1 Temmuz 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 21

1 Temmuz 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 21

kin işlemci-zamanının gittikçe artan bir bölümünü anlaşılamayan bir ne- denle ayırmak suretiyle ana bilgisa- yarın verim yeteneğini, görünüşe göre önüne geçilemeyecek bir biçimde, ke- mirmektedir. İşleme zamanının her günkü kısaltılışından yola çıkarak Kudüslü bilim adamları sistemin bu virüs tarafından tahminen bu yılın 13 Mayısı'nda bütün bütüne felce uğra- tılmasının yüksek bir olasılık olduğu- nu hesaplıyorlar. Merak edilmeye de- ğer bir konu bu. Üstelik 13 Mayıs 1988 bu yıl içinde ayın 13'üne rastla- yan biricik Cuma'dır. Bilindiği gibi Batı toplumunda ayın 13'ünün Cu- ma'ya raslaması uğursuz sayılır. Aca- ba bu bir rastlantı mı yoksa sinsi bir amaca mı işaret etmektedir bu? Burada anlatılan bütün olaylarda ortak olan nokta şudur: Bulunan iz- ler konuyu araştıranları Almanya'ya götürmektedir. Mahut NASA-Darbe- sinden bu yana belli ki Alman Hac- ker'lerden her şey umulmaktadır. Gerçekten de, daha 1985 yılında “Bavyera Hackerpost''ta virüslere ilişkin ilk raporlar ortaya çıkmıştı. Bu konu çerçevesinde o zamanki tartış- manın odak noktasını ““Üniversity Southern California”” bünyesinde vi- rüslerle ilgili deneyler yapan Fred Co- hen'in 1985 tarihli doktora tezi oluş- turuyordu. Onun kendi çalışmasında Bf - Burada da şekil (4)'deki aynı durum meydana gelmektedir. Şu farkla ki, şimdi komut yorumcusu enfeksiyonu gerçekleştirmek- tedir; o halde yeni bir manipülasyona gerek kalmamaktadır. Prog- ulaştığı sonuçlar öylesine çarpıcıydı ki, Üniversite idaresi ilkin bunları ki- lit altında tutmaya çalışmıştı. Çok kı- sa bir zaman zarfında onun (zararsız) virüsü, Üniversite'nin bilgisayar mer- kezini bütünüyle enfekte etmeyi ba- şarmıştı. Hattâ bu sırada ek olarak yerleştirilen bütün güvenlik engelle- rinin de üstünden aşabilmişti. Cohen gerçekten yeni olan hiç bir şey icat etmiş değildi: Kullanılabilen ilk virüs daha 1983 yılında programa yazılmıştı. Bu virüs Unix işletim sis- teminde ortaya çıkmıştı ve orada dış komut “VD” içinde yuvalanmıştı. Bu komut-MS-DOS-Utility “TREE” gibi- bütün katalogğları ve alt- katalogları grafik olarak göstermek- tedir. Ama bütün virüslerin atası olan bu virüs salt bir gösterim programıy- dı (Demo-Programı); her erişim el ile takviye edilmek zorundaydı ve tabil tahrip edici program yordamlarını da içermemekteydi. Gene de bu virüsün VAX 11/750 sistemi denetçilerinin içlerine korku salan bir etkinlik alanı vardı: Çalışır- ken bu virüse rastlayan bir kimse bir saat boyunca sisteme sınırsız bir eri- şim imkânı elde edebilmekteydi. Nihayet 1986 yılında Bavyeralı Hacker'ler kendi ilk yaratılarını sun- dular: Kısa bir süre içinde yaygınlık kazanan C 64 için bir virüstü bu. Uz- manlar bile bu programlama ustalı- ğından hayrete düşmüşlerdi. Virüs kataloğun okunması sırasında dahi kendini diskete yazdırmakta, progra- mın uzunluğunu görülür tarzda de- ğiştirmeksizin programa bağlanabil- mekte ve Floppy-Speeder'e ya da ge- nişletmelere uyarlanabilir olup olma- dığını kendiliğinden farketmekteydi. Bu durumda ise kendini otomatik olarak silmekteydi. 1986 yılında “*Chaos İletişim Kong- resi'' hemen hemen yalnızca virüs ko- nusunu ele almıştı. O günlerde pek angaje bir tavırla yürütülen bir poli- tik tartışmalar gündemdeydi. Yaklaş- makta olan nüfus sayımı ise “bilişi- me (İnformation) ilişkin olarak kişi- lerin kendi kendilerinibelirleme hak- kına devlet tarafından yapılan müdahalelere”” karşı savunmada vi- rüslerin ne ölçüde yasal bir araç ol- dukları sorusuna canlılık getirmişti. Bu konuda tahrip edici virüslerin kullanılmasına ilişkin öneri çabucak reddedilirken, mevcut datalara gerek- tiğinde ekleme yapılması görüşü da- ha çok benimsenmiş oldu: Otomatik ““Construction Set Vatandaşı” olarak bir virüs-doğru yere ulaştığında- bir “yeri vatandaşı''nı sistem artık kont- rol edilemeyecek bir duruma gelince- ye dek art arda üretmesine ilişkin bir görüştü bu. Disket/Hard disk ramın başlangıcıyla sistem genişletilmesi arasında yapıları kar- şılaştırma olumlu çıkar. Sonuç: Sistem kontrolü zaman kaybı ol- maksızın “üzerine yazılabilen” bölümün (2) kafasına aktarılır. 21