5 Kasım 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

5 Kasım 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

SİN Sinemacılık Sinema - Televizyon işbirliği Sinema ile televizyon arasındaki çekişme her ne kadar eski şidde- tini kaybetmişse de, iki araç arasın- da gerçek bir işbirliği henüz kuru- lamamıştır. Sinemanın en iyi, en seçme eserlerinin bir tek merkez- den televizyon aracılığıyla, yayılma- sı, sinema kültürünü geniş kütlele- re ulaştırmanın en elverişli, en kes- tirme yolu olduğu halde buna hâlâ yanaşılmamaktadır. Çünkü böyle bir durumun, sinemadaki oynatım kolunun yavaş yavaş ortadan kalk- masına, sinema endüstrisini sarsın- -E M A tıya atmasına yol açacağından kor- kulmaktadır. Bundan dolayı çeşitli ülkelerde filmlerin televizyonda gös- terilmesi sıkısıkıya şartlara, sınırla- malara uğratılmıştır. Beş yıldan, on yıldan daha yeni filmlerin televiz- yonda gösterilmemesi de bu sınır- lamalardan biridir. İtalyadaki son Sorrente Film Festivalinde tanınmış fansız yönet- men Marcel Carne'nin açıkladığı bir haber, bu durumun, tamamiyle de- ğişmese bile, o televizyon - sinema ilişkisinde yeni ve ileri bir adımın atılacağını göstermektedir. Carne, büyük şehir sinemalarındaki oyna- tılışından altı, dokuz veya oniki ay- lık bir süre sonunda televizyondâ da gösterilebilecek filmlerin çevril- meşini sağlıyacak bir sinema - tele- vizyon birliğinin incelenmekte oldu- gunu bildirmiştir. Bu birlik, oyna- tımcıların sinemadaki görevlerinin büyük bir kısmım televizyona vere- cektir. Öte yandan, böyle bir birlik gerçekleştiği otakdirde, televizyon şirketleri yönetmenlerin emrine, on- ların çalışma özgürlüğünü kayıtla- maksızın, önemli sermaye verecek- tir. Fransa Seyirci çeken filmler İçinde bulunduğumuz yılın ilk do- kuz ayında, Patisteki ilk gösterim sinemalarında tutulan istatistikler, Parisli sinema seyircilerinin çok "eklektik" zevki olduğunu ortaya koymaktadır. 1966 yılının ilk dokuz aynıda bu sinemalarda gösterilen filmlerden 5'i -ki bunların hepsi de fransız filmidir-, 400 binden fazla seyirci toplamıştır. Bunlardan biri, aynı zamanda 500 binden fazla se- yirci toplamıştır. 100 binden fazla seyirci toplıyan filmlerin sayısı ise 46'dır. 1966'nın ilk dokuz ayında en çok seyirci toplıyan ve seyircinin "zevk kargaşası"nı açığa vuran filmlerin başında gelen 10 eser şunlardır: 1) "Une homme, une femme - Bir er- kekle bir dişi" -Claude Lelouche'un Cannes Festivalinde büyük ödül ka- zanan filmi, 511 bin seyirci-, 2) "La curee - Tazı payı" -Roger Vadim'in Jane Fonda'ya çevirttiği film, 447 bin seyirci-, 3) "La vie de Chateau- Şato hayatı" -Jean -Paul Rappencau'- nun Cathrine Deneuve'e çevirttiği film, 412 bin seyirci-, 4) "Galia - Ser- best kızlar" -Georges Lautner. 407 bin seyirci-, 5) "Du rififi â Paname- Panamada hesaplaşma" -Denys de la Patelliere, 396 bin seyirci-, 6) "Ne nous façons pas" -Georges Lautner, 300 bin seyirci-, 7) "Monnaie de sin- ge - Boş vaatler" -Alex Joffe, 280 bin seyirci-, 8) "Angligue et le roi -An- jelik ile kral" - Bernard Borderie, 275 bin seyirci-, 9) "What's New Pussy- cat? - Ne var ne yok pisi kedi" -Clive Donner, ingiliz filmi, 244 bin seyir- ci-, 10) "The Spy Who Came in from the Cold - Soğuktan gelen casus" -Martin Ritt, ingiliz filmi, 227 bin seyirci-. 5 Kasım 1966