5 Kasım 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

5 Kasım 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

gittiler. Oradan, genç subaylar komutasındaki Dirlikleri tutulması gereken noktalara ve Men- deresi tevkif için Şeker Fabrikasına gönderdi- ler. Fakat, kuş uçmuştu. Menderese ihtilâlin haberi, saat üçbuçuk civarında verilmiştir. Menderes derhal kalkmış, Polatkanı ve maiyetini uyandırmış, bir şeyler olduğunu bildirerek hazırlıklı bulunmalarını em- retmiştir. Maiyeti ve polisler otomobilleri hazır etmişlerdir. Menderes Valiye telefon etmiş ve hemen vilâyete gelmesini istemiştir. Kendisi de, daha Albay Azaklı ve arkadaşları harekete geç- meden vilâyete gitmiştir. Vali de oraya koşmuş- tur. Menderes Valinin yanından, Garnizon Ko- mutanı Bedii Kireçtepeye telefon etmiştir. Fa- kat bu sırada Ağası Şen ve arkadaşları Kireç- tepenin evine gitmişler, onu uyandırmışlar, as- keri harekâtı haber vermişler, buna katılmasını ondan istemişlerdir. Tabii, silahlarını çekmiş olarak. Kireçtepeden talepleri, bir general ola- rak Eskişehirde idareye el koymasıdır. Mende- resin telefonu, işte böyle heyecanlı bir şurada gelmiştir. Telefona General Kireçtepe değil, Ağası Şen cevap veriyor. Konuşan, Menderes adına Hasan Polatkandır. "Paşa orada mı?" diye so- ruyor. Şen "Yok" diyor. Arkadan ikinci bir te- lefon geliyor. Arayan Validir. Kireçtepeye, der- hal vilâyete gelmesini bildiriyor. Kireçtepe ihti- lâlin başladığını, Silahlı Kuvvetlerin memleket- te idareye el koyduklarını söylüyor ve Validen o, karargâha gelmesini istiyor. Vali gelmiyor. Bu sırada Albay Azaklının komutasındaki genç subaylar, Menderesi tevkif etmek üzere Şeker Fabrikasına gitmişler, fakat onu orada bula- mamışlardır. Bunun üzerine vilâyete koşmuş- lardır. Menderesin vilâyetten arattığı generaller- den biri havacı Bedii Kireçtepedir. Bir de kara- cı general vardır : Yurtiçi Bölge Komutanı Hakkı Önel. O, kendi halinde ve etliye sütlüye karışmayan, aldığı emirleri yerine getiren bir subaydır. Kireçtepenin aksine, Önel, harekâttan hiç haberi bulunmadığı için Menderesin emir- lerini bir "Başbakan emri" olarak kabul ediyor. Yurtiçi Bölge Komutanı bu vaziyeti alınca Men- deresle arkadaşlarının yüreklerine biraz su ser- piliyor. General Önelin karargâhı Yıldıztepede- dir. Menderes ve kafilesi doğruca oraya gidiyor- lar. General Önel de kendi vasıtasını hazırlat- mıştır. Eskişehir tehlikeli bulunuyor. Kütahya- ya gidilmesi kararlaştırılıyor. Öne, Generalin forslu paneli geçiyor. İçinde Menderes, Polat- kan ve Önel vardır. Onu, Maliye Bakanının res- mi arabası takip ediyor, ona Menderesin yanı- na aldığı iki milletvekili, emekli general Tahsin Yazıcıyla Zihni Üner biniyorlar. Sonra Başba- 34 Menderesin sivillerle ilgisinin kesilip tamamile askerlerin eline geçmesi hadisesi Kütahyada oldu. D.P. Genel Başkanı orada bir halk muka- vemet hareketi hazırlayabilir, kaçıp kurtulabi- lir miydi? Sanmıyorum. Bir defa, halk her yer- de son derece pasifti ve belki bir avuç D.P. mi- litanının dışında, herkes hareketi tutuyordu. onra, Menderes o adam değildi. kanın Özel Kalemi ve polisler. General Önelin sağladığı, silahlı bir manga da er. Kütahya is- tikametinde yola koyuluyorlar. Menderes daha önce, Kütahyanın D.P. li Belediye (Başkanını aramış, ona Kütahyaya geleceklerini, halkı ha- zırlamasını bildirmiştir. Menderesi tevkifle görevli grup vilâyetten sonra Yurtiçi Bölge Komutanlığına geldiğinde Başbakanı orada da bulamıyor ve durum, hava karargâhına bildiriliyor. Hava karargâhından, konvoyun tesbiti için derhal bir kaç jet uçuru- luyor. Jetler arabaları, Kütahyaya on dakika mesafede yakalıyorlar ve bunu karargâha ha- ber veriyorlar. Kütahyadaki hava birliği Hava Er Eğitim Tugayıdır. Tugayın başında Albay Süleyman Demet vardır. General Süleyman Tulgan Eski- şehirden Albay Demeti arıyor, ona ihtilâli ha- ber veriyor ve Menderesi tevkif etmesini emre- diyor. "Başbakanı kaçırırsan seni kurşuna diz-