1 Temmuz 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 9

1 Temmuz 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 9

Z-1 KORG 707 PSR-80 lışıyor. Bunun sonucunda kulağa hoş gelen ve tok sesler ortaya çıkıyor. Olağanüstü bir tarzda programlanmış bu seslerle ye- tinmeyen bir kişi, geniş kapsamlı bir biçimlendirme (edi- ting) modu içinde istediği gibi yeni tınılar üretebilir ya da varolan tınıları değiştirebilir. Küçük bir LCD-display'i ve bir giriş tekerleği bu konuda yardımcı oluyor. Yeni üretilen tını sonuçta 20 adet iç tını-belleğinden birinde kü- tüklenebiliyor. Buna ek olarak, aksesuar tarzında satın alınabilen bir RAM-kartı üzerinde başka 20 Sound da de- polanabiliyor. HT-700, tını bireşimi (sentez) yapmasının yanı sıra ritmlere de hakim olabiliyor. Alette toplam 20 vuru eşli- ği bulunuyor. Burada Rock, Pop ya da Disko müziğini yetkin bir biçimde ritmlerle desteklemek için gerekli her şey insanın elinin altında. Buna ek olarak, tını tonların- da da olduğu gibi basit bir şekilde kendine özgü ritmle- rin yaratılması da mümkün. Bu ritmlerin sayısı 20'ye ka- dar ulaşabiliyor. Bir RAM-kartına sahip olunduğu tak- dirde, başka 20 taslağın da depolanması mümkün olmak- ta. Antrenmanlı bir musikişinas şimdi eğlendirici ve mev- cut ritmlerle birlikte ilginçibir müzik parçası ortaya çı- Karabildi. HT-700 ayrıca, bütün akör dizilerini sabit tutmak için bir de akor-belleği işlevi sunuyor. Bir ses alma aygıtına benzer şekilde, ilkin-ârzu edilen akor dizisi kaydedilebi- liyor ve bunun ardından da bu dizi istenilen sıklıkta yi- nelenebiliyor. Böylece bütün müzik parçalarının, aygı- tın devre dışı birakılmasından sonra bile korunacak tarz- da depolanması mümkün oluyor. Tabil ki, HT-700'tam olarak MIDI-uyumlu. Böylelik- le bu aleti başka bir klavye üzerinden de çalabilmek de mümkün. Bu da, mutlaka mini-klavyede çalma zorun- luluğunu ortadankâldırıyor. Bu arada melodiye, ritme, ritme, basa ve akor eşliğine kendine özgü MIDl-kanalları bağlanabiliyor; öyle ki, her kısmi işlevin ayrı olarak bir synthesizer ya da bir bilgisayar tarafından yönlendiril- mesi mümkün olabiliyor. Bu çokyönlülüğüne rağmen HT-700 ancak dört kilo gelen ağırlığı dolayısıyla çok hafif bir aygıt. Böylelikle rahatça taşınabiliyor. HT-700'ün şehir şebekesinden ba- ğımsız olarak geleneksel kuru pillerle çalıştırılması, isten- diği zaman da bir adaptörle prize bağlanması mümkün olmakta. Hattâ özel bir adaptör ile klavye Bir otomobil bataryasına da bağlanabiliyor. HT-700'ün fiyatı Federal Almanya'da (temel versiyon- da ve RAM-kartı ile adaptör olmaksızın) 720 Mark'tır. Bu nedenle de özellikle hobi olarak müzik yapanlar ve yeni başlayanlar için çok uygun bir aygıt. ' PROFESYONEL: PSR-80 Rakibi HT-700'den farklı olarak PSR-80 (resim 3) top- lam 61 adet tuşu ile büyük bir klavye mekanizması su- nuyor. Ton kapasitesi böylelikle altı oktavın üstüne ula- şıyor ve geleneksel bir klavye standartına karşılık geliyor. İki adet tümleşik (entegre) hoparlör, HT-700'ünküler kadar parlak olmasalar da, ses çıkışını sağlamakta. Tını kalitesi yeterli olmadığı takdirde, dışta bulunan bir yük- selticiye bağlantı yapılması mümkün olabiliyor. Bunun yanısıra kulaklık için bir de yuva öngörülmüş durumda. PSR-80, 8 sesli polifonik bir synthesizer içeriyor. Bu synthesizer Yamaha için alışılagelen frekans-modülasyon (FM)-bireşimi (sentez) ile çalışmakta. Burada değişik si- nus titreşimlerinin içiçe girmesiyle bütün FM- 9