5 Kasım 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

5 Kasım 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS A.P. Irmak ve beygir hikâyesi Bundan bir süre önce bir AP ileri geleni, bir AKİS'çiye, parti için- de Demirele muhalefet eden ve "Yaylacılar” diye adlandırılan gru- pun, "Milliyetçiler", "Mukaddesat- çılar", "Ankara Palasçılar" gibi kom- partımanlardan meydana geldiğini izah etti ve şöyle dedi: "— Yaylacılar iy ifadesini bu- lan grup, üç ayrı küçük gruptur. Ciddi olarak biraraya gelip, müşte- rek hareket etmeleri, büyük bir kriz hali müstesna, beklenemez... Gerçekten, AP'de Büyük Kongre mücadelesi Meclis kapanmadan baş- ladığı zaman, Grupta, ilgiçin Demi- rele karşı organize edebildiği muha- lefet hareketi ogayrimütecanis bir manzara göstermekteydi. Bu ufak gruplardan milliyetçiler, mukadde- satçılar ve Bilgiçin yakın arkadaşla- rı olan 10-15 kişi zaman zaman bir- arada hareket edebiliyor, fakat aynı zamanda "Elit Grup" diye de adlan- dırılan bir diğer muhalefet kliği da- ima uzakta durup, olaylara seyirci kalmayı tercih ediyordu. Ali Birol, Ekmel Çetiner, Muammer Baykan, Recai Ergüder, Settar İk- sel, İsmail Hakkı Tekinel, Kevni Ne- dimoğlu, Ahmet Dallı, Mesut Erez ve Selâmi Ertem gibi, kendilerinde devlet adamlığı vasfı gören ve, Hü- kümetin politikasını hafif ve başa- rsız bulmaktan öteye, Demirelle pek bir ayrılıkları bulunmayan kim- selerden meydana gelen bu grup, tu- tumunu tam olarak ortaya koyma- mıştı. Zaman zaman Demirele karşı organize edilen ve aşırı sağcı unsur- ların da dahil olduğu muhalefet ha- reketlerini destekleyen bu grup, lâ- iklikle ilgili bir konu çıktığında a- sırı sağcılara karşı ve Demirelin ya- nında yer alabiliyordu. Aradabir çı- karılan "Kabinede revizyon" haber- lerinin, kendilerinde Bakanlık şansı gören bu grup mensuplarının muha- lefetlerinin sertlik ölçüsünü etkile- mediği de söylenemez! Bu grupun, muhalefetini, Bakanlık sandalyala- rının yaklaşıp uzaklaşmasına göre ayarladığı bir gerçektir. Yaklaşan AP Büyük Kongresi öncesinde bugünkü yönetici takımı- nın akıbetini tâyinde bu elit grupun diğer yaylacı unsurlarla işbirliği de- recesi önemli rol oynıyacaktır! Bu işbirliği de, AP'linin AKIS'çiye söy- 5 Kasım 1966 Kulağa Küpe... İşte, bayların antikomünizmi! Aşağıdaki satırlar vallahi de, billahi de uydurma değildir. Yeni İstanbul tarihli Server Muhsin im- zasıyla yayınlanmıştır: "Şimdi o Türkiyeye meşru yollardan ve devletin himaye- sinde, Rusyadan oluk gibi ko- münizm akmaktadır. - Komü- nist müzisyenler (gelmekte, rus ormanlarından o toplanan hayvanlarla teşkil edilen sirk- ler çadır kurmaktadır!" Hani, komünist o propagan- dasının pek hayvanca yapılanı vardır ama, komünizmle mü- cadelenin bu kadar hayvanlısı da galiba ilk, bizde görülüyor... lediği gibi, ancak bir "kriz"e bağlı- dır. Büyük Kongre, 25 Kasımda top- İhsan Gürsan Gemiyi ilk terkeden YURTTA OLUP BİTENLER lanacaktır. Bugüne kadar 40'a yakın il kongresi yapılmıştır. Daha, en az 25 kongrenin yapılması gerekmekte- dir. Bu kongreler tamamlanacak, bu arada, câdele safhası olan Temsilciler Mec- lisi toplantısı yapılacak ve Büyük Kongreye öyle gidilecektir. "Kriz" var mı, yok mu? Bugün, iktidar partisi içinde, bü- tün muhalif unsurları Demirele karşı birleştirebilecek bir kriz var ıdır? Bu sorunun doğru cevabı, Demirel ve şimdilik onunla beraber görünen takımının akıbeti demek- Büyük Kongreye 20 gün kala gö- rünen manzara, böyle bir krizin be- lirtilerinin mevcut olduğu, fakat ik- tidar partisinin, kesin şekilde, "bü- yük bir iç çekişme" içinde bulundu- Budur! Bunun özellik taşıyan bir örneği, geçtiğimiz haftanın sonunda Giresunda Milli Eğitim Kültür sa- lonunda geçen olaydır: Seçim sonuçlan belli olup, Kon- gre Başkanlığını Demirelin muha- liflerinden Ethem Kılıçoğlunun ka- açıklandığında, salon bir- Kongre Başkanlığına Aydın Yalçını aday gösterenler, se- çimde usulsüzlük yapıldığını iddia etmeğe başladılar ve bu, işi şiddetli bir kavgaya götürdü. Yumruklaşan- lar, ellerine geçirdikleri eşyaların sağlamlığını o partili arkadaşlarının kafasında deneyenler ilgi çekici bir tablo meydana getiriyorlardı. Bu a- rada Ethem Kılıçoğlu ile Aydın Yal- çın da tartıştılar ve birbirlerine e- pey hakaret ettiler. Bir ara, kavga ve gürültü hafifler gibi oldu. Fakat Aydın Yalçının, kendisinin Genel İ- dare Kurulu üyesi olduğunu ve bu yetkiye dayanarak olaya el koymak isteğinde bulunduğunu ileri sürme- si, itirazları yeniden şiddetlendirdi. Konuşmak isteyenlere söz verilme- mesi ise biraz önceki cümbüşü ye- niden başlattı. Bu arada, Ethem Kı- lıçoğlunun, Bulancak İlçe Başkanı Alâattin Kıroğluna tabanca çektiği iddia ediliyordu. AP Giresun millet- vekili ve Millet Meclisi Grup Baş- kan Vekili Nizamettin Erkmen -kendisi Demirelcidir-, taraftarlarıy- la salonu terketti. Neticede karışık- lığı, ancak, polisin müdahalesi ön- leyebildi. Bilanço, 20ye yatan AP'- linin yaralanması ve salonun harap olması idi