1 Aralık 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53

1 Aralık 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53

| yor. 1. frekans (980 ila 1650 Fiz.) bi- tin 1 olduğu, 2. frekans (1180 ila 1850 Hz.) ise bitin O olduğu anlamına ge- liyor. : Bunların dışında bir de cevap to- nu olarak adlandırılan 2100 Hz. var. Bu ton veri aktarımında kullanılmı- yor. Yalnızca normal olarak uzak gö- rüşmelerde açılan eko engelini kapat- maya yarıyor. Bu, özellikle uydu üzerinden yapı- lan görüşmelerde büyük önem taşı- yor. Uydular genellikle 36000 kilo- metre uzaklıkta bulunuyor. Bu uzak mesafe nedeniyle bir sinyalin gidip dönme süresi 0,3 saniye alıyor. Du- yulabilecek bir eko (yansıma) efekti- nin bastırılabilmesi için, bağlantı yal- nızca tek yönlü olarak kuruluyor. İki bilgisayar arasında modem üzerinde bağlantı şöyle gerçekleşiyor: 1. Arayan kişi iletişim yazılımı üze- rinde ya da manuel olarak (elle) kar- şı istasyonu çağırıyor. 2. Zil çaldığında karşı istasyon oto- matik olarak ya da elle modemi çalı- şır hale getiriyor. Modem beş saniye sureyle 2100 Hz.lik cevap sesini gön- deriyor. 3. ÂArayan bu sesi aldığında, örne- BAA ELEKTRONİK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. ğin 980 Hz.lik hareketsizlik düzeyi se- sini yolluyor. Cevap sesi süresi sona erdiğinde aranan istasyon da kendi hareketsizlik sinyalini gönderiyor. 4. Artık her iki yönde veri aktarı- mı başlayabiliyor. Bağlantı ya özel bir final sinyaliyle ya da bir istasyon diğerinden belirli bir süre boyunca hiçbir sinyal almadığında kesilir. Veri aktarımına seyrek olarak baş- vurma ya da sık sık mekan değişter- me (telefon kulübesi, otel odası vb.) zorunluluğu olması durumunda, ki- ralanmış bir posta modeminin kulla- nılması verimli olmayabilir. Bu du- rumda en doğru seçim, bir akustik koplerdir. Bu gereçin iki lastik ağız- “Dığı var. Telefon ahizesi bu ağızlıkla- ra sıkıca ve ses geçirmeyecek şekilde takılabiliyor. Ağızlıklardan birinde ses göndermeye yarayan bir mikro- fon, diğerinde ise sesi almaya yara- yan bir küçük hoparlör var. Çalışma varzı aynen modemdeki gibi. Veriler bu gerçekte de sinyal sesleri halinde gönderiliyor. Birkaç yıl önce 300 Baud'luk ak- tarım hızına sahip akustik koplerler piyasaya çıktı. Günümüzde ise artık 1200 Baud'luk modeller standart ha- line geldi. Giderek daha yüksek ak- tarım hızına sahip koplerler geliştiri- liyor. Bunlar 2400 Baud hıza erişmiş durumda. Bu gerçlerde CCITT ve Bell standartları artık bir fark taşımı- yor. Bağlantının akustik olarak kurulu- yor olması, akustik koplerlerin kolay- ca olumsuz yönde etkilenebilmeleri- ne olanak veriyor. Buna karşı tek ça- re, koplerin verileri manyetik induk- siyon yardımıyla telefon ahizesine ak- tarması. Ama burada da yan gürül- tüler olumsuz etkiler yaratabiliyor. Federal Almanya'da uzak mesafe- lere veri aktarımı konusunda ucuz bir başka alternatif ise Alman posta İda- resi'nin Datex-P servisi. Uzak görüş- meler tüm dünyada gündüz saatlerin- de oldukça pahalı. Datex-P servisin- de ise ücretler oldukça düşük, çünkü bu serviste telefon hizmetinde oldu- Bunun aksine ücretler mesafeden ba- ğımsız. Ayrıca bu servisin belirtilmesi gereken bir başka özelliği ise, mo- demleri farklı baud düzeylerine sahip kişisel bilgisayarların Datex-P üzerin- den veri aktarımında rahatça kulla- nılabiliyor olması. Teleteknik, okul öncesi ve okula yeni bcışluzon için, anaokulu ve ilko kolay kullanımlı, zeka bileyici programlar sunar. ul düzeyinde, Çocuğunuz, kardeşiniz bilgisayar kullanmaya bu eğitici programlarla başlasın. - Teleteknik/Commodore okul öncesi, okula yeni başlayanlar ve ilkokul öğrencileri için hazır eğitim programları : Okul öncesi ve okula yeni başlayan için : Face Maker Know your chila's İ0 İlkokul öğrencileri için : İlkokul 1.2.3. Sınıf Matematik İlkokul — 4.5. Sınıf Matematik İlkokul Bilçağ 4,5. Sın? Genel Yetenek Test 5. Sınıf Matematik Anadolu Liseleri'ne hazırlananlar için : Anadolu Liselerine Hazırlık Cormrmnodore