1 Temmuz 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

1 Temmuz 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 11

Korg 707'nin tını çeşitliliği üzerine bir fikir edinmek için onun önceden hazırlarımış 100'ü aşkın ve hemen kul- lanılabilecek sound'a sahip olduğunu düşünmek gereki- yor., Bunlar başlangıçtaki çalmalar için yeterli olmakta, Ama kısa bir süre sonra insan kendi sound'larını yarat- mak ya da mevcut olanları değiştirmek isteyebiliyor. Bu- nun için o andaki sound'un tınısından sorumlu olan dü- şünülebilecek bütün değerleri bir sayı kodu üzerinden seç- mek ve bunları bir sürmeli-ayarlayıcı sayesinde değiştir- mek mümkün oluyor. Ama bu, her sayısal synthesizer' da olduğu gibi çok zaman alan bir yordam ve sahnede canlı-kullanım için uygulanmaya elverişli değil. Bundan ötürü Korg 707 mükemmel bir remote-synthesizer ola- rak, çalınma sırasındaki sound'un sonradan değiştirilmesi için bazı imkânlar sunabiliyor. Böylece burada ilkin bir synthesizer'ın doğal olarak sahip olduğu bir ayarlayıcı bulunuyor. Bir sound'un tını yüksekliğinin değiştirilme- sine ve modülasyonuna ilişkin bir ayarlayıcı bu (Pitch Bend-ve Modulation-Wheel). Bunun yanı sıra Korg 707, bir de “Performing-editor'”'a sahip. Üç adet sürme- li-ayarlayıcıdan oluşan bu gereçle ayarlanmış sound'un tınısını (alan terimi: Timbre) ve programlanmış eğrileri- ni etkilemek mümkün olabiliyor ve böylelikle özellikle canlı bir müziğin ortaya çıkması sağlanabiliyor. -Korg 707'nin standart-mod'unda bir sound 8 sesli po- lifonik bir tarzda tüm klavye üzerinden çalınabiliyor. Ama Korg 707 aynı zamanda klavyeyi bölümlendirme ve her alana kendine özgü bir sound ayırma imkânları da sunuyor (Keyboard-Splitting). Ancak, her klavye alanı- na düşen seslerin sayısı bu suretle azalmış oluyor, Başka bir çalma modu da sound'ların içiçe girmesini sağlıyor. “Layer” işletim tarzında iki sound aynı anda bir tuşla çalınabilmekte. Bu şekilde uygun bir MIDI-yönlendirme aygıtı (bilgisayar ya da seguenzer) ile Korg 707'den bü- tün örkestra aranjmanlarını çıkarmak mümkün olabili- or, Kendi sound'larını tasarımlayacak boş vakitleri olma- yanlar ise önceden hazırlanmış sound'ları içeren özel ak- sesuar şeklindeki ROM-kartlarını edinebiliyorlar. Aynı şekilde, üzerlerinde bizzat üretilen sound'ların sürekli ola- rak kütüklenebildikleri RAM-kartları da piyasada satı- hyor. Sound verilerinin şüphesiz MIDI aracılığıyla da ile- tilmeleri ve uygun bir programla (Bankloading-program) bir bilgisayara okunmaları ve orada rahatlıkla yönetil- meleri mümkün olabiliyor. Korg 707 omuzda taşınabilen klavye olarak, yerine ge- tirdiği göreve uygun bir biçimde oldukça hafif bir aygıt (9.3 Kg) aynı zamanda, Verim açısından çokyönlülüğüne rağmen de fiyatı ga- yet makul: Sadece 1420 Mark (F.Almanya'da). Bundan ölürü Korg 707, yalnızca profesyonel müzisyenlerin de- ğil, diğerlerinin gözünde de ilginç bir aygıt. ' CZ-1'DEN KOZMİK SOUND'LAR Resim 5'de görülen Casio'nun CZ-İ'i, teste tabi tut- tuğumuz klavyelerin en büyüğü. 5 oktavlık ton kapasi- teli ve “vurma dinamiği''ne sahip bir klavye mekaniz- ması var. İşıklandırılmış bir LCD-görüntü penceresi bü- tün ayarlamalara ilişkin olarak bilgi vermekte, CZ-I ile maksimum 16 sesli polifonik müzik çalına- bilmekte. Tını bireşimi (sentez) Casio tarafından geliştirilen “Phase-Distortion'' (fazların saptırımı) sistemine göre