1 Temmuz 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 48

1 Temmuz 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 48

Ilk ortaya çıkışından bu yana beş yıl geçmesine rağmen, Commodore'un sekiz-bitlik süperstarı C 64, başarısı- nı hâlâ sürdürüyor. 64'ün bu uzun süredir devam eden başarısı ile 128'in son zamanlardaki başarısı, bu maki- nelerin ölüm ilanlarını ortaya atan gözlemcileri haksız çıkardı. Diğer pek çok bilgisayar üreticisi, yeni makine- leriyle Commodore'un bu uzun ömürlü makinesininkiyle boy ölçüşe- bilecek satış rakamlarına ülaşmaktan herhalde büyük zevk duyarlardı. Geçenlerde Gazette, Commodore'- un satış ve pazarlama ile sorumlu kı- demli başkanvekili Rich MeclIntyre ile konuştu. Commodore'un çok iyi bi- linen bu iki makinesinin geleceğini nasıl gördüğünü öğrenmek istedik. Mclntyre, dünyanın seçkin Commo- dore satıcısı olduğu kadar aynı za- manda sağduyulu ve dikkatli bir göz- lemci olarak, endüstrinin gelişme uğ- runa yine gelişmelerden yararlanma eğilimine ilişkin noktalar üzerinde urdu Buna ek olarak bazı yazılım en- düstrisi liderlerinin görüşlerini de al- dık ve C 64 ve C 128'in bundan son- raki birkaç yıl içinde tutacağı yere ilişkin perspektifleri hakkında bilgi sahibi olduk. Gazette: Bütün söylenti ve tahmin- lere rağmen 64 hâlâ başarısını sürdü- rTüyor. Bu bir süpriz yarattı mı? 48 64 YA azılım Endüstrisi Liderlerinin Tahminleri Melntyre: Ölümü üzerine yapılan açıklamaların büyük ölçüde abartıl- dığı kesin. Bu yıl bir milyonun üze- rinde sekiz-bitlik C 64 ve C 128 sata- cağız. Gazetle: Şu ana kadar kaç adet 64 ve 128 satıldı? Melntryre: 7 milyonunun üzerin- de, Gazette: Bu, tek bir makine ailesi için ulaşılan en büyük rakam mı? Melntyre: Bunu henüz herhangi birinin geçtiğini zannetmiyorum adet bakımından. Dolar olarak, elbette geçildi. Ama adet olarak rekor bizde. Gazette: Cammodore'un başarısı- nın anahtarlarından birisi de, alıcıla- rın, ürünler kadar bunların ismine duydukları büyük bağlılık olmak göze çarpıyor. Meclntyre: Bu Commodore'un sa- hip olduğu çok büyük bir kaynak. Özellikle de Commodore user gro- up'lar - gerçekten çok bağlılar. Gazette: Bu kullanıcıların çoğu makinenin oyun yeteneğini seviyor- lar. Oyun oynayabilme 64'ün kuvvet- li olduğu noktalardan biri sayıldığın- dan, yeniden güçlenen video-oyun kartuşları endüstrisi Commodore üzerinde biraz baskı yarattı. Ninten- do'nun başarısının nedenleri arasın- da televizyondaki agresif reklam kampanyası önemli yer tutuyor. Ge- çen kış siz de C 64 için yeni reklam- lar verme yoluna gittiniz. Bu reklam- ve 128 larda C 64'ün üstün bir oyun maki- nesi - ve daha fazlası olarak tanıttı- nız, Bu işe yaradı mı? Meclİntyre: Evet yaradı. Biz maki- neyi potansiyel alıcıya karşı hedef al- dık. Bu ürün için düşündüğümüz alıcı tahminen 12 yaşları civarındaydı. Makineyi hem bir bilgisayar, aynı za- manda da dinamik ve zengin bir eğ- lence aracı olarak tanıttık. C 64 için yazılmış oyunların sayısı Nintendo ve Sega'nınkilerden çok daha fazladır. Hâlâ yeni türde oyunlar çıkıyor. Gazette: Bu hedef kitleyi oluşturan çocukların ebeveynlerine de, çocuk- lara salt oyun makinesinden daha ya- rarlı bir şey vermenin avantajlarından bahsettiniz. Melntyre: Haziran devresinde sür- dürdüğümüz büyüklere yönelik ilan- lar, çocuklara ulaştırmaya çalıştığı- mız mesajla direk rekabete girdi. Bü- yüklere C 64'ün oyun oynamaktan daha fazlasını yapabildiğini söylüyor- duk. Eğlence, şüphesiz, bir sistemi satın almada önemli bir neden. C 64 ve C 128 stratejisinde eğlence, daima önemli bir unsur olarak kalacaktır. Ama büyüklerin de, yatırımlarının değerini ve bilgisayarın eğlenceden başka pek çok fonksiyonları olduğu gerçeğini düşünmelerini istedik. Bilgisayar bir öğrenim aleti oldu- ğu kadar, üretici ve eğitici bir araç- tır. Oyun makinesine karşı bilgisayar karşılaştırmasında C 64'ün (kartuş- lu) oyun makinesiyle arasındaki fiyat farkını büyük ölçüde kapatabilecek özelliklere sahip olduğunu düşünüyo- TuZ. Gazette: Peki, bu strateji de Com- modore için yararlı oldu mu? Melntyre: Evet, oldu. Satışlarımız- da ücretsiz yazılım kampanyası baş- lJattıktan sonra herbiri birer satışı temsil eden on binlerce kupon elimi- ze geçti. Gazette: Kartuşlu makinelerde as- la göremeyeceğimiz türde bazı oyun- lar var,. Meclntyre; Kesinlikle. Şurası bir gerçektir ki disketten yeralması oyu- na daha geniş bir kapsam getirmek- tedir.