July 1, 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 20

July 1, 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 20

ile gittikçe daha geniş bir alana ya- yılmaktadır, ta ki sonunda en üst ay- rıcalıklarla birlikte tüm sisteme eri- şim imkânına sahip oluncaya kadar. Küçük bir hizmet programı ya da gü- zel bir oyun kimliğine bürünmüş olan virüsü sistemde çağıran kişi bizzat sis- tem işletmeni olmasa da, virüs bu arada enfekte edilmiş başka bir ana programda gizlenmiş olarak herhangi bir zamanda işletmene ulaşmaktadır. Bu andan itibaren bu bilgisayarlar- dan oluşan sistemin tümü virüsün hizmetine girmiş olmaktadır. Tabii yüzlerce milyon Dolar değerindeki veriler de... . 1968 yılında Fermilab US-Nükleer Araştırma Merkezi'nin elektronik ve- ri işleme (EDV) tesisine bilinmeyen bir kişi tarafından bir virüs sokul- muştu. Tesis, içinde atom savaş plan- larının depolanmış olduğu askeri bir bilgisayara bağlantılıydı. Bunun üze- rine Fermilab'ı kapatmak zorunluğu doğmuştu. Dünya çapında bir birlik olan *“Space Physics Analyst Network (SPAN)"”un 138 VAX'ına virüs taşı- yıcısı bir “Troya atı”'nın yerleşmiş ol- duğu 1987 yılının Ekim ayında belli olmuştu. Alman Hacker'lerinden oluşan bir grup tüm bir virüs toplu- luğunu bu uluslararası bilgisayar ağı- na sokmayı her nasılsa başarmıştı. Virüslere, enfekte edilmiş bilgisayar- (B) virüsünün giriş bölümü sistem kontrolünü gerçekleşen enfek- siyondan sonra RAM'daki değiştirilmemiş programa (X/Y) akta- 20 ları Almanya'dan gelecek diğer tele- fon görüşmeleri için açık tutmak gi- bi bir görev verilmişti öncelikle. Birkaç hafta sonra (tam da Noel'- den biraz önce) veri ağında bir ““No- el virüsü” belirdi ve bu virüs dünya- nın her tarafından ağa bağlanmış olan kullanıcılardan şöyle bir talep- te bulundu: “Just type in XMas !”. Noel kutlamasını yerine getirmekten kaçınanlar birkaç gün süre ile bilgi- sayar üzerinde çalışmak olanağından yoksun kaldılar. Diğer herkese ise il- kin ekrende çizilmiş bir Noel ağacı takdim edildi ve daha sonra virüs başkaca bir zarara yol açmaksızın ve sisteme erişimi nihayet serbest bırak- madan önce onlara neşeyle göz kırpa- rak “İyi Noeller” diledi. Bilgisayar merkezlerinin ve iletişim ağlarının sorumluları şimdiye değin virüsler konusunda Hacker'lerle ilgili sorunlarında uyguladıkları stratejinin aynısını sürdürmeyi yeğ tutmuşlardır: Kimseyi tedirginliğe düşürmemek için mevcut sorunları önemsiz gösterme- ye ya da düpedüz yadsımaya çalışmış- lardır. Bununla birlikte, ““bilgisayar virüsü” Duden Yayınevi tarafından 1987 yılının kelimeleri'”'nden biri olarak seçildikten sonra bilgisayarın uygulama alanlarında ve dallarında bu konu duyarlılık kazanmış oldu, çünkü ortalıkta dolaşan bir virüsün her zaman ““Noel virüsü” gibi sempa- tik bir örnek oluşturması söz konu- su değildi. Daha Aralık 1987'de bir virüs IBM'in Tampa/Florida'daki genel karargâhına sızmış ve oradan yol bu- lup, buraya bağlı bilgisayar merkez- lerine girmişti. Belli ki bu virüsün amacı, sistem yöneticisi de dahil ol- mak üzere, bütün kullanıcıları bilgi- sayar girişten yoksun bırakmaktı. Bu virüs ancak kontrol altına alınabildi. Yine Tampa'da aynı günlerde bir AMIGA-Kullanıcılar Klübü başka bir virüsün yol açtığı etkileri hisset- meye başlamıştı: Birbirleri arasında sevinçle yazılım değiş-tokuşu yapan üyelere ait disketlerin büyük bir bö- lümü birkaç gün içinde onulmaz bir biçimde enfekte edilmişti. Bununla il- gili olarak, Amerikalı bilgisayar tut- kunlarıyla çok yakın ilişkileri olan bir Kullanıcılar-Klübü'nden şüphelenil- mişti. 13 MAYIS 1988 SİSTEMİN ÇÖKÜŞÜNE İŞARET EDEN BİR TARİH Mİ? Kudüs'deki İbrani Üniversitesi'ne ait bilgisayar merkezinin denetçileri bu yılın Ocak ayından itibaren bir vi- rüsle uğraşmaktadırlar. bu virüs re- kursiv (kendi kendini yeniden çağı- ran) döngünün hesaplanmasına iliş- Disket/Hard disk fekte edilmiştir. rır. Bu sırada disketler üzerindeki özgün program ise çoktan en-