1 Temmuz 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 30

1 Temmuz 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 30

Bununla beraber, bu alanda olduk- ça dikkati çeken bazı düşünce esinti- leri var ve CD ile uğraşan Philips ve Sony için Laserdisc teknolojisine ya- pılan yatırım karşılığını verimli ola- rak buldu: Bilgisayar data depolama- nın tümüyle yeni, standart taban formlarından oluşan, bir audio CD tekunolojisi olan CD R CD-ROM'lar birçok bakımdan standart CD'lere ve eski Laserdisk'- lere benzerler, Onlar da data kaydı için aynı çekirdeklenmiş yüz tekniği- ni kullanırlar, fakat tam 12 cm. ça- pındadırlar. Disk dönüşü, okuma ka- fasının disk yüzü geçişlerinin sabit bir hızda (1 m/s üzerinde) muhafaza edi- lebilmesi için ayarlanmış olmalıdır. Bu sebeple merkezi okumaya başla- dığında en hızlı dönüşü yapmalıdır (en dış track'deki 200 rem'den 500 Tgm'ye). Laser ışını disk yüzü üzerinde oda- ğı ayarlar ve yansıma odağını bir fo- todedektör üzerine toplar ki böylece ışık seviyesindeki değişiklikler, çekir- deklerin dönüşü merceklere geçmiş gibi kaydedilebilir. Işık seviyesinin her bir değişikliği (bir çekirdeğin sı- nırını taşıyan ya da izleyen) binary | ve her değişim arasındaki düz alan- lar ise O ile temsil edilir. 0.3 cm ka- dar küçük çekirdekler ile bu 153.6 Kbyte/s -bir floppy disk drive'dan bir parça daha hızlı- data okuma hızı sağlar. Data -disk yüzeyinde oluşan kazın- tılar ya da sistem içindeki parazitler- den dolayı ortaya çıkabilecek- oku- ma hatalarının etkilerini azaltmak için şifrelenir. Bu data hızlarında bir saniyeden daha kısa süredeki hata üretimi yalnızca 1/100.000'lik bir oranındadır. Data disk üzerinde tam olarak ran- dom access (rastgele erişimli)'e imkân verecek şekilde dikkatle belirlenmiş olmalıdır -böylece bilgisayar diskin bir bölümünden, aranılan datadan önceki dataların hepsini okumaksı- zın, direkt olarak datayı okuyabilir. Data frame'ler içerisine bölüştürü- ür 288 bit byte data, bir byte zaman- lama için ve sekiz byte hata doğrula- ma için. Bu frame'lerin 98'i zaman- lama için 12 byte, ilave edilene hata bulmaları için 288 byte ve random ac- cess için bloğun adresini tutacak 4 byte ile birlikte bir blok içinde top- lanır. Her CD-ROM disk 276480 blok -bu her disk için 720 MByte'ın üzerindedir. Hata bulmaya karşılık şifreleme çok karmaşıktır ve audio CD'lerde 30 kullanılan ““Reed-Solomon”' şifrele- me sistemine benzer şekildedir. Da- tanın her frame'i için türemiş check- sum byte'ları gibi (en iyi digital ka- set ve floppy disk sistemlerinde oldu- ğu gibi) aynı zamanda hataların et- kilediği byte'ların tüm gruplarını bö- lüştürmek için datanın her frame'i içine 28 byte yer bırakılır. Bu sistem 450 byte uzunluğunda- ki ayrılmış hataları başarıyla doğru- layabilir (ki bu açıkça görülen kazıntı ya da işaret olabilir). Blok seviyesin- de hata doğrulama ilavesi ile karıştı- Bında, (Audio CD'lerde yoktur) CD- ROM sistemi 10.000.000.000.000'da 1 düzeltilemeyen hata oranına sahip olur -bu her iki yılda bit olarak düşünülebilir-. Bu kadar güvenilir olan CD-ROM ciddi bir data depolama aracı olarak seçilebilir. Mainframe bilgisayarlar bazen büyük optik diskler kullanıyor- lardı (orjinal Laserdisklere benzemez- ler) ve şimdi CD-ROM'lar microla- rın dünyasına giriyorlar. Şu anda CD-ROM'lar yalnız PC uyumlu makineler için mevcut ve ge- nel kullanım referansları önceden kaydedilmiş CD-ROM disklerde bu- lunuyor, Hitachi şimdilerde ana CD-ROM sürücü fabrikatörü. Mitachi sürücü bir disk sürücüye çok benzer görü- nüştedir ve bir CD-ROM diski aynen audio CD oynatıcı gibi yükler. Microsoft, PC'lerde kullanılan MS-DOS işletim sistemine CD-ROM sürücüleri uyumlaştırarak genişleme cihazları üretti. Bunlar normal flappy disk sürücülere benzer yollardan eri- şim yaparlar. İlk ticari CD-ROM programı ge- çenlerde Microsoft tarafından üretil- di. Tek CD-ROM diskten oluşan *“Bookshelf” PC kullanan yazarlar için on referans çalışması içerir, Ya- zarlar için disk içerisine depolanmış bir kavramlar dizini, bir iş açıklama- ları listesi, bir edebi stil kılavuzu ve başka yararlı araçlar ile çok geniş bir sözlük ihtiva eder. Tüm bu dataların fiyatı 235 ster- lin, İstediğiniz an emrinizde mevcut bilgilerin 1500 floppy disk tutabile- cek değeri için hiç de fena değil. Sistemdeki gelişmelerin belki de en ilgi çeken özelliği konuşma ve müzi- ğin birleştirilmesi, bir disk üzerinde tamamına bilgisayarın erişebileceği şekilde adaptasyonu ve birlikte çalın- ması durumundaki karışım. Ancak her ne kadar Microsoft şu anda diğer referans çalışmalarını CD- ROM'larda üretiyorsa da, bu tüm sis- tem bağlantıları ile problem olabilir. Cd ROM'lar, tamamen ROM'ların çiplerine benzerler yalnızca okunabi- len yazılamayan. Disk üzerine bir kez depolanan bilgi (mekanik olarak ya- pışanlar arasından) değiştirilemez ya- da silinemez. Bilgisayar tarafından yazılabilinen floppy disk ya da hard disklerle aynı hız ve kapasitedeki sis- temlere nazaran CD-RAM çok kul- lanışlıdır. Yazılabilir optik depolama diskle- ri takriben dört yıldır mevcut. Ancak bunlar geniş ve itinalı data ulaşımla- rı için mainframelerde kullanılmıştır. Bunlar için en geniş 12 inç 18Gbyte diskler kullanır ki, yüzünde ince bir metal tabakası (yalnız 0.85 um kalın- lığında) vardır. Anlaşılan alçak güç- te laser bir saniyede disketten okuya- bildiği gibi, daha güçlü laser datayı depolayacağı çekirdekleri şekillendir- mek için metal film yüzünde bulunan küçücük çekirdekleri eritebilir. Bilgi- sayardan alınan data ile güçlü laser modüle edilerek bu disklere depola- maya ihtiyaç duyulan dataların hep- si yazılabilir. Benzer bir sistemde disk yüzünde organik boyalar kullanır. Bu, gelen ışıkla yansıyarı ışık oranını değiştir- mek için yazar lazer'den daha az güç ister. ICI geçenlerde “Digital Paper”''i ilan etti. Bu ki, esnek bir tabanda an- latılan gibi boya tabakalarını kulla- nır. Taban disklerin ya da 600 byte data tutan 2400 foot bir makara ile tüm şeritler (ortalama 12 inç çaplı bir makara) formunda kullanılabilir. Di- jitize edilmiş formda 3 tam filmi de- polamak mümkün. WORM'LAR İŞBAŞINDA Ancak, data çekirdekleri disk yü- zündeki metalde ya da boya tabanın- da şekillendirildiğinde, geri dönüş yoktur. Yüzeyi yeniden seviyelendir- mek ya da yeniden renklendirmek mümkün değildir ve bu nedenle data uygun yere yerleştirilmelidir. bunun gibi sistemler WORM sürücüleri ola- rak adlandırılır -Write Önce, Read Many times, Bir CD WORM'un | Gbyte kapa- sitesinde olmasının anlamı, değiştiril- miş data için genellikle yer bulunabil- mesi ve işletim sisteminin diskteki ge- çersiz hale getirilmiş datayı umursa- maması için talimat verebilmesidir. Bu sistemler arşiv depolama için çok geniş database'ler de kullanır. Tamamen silinebilir optik diskler, araştırma laboratuvarlarında her za- man bulunurlar ve ilgi çeken iki tip-