1 Temmuz 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 51

1 Temmuz 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 51

le ne yaptığımız önemli değil. Bunları üretirken C 64 ve C 128'i ortadan kal- dırmayı asla düşünmedik. Şimdi bir problemimiz de var. Bu ülkede herhangi bir şey zirveye ula- şır ulaşmaz veya daha yükselmeyecek duruma geldiğinde hattâ daha kötü- sü, bir parça gerilemeye başladığın- da onu terkedip gitme eğilimiz var. Bu çok saçma! Gazette: Fakat iş dünyası böyle. Mclntyre: Perakendecilerle aram- da şu konuşma geçiyor: “Artık satışlar geçen yıl bu vakit- lerde olduğu kadar iyi değil.”” “Kârınız ne kadar? Satışlarınızdan size kalan rakam nasıl?” Eğer bugün başka bir ürün için C 64'ün getirdiğini getirecek bir kâr planlaması yapsak, perakende satıcı hemen bunu benimser, İşleri uygun perspektiften değerlendirmek lazım. Gazette: Pazarlama konusunda C 64, bu beş yıl içinde başka ne gibi avantajlar kazandı? Meclntyre: Makinenin işlevleri de gelişti. OuantumLink iyi bir örnek. Burada ©€ 64 kullanıcısına hazır bir on-line hizmeti var. Yaklaşık 350 Do- lar'a - bilgisayar, disk drive, modem ile bilgisayarlı alışveriş, banka hiz- metleri, havayolu rezervasyonları, bilgi hizmetleri vb.'den yararlanabi- lirsiniz. Gazette: Buna rağmen, makine ba- zen demode ve eski olarak niteleni- yor. Meclntyre: Bugün eğer C 64'ün bil- gisayar pazarındaki yerini belirleye- cek olursak - RAM, byte ve bit'leri unutun - gidip Cammodore 64'ün iş- levsel olarak tarif ettiğimizde kişisel mikroprogramlama alanında fantas- tik bir ilerleme olarak takdim edilirdi. Problem şudur ki, başından beri bu işin içinde olanlarla konuşmaya başladığınızda “sadece sekiz-bit'lik'* diyerek isteksiz bir tavır alıyorlar. Kim aldırır? Siz makineyi belli bir amaç için satın alırsınız. Eğer bu amacı tatmin ediyorsa asla demode değildir. Yalnızca sizin gereksinimle- riniz demode olur. Eğer gereksinim- leriniz ortadan kalkarsa onu tatmin edecek donanıma da gerek duymaz- sınız. Vazgeçilen şey donanım değil gereksinimdir. Eğer bu gereksinim 2000 yılına kadar varolmaya devam ederse makine yine tatminkardır. Donanımın demodeleşmesi diye bir şey söz konusu olamaz. Bu deyim bu endüstrideki boş İaf üreticileri tara- fından ortaya atılmıştır ve yine boş laftan başka bir şey değildir. 64 Bir Darboğazda: Activision'un Görüşü Bruce Davis, Activision'un başkanı, 64'ün geleceği konusunda Rich Mclntyre'dan değişik ve daha az iyimser bakıyor. *64 Nintendo'dan oldukça zarar görüyor. Tandy, fiyatlar: indirmek ve Ms-DOS makinelerinin performanslarını yükseltmekle iyi bir iş yaptı. 6d ise gün geçtikçe sıkışıyor.”” diyor Dav Commodore böyle bir pazarda nasıl başarılı olabilir sizce? '“İlk başta fiyat-değer ilişkisini iyi ayarlamaları lazım. 64 şu anda, aynı ve belli özellikleri olduğu halde bir kaç yıldır aynı fiyatla satılı- yor. Commodore ya fiyatı düşürmeli ya da makineye yeni özellikler eklemelidir. Bir şeyin mutlaka değişmesi gerekiyor yoksa pazar payını kaybetmeye devam ederler.”” 64'ü yazılım perspektifinden nasıl görüyorsunuz? “Yine, pazar payı düşüyor. Bunun yanında, 64 yazılımlarında fiyat indirimi de oldu - bu fiyat indiriminin olduğu tek alan. “Bu biz yazılım şirketleri için bazı problemleri de beraberinde geti- riyor. Bir Nintendo kartuşunun ortalama satış fiyatı 64 yazılımından daha pahalı - ama bu bizim için bir pozitif etken değil.” Commodore makinelerinin yüksek satış rakamları düşük fiyatları dengelemiyor mu? “İyi satan bir video oyunu kolaylıkla altı haneli rakamlara kadar çıkan satışlar yapabiliyor.”' diye Davis kaydediyor. Bir 64 oyununun bu kadar satması nadir bir durumdur. Bu nedenle, makinanın yüksek _satışının düşük marjları haklı çıkardığı tartışması artık gerçeği yansıt- — miyor.” — Üyleyse, 64'ü desteklemeye daha ne kadar devam edeceksiniz? “Pek çok yıl daha. Hâlâ uygun kâr imkanları var. Ancak ürün stra- tejisinde belirgin değışm eler oldu. İki yıl önce 64'ten gelen gelirler şimdi üçte birden daha az.' Sir-Tech'ten Geleceğe Bakış Robert Sirotek, Sir-Tech şirke- tinin başkan vekili, Commodore'- un ve sekiz-bit makinesinin karşı karşıya oldukları zorlukların üste- sinden geleçekleri görüşünde, “Ortada milyonlar satmış bir makine var ve bu nedenle yazılım düzeyi bakımından geleceği konu- sunda oldukça iyimserim.”' diyor. Sirotek. “Makinayı pek çok yazı- lımla desteklememızm nedeni de budu Bılgısayarın kendisi hakkındaki fikriniz nedir? Commodore daha L -ı—ı Üİ ne kadar 64 ve 128 satmaya devam .edebilir? “Bu konuda, Nintendo ve Sega, 64'e ağır darbeler vuruyorlar. Commodore'un gerçek bir adap- tasyon problemi var ve Nintendo ile başedebilmesi için ya 64'ün do- nanımını yenileyerek veya makine- yi yeniden adapte ederek karşılık /|—vermeleri gerekiyor.'' Bu yapılabilir mi? Commodo- re'un makınayı uzun süre yaşata- cağına inanıyorum. Bu makineden vazgeçmeyeceklerdir. el Ce