5 Kasım 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

5 Kasım 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

SOSYAL HAYAT Dernekler Eğitim seferberliği Üniversiteli Kadınlar Derneği An- kara Şubesi, geçtiğimiz hafta için- de, Ankaralı üniversiteli kadınlara bir çağrıda bulundu ve yetişkin ka- dınların eğitimi için Köy İşleri Ba- kanlığı Halk Eğitimi Genel Müdür- lüğü tarafından Ankarada açılacak olan kurslara katılmalarını istedi. Bu kurslarda yetişecek olan gönül- lüler, yetişkin kadını modem me- todlarla eğitme konusunda ihtisas sahibi olacaklar ve kursu bitirdikten sonra, gecekondu bölgelerinde veya şehrin herhangi bir semtinde kurs açarak, Ankarada uygulanacak olan pilot projenin yürütülmesine yar- dımcı olacaklardır. Üniversiteli Ka- dınlar Derneği Ankara Şubesi ile be- raber, Ev Kadınları Derneği, Türk- Amerikan Kadınları Kültür Demeği, Köyü Aydınlatma Derneği, Yardım Sevenler Derneği ve daha pek çok dernek de aynı şekilde, üyelerine, bir eğitim seferberliğine hazırlık çağ- rısında bulunmuşlardır. Yetişkin kadının eğitimi konusu 1921 Nisan 1966'da Ankarada, Üni- versiteli Kadınlar Derneği ile UNES- CO'nun ortaklaşa düzenledikleri bir seminerden sonra, bu seminere ka- tılan dernek üyelerinin, Köy İşleri Bakanlığına başvurarak, bir koordi- nasyon teklifinde bulunmaları ile alevlenmiş ve o tarihten bu yana dernek temsilcileri, Bakanlıkta iki toplantıya katılmışlardır. e Bakanlı- gın hazırlamakta olduğu modem bir alfabe ve yeni bir metod, yetişkinle- rin okur-yazarlığını kolaylaştırırken, derneklerin işbirliğiyle elde edilecek gönüllüler de büyük bir boşluğu, e- leman boşluğunu dolduracaktır. Kurslara devam etmek için herhan- gi bir öğrenim derecesi şart koşul- mamakta, fakat kurslar, başvuran- ların niteliklerine ve imkânlarına göre düzenlenmekte, gönüllülerden en iyi bir şekilde yararlanma yolu- na gidilmektedir. Herhangi bir der- neğe üye olmıyan bir kimse de, bu dernekler aracılığı ile 21 Kasımda a- çılacak olan kurslara devam edebile- cek ve yetişkin kadın veya erkeğe, kolay şekilde okuma-yazma öğret- me niteliğini kazanacak, okuma-yaz- ma kursları böylece, gelişigüzel açıl- mış yerler olmaktan kurtarılacak- tır. Cehaletle savaş Seminer, Türkiyedeki nüfusun yüz- de 60'ının okur-yazar olmadığı so- runu üzerinde dururken, bu mikta- rın büyük çoğunluğunu kadınların kapsadığını da meydana çıkarmış ve dikkatleri, kara bir cehalete mah- küm edilen türk anasının üzerine çekmiştir. 1960 yılında 10 milyon 919 bin kadın yurttaşın okuyup yaz- ması gerekirken, bunların 8 milyon 146 bininin, yani yüzde 74,6'sının okur-yazar olmadığı tespit edilmiş- tir. Ankaradan ve yurdun birçok ye- rinden dernek üyelerinin katıldıkla- rı seminer, böylece. Türkiyenin kal- 30 (AKİS: 383) kınabilmesi için yetişkin okadının, türk anasının eğitimi üzerinde du- rulması zorunluğunu kesinlikle or- taya çıkarmış ve bundan sonradır ki faaliyetler başlamıştır. Ne var ki, okur-yazar olmak ye- terli değildir. Eğitim seferberliğinin başarı kazanması için, herşeyden çok, okur-yazarlığı kuru bir anlam taşımaktan kurtarmak gerekmekte- dir. Bugünün tarifine göre, okur- yazar kimse, kendi yaşadığı çevrede etkin bir rol oynıyabilmek için, ge- rekli bilgi ve yetkileri kazanmış kim- sedir. Şöyle ki; bir kimsenin, oku- ma - yazma ve aritmetikle elde et- tiği sonuçlar, onun bu yetenekleri- ni hem kişisel gelişmesinde, hem de toplumun kalkınmasında kul- lanmasına ve dolayısiyle memleke- tin yaşayış tarzına faal olarak katıl- masına devam imkânı sağlamalı- dır. Yetişkinlerin eğitimi kuru bir alfabe dersinden ibaret kalmıyacak, öğrenci, öğrendikleri sayesinde, ha- yatına gelecek olumlu değişikliği kavrayacak, bunu istiyecek ve öğ- rendiklerinden en mükemmel şekil- de yararlanacaktır ! Gecekondu semtlerinde Üniversiteli Kadınlar Ankara Şu- besi Eğitim Kolu Başkanı Bilon Gürayman, özellikle meselenin bu yönü üzerinde durdu ve AKİS mu- habirine seminer sonuçlarını göster- dikten sonra : —Ankara, bu çalışmalar için elverişli bir ortamdır. Yetişkinleri okur-yazarlığa teşvik, kanımıza gö- re, beraber getirdiği bütün eğitim şartlan ile birlikte, Ankaradaki ge- cekondu bölgelerinde, o kapıcıların yoğun halde yaşadıkları çevrelerde başarılı olacaktır. Köyden şehre göç eden insan, okumanın, öğrenmenin susamışlığı içindedir. Çünkü hergün yaptığı iş, gündelik hayatı, onu mü- temadiyen okur-yazar olmamayı bir eksiklik olarak görmeye doğru it- mektedir. Köyden gelip şehirde ça- lışan kimse, cehaleti kişisel başarı- sının en büyük sebebi olarak görür. O öğrenmeye, eğitim görmeye, 6ğ- rendiklerinden faydalanmaya hazır- dır. İşte Üniversiteli Kadınlar Der- neği Ankara Şubesi, bu amaçla, Halk Eğitimi Genel Müdürlüğünün kurs- larını bitirecek olan ilk gönüllülerle, gecekondu semtlerinde 30 kişilik bir 5 Kasım 1966