimiz - hakkındaki niyetini açıkça gözler önüne ser&- cek önöridedir. İşçiler Hak verilmez, alınır! Haftanın başında Salı günü, An- karadaki gazete ve dergi bürola- rına, Ankara NATO-İş Sendikası Genel Başkanı Çetin Soyak imzalı bir bildiri dağıtıldı, Bu bildiriyle halkoyuna duyurulmak istenen ba Diskolek Klüp Yeşilköy Yakında Açılıyor (AKIS — 160) ber, Sendikanın son günlerde ardı- ardına yayınladığı bildirilerde sözü edilen bir hakkın kullanılmasına kâ- rar verilmesiyle ilgiliydi: o Sendika, ABD silâhlı kuvvetleri işyerlerinde 30 Mayıs Pazartesi sabahından iti- baren greve gitmeyi kararlaştır. DUŞİL. ABD silâhlı kuvvetleri işyerleri temsilcileriyle o Sendika arasında patlak veren anlaşmazlık, 1965'in E- kim ayında sona eren: toplu sözleş- menin yenilenmesi . isteğiyle başla dı. Sendikanın çağrısına, işverenin aracı müteahhidi amerikan Tumpa: ne şirketi uydu ve pazarlığa oturul du. Tumpame şirketini temsilen bi; türk avukatın -Turan Arslan- katıl dığı pazarlık, tam altı ay sürdü. Fa kat Sendika temsilcilerinin istedik leri haklar kabul edilmeyince, . 19 Martta bir Uzlaştırma Kurulu teş- kil edildi, Uzlaştırma (o Kurulunun birbuçuk ay süren çalışmaları so nunda hazırlanan toplu sözleşme taslağı taraflara bildirildi. Bu tas- lağa göre, Sendika üyesi bulunan 800 işçiye “verilmeyen : hafta tatili ücretleri ödenecek, işyerlerinden çı. karılacak * işçilerin durumlarının gene komitelerce incelenmesi usülü devam edecek, işçi ücretlerine her yıl yüzde 5-10 arasında bir zam ya- pılacak, çocuk zammı 10 liradan 15 liraya çıkartılacak, sosyal menfâa- atlerin devamı sağlanacaktı. Sendika . yöneticileri, sözleşme taslağını aynen kabul ettiler, fakat itiraz işveren temsilcilerinden geldi: işveren, Uzlaştırma Kurulunun iş- çilere tanıdığı haklardan hiçbirini vermemeğe kararlıydı. Bunun üzerine Sendika Yönetim Kurulu, 10 Mayıs Salı günü yaptığı toplantıda meseleyi etrafh bir şekil de yeniden inceledi, Artık, Sendika- nun iyiniyetiyle yürütülecek bir iş lem “kalmamıştı. Son çare, Uzlaşı ma Kurulunun tanıdığı baklarm grev yoluyla alınmasıydı. Sendika Yönetim . Kurulu, grev kararını, bundan bir hafta kadar önce topla- nan Kongreye: getirdi ve üyelerin tasvibini aldı. Şimdi Sendika yöneticileri, bir yandan işveren temsilcileriyle gö- rüşmelere devam ederken, bir yan- dan da grev hazırlıklarıyla meşgul olmaktadırlar. Aynı hazırlıklar, İz mir ve Adana NÂTO-İş Sendiküla. rında da yapılmaktadır. Zira, bu sendikalar da 13 ve 14 Haziranda greve gitmek için karar almışlardı! 23 Mayıs 1966