1 Temmuz 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 69

1 Temmuz 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 69
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Ankara'dan Egemen Aker Superstar Soccer hakkın- da şu sorüları sorüyor: H) Bir sezonda kaç maç olması nasil belirleniyor? Oyun başladıktan sonra karşımıza çeşitli seçenek- ler çıkıyor. İlk olarak bu seçeneklerden sağ tarafta en altta bulunan NEW LEAGUF'İ seçin. Bundan sonra siz- den takımınıza bir isim vermeniz istenecek. İstediğiniz İsmi yazın. Karşımızcı çıkan seçeneklerden TERRİTORY, maçların, Amerikada mı İngilterede mi oynandığımnı belirliyor. Diğer seçenek bir sezonda 15 maç vaya 7 maç arasında seçim yapılmasını sağlıyor. Bu seçim- lerin tamamlanmasıyla birlikte tekrar ana menüye dö- nüyoruz. (2) Defans 1, Defans 2, Covr 1, Covr 2 ne gibi işlev- lere sahip? Maç başlamadan evvel takımın oyun tarzını belir- lemek gerekiyor. Ancak takım menejerliğini bilgisaya- ta biraktıysanız bu seçimi bilgisayar yapar. Takımın oyun tarzı için mesela Defans 1 seçip diğer oyuncu- ların defansif bir oyun tarzı benimsemelerinisağlarsınız. (3) Oyuncu transferi nasıl yapılır? Ana menüde sağ taraftaki seçeneklerden ikincisi olan A PLAYER TRADE'İ seçin. Karşınıza çıkan seçeneklerden TRY TRADE'i seçin. An- cak oyuncu alışverişi yapabilmek için TRADE POİNT'i- nizin olması gerekir, (4) Takımın performancsı, aldığı neticeler, attığı yediği golleri nasıl öğrenebiliriz? Ana menüden sol taraftaki GAME SCORES'u seçe- rek bütün sorulara cevap bulabilirsiniz 5) Kupalardaki başarılar, ligin kaçıncı olarak bitiril- diği nasıl öğrenilir? Ana menüden sol taraftaki A TEAM HISTORY'i seçin. Karşınıza takımınızın çeşitli senelerde elde ettiği de- receler bir tablo halinde gelecek. BASIC PROGRAMLAR Karakter veya sayısal verilerin genellikle sıralanması gerekir. Sıralama işlemini gerçekleştirecek çeşitli yön- temler var, Bunlardan bir taneside BUBBLE SORT. İlk ola- rak bu sıralama yönteminin hangi mantıkla çalıştığı- na bakalım. Birbirini izleyen iki eleman birbiriyle karşılaştırılır. Eğer karşılaştırılan çift sırasızsa dizideki yerleri değişlirilir. Di- zldeki karşılaştırma sona erdiğinde eğer elemanlar arasında yer değiştirme yapılmışsa işleme yeniden başlanır. Eğer hiç bir değiştirme yapılmamışsa dizİ sı- ralanmış demektir. Şimdi anlattığımız yönteme bir örnek verelim. Bu yöntemi kullanarak aşağıdaki kelimeleri sıralayalım: Ani ağır evlat diş menü tır düş hür Karşılaştırmaya dizinin her iki yönünden de başlıya- biliriz. Örneğimizde karşılaştırmayı soldan sağa doğ- ru yapacağız. İlk olarak Ani ve ağır kelimelerini karşı- laştırıyoruz. İki kelimenin sıralanışı doğru. Hiç bir de- gişiklik yapmadan ağır ve evlat kelimelerinin karşılaş- tırmasına geçiyoruz. Bu iki kelimede sıralı olduğundan değişiklik yapmıyoruz. Ancak diş ve evlat kelimeleri sırasız vaziyette olduklarından dizide bu iki kelimenin yerlerini değiştiriyoruz. Sıra evlat ve menü kelimeleri- ne geliyor. (Bir evvel ki karşılaştırmada evlat kelimesi yer değiştirmişti). Bu iki kelimede sıralı vaziyette. İlk tu- run sonunda dizimiz aşağıdaki hale geliyor: Ani ağır diş evlat menü düş hür fır İlk türün sonunda tır kelimesi en üste çıktı. Bir sonra- ki turta menü kelimesi sıralamada gelmesi gereken yere gelecek,. Şimdi bu sıralama yönteminin dezavantajlarını in- celeyelim. En basit sıralama metodları N üstü metod- ları olarak sınıflandırılır. aBuna bir örnek verelim: Eğer dizimizde 10 eleman varsa ? * © — 84 karşılaştırma yapmak zorunda kalıriz. Ancak eleman sayımız 1000 taneyse 999 " 999 — 998001 karşılaştırma yapmamız gerekir, Bu sayıda karşılaştırmcı çok uzüun zaman ala- cağından bu tür yöntem İşimizi olumsuz yönde etkiler. Bu sorunu halletmek için AUlCKSORT, HEAPSORT gi- bi başkdâ sıralama yöntemleri geliştirilmiş. bu yöntem- lerde artan eleman sayısına karşın karşılaştırmad sayı- sı daha az artıyor. Karşılaştırma sayısını bize NLOĞG N formülü veriyor. Mesela 10 elemanımız varsa sadece 10 karşılaştırma yapmamız gerekiyor. Bubble sort yönteminin bir başka dezavacıntajıda ve- rileri fazlaca hareket ettirmesidir. Karşılaştırılan çiftler sırclı değilse yer değiştiriliyor. Yer değiştirme İşlemi her zaman kaybına, hem de Garbage Collection adını verdiğimiz, bilgisayarın uzun süre beklemesine sebep olan soruna yol açıyor. Ancak bu sorunu indeksleme yöntemi ile gidereceğiz. İndeksleme yöntemini kısa- ca açıklayalım, Dizideki elemanların yerlerini değiştirmek yerine bu elemanların yerini gösteren indekslerin yerlerini değiş- tireceğiz. Eğer verilerimiz gruplar halinde düzenlen- mişse, mesela tarih, hesap numarası, ve futar şeklin- de veri alanlarımız varsa, bu veri alanlarını gösteren indeksin yerini değiştirmek daha kolay olacaktır. 69

Bu sayıdan diğer sayfalar: