1 Aralık 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 13

1 Aralık 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 13

Hz arasındaki frekanslarda yapar. Dolayısıyla telefon üzerinden aktarıl- mak istenen sayısal (dijital) bilgilerin de, bu işi sesler halinde ve “izin ve- rilen”' alan içinde yapmaları gerekir. Posta İdaresi'nin Datex-P ağı da ko- lay erişilebilir ve diğerleriyle kıyaslan- dığında daha uzun olmasına karşın, bu teknolojik sorunları çözmekte ye- terli olamıyor. Bir yandan arayan kişi olarak bu ağa doğrudan bağlı çok az sayıda kişiye erişme olanağı var. Di- ğer yandan kullanıcının bu doğrudan bağlanmayı tercih etmemesi duru- munda, yine teknolojik kısıtlamala- rına karşın telefon şebekesini kullan- ma olanağı var. Makıneden çıkan verilerin ses tit- reşimlerine dönüştürülmesi ve yeni- den sayısal verilere dönüştürülmesi işini aktarma hattının başında ve so- nunda ya modem (Modülatör/De- modülatör) ya da akustik kopler üst- lenir Epson CX-21: Klasikleşmiş bir model. Bu tür gereçler bilgisayarla seri bağlantı ile bağlanırlar. Bu bağlantı asenkronize olarak çalışır, yani bil- gileri küçük ve birbirinden zamansal olarak bağımsız paketler halinde ak- tarır. Bu paketler her defasında bir karakter içerirler: Birbirini takip eden gerilim darbeleri biçiminde beş ilâ se- kiz (çoğunlukla sekiz) bit ve buna ek olarak birkaç yönetim sinyali (baş- langıç ve bitiş bitleri). Bilgilerin mo- dem tarafından dönüştürülmesi sıra- sında bu veri formu ve veri akış tem- posu değişmeksizin kalır. Telefon şebekesinin verili teknik özellikleriyle verilerin aktarım hızla- , rı fiziksel nedenlerden ötürü olduk- ça kısıtlıdır. Her iki yönde aynı an- da gönderme ve alma yapmak isten- diğinde (full duplex işletim), basit akustik koplerlerden tanıdığımız 300 Baud, üst sınırı oluşturmaktadır. Bu durum veri akımının gerçekleş- tirilmesinde günümüzde en yaygın olarak kullanılmakta olan metod için de geçerlidir: Tüm ikili bilgileri oluş- turmakta yararlandığımız iki akım CTK-Adam 1200: 1200 Baud fullduplex akustik kopler. durumu olan “1”” ve “0”, basit ola- rak iki ayrı ses halinde aktarılır. Do- layısıyla her iki yönde aktarım yapa- bilmek için dört farklı ses tonuna ge- rek vardır. Avrupa ülkelerinde bu alanda yapılan norm çalışmaları so- nucunda, komşu ülkelerdeki kullanı- cılarla veri değiş-tokuşunun sorunsuz gerçekleşmesi için ortak normlar te- spıt edilmiştir (V.21 ve V.23 normla- Amerıka Birleşik Devletleri ve komşuları ise farklı ses düzeyleri içe- ren farklı bir standart kullanmakta- dırlar (Bell 103/113 ve 202). Yani ol- dukça pahalı bir zevk olmasına kar- şın, telefon üzerinden Atlantik aşırı bir veri alışverişine kalkışan bir kul- lanıcı, Amerikan Bell standardına gö- re çalışan bir modem kullanmak zo- rundadır. Daha iyi bir çözüm ise, Av- rupa ve ABD normlarına ayarlanabi- - len bir gerecin edinilmesidir. Eğer bilgi akışını her defasında tek yön ile (half duplex) kısıtlamak, ya- ni aktarım için yalnızca farklı iki ses tonundan yararlanmak durumunday- sanız, veriler telefon şebekesi üzerin- de çok daha hızlı hareket edebilirler: Herhangi bir ek değişikliğe gerek du- yulmaksızın 1200 Baud'luk hıza eriş- me olanağı vardır. Bazen bir yöndeki gönderme te- mposunu artırmak ve bununla bağ- lantılı olarak karşı yöndeki tempoyu düşürmek de işe yaramaktadır. Bu- CTK Modbox: Arama ve veri aktarımını yapıyor.