1 Aralık 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 55

1 Aralık 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 55

abartmasız olarak, binlerce iletişim protokolü, uyumsuzluklar ve bir dükkanı dolduracak kadar çeşitli ile- tişim sistemi mevcuttu. TELEFON AĞI Bundan sonra pek çok değişiklik birbirini takip etti. Başlangıçta bilgi aktarmak için kurulan telex ve telg- raf ağının yerini sesli devreler aldı (ilk örnek Bell'in 1876'daki telefon dizay- nı oldu). Keza, iletişim sistemleri de bir duplex kablo ile yüksek ve alçak sinyali temsil etmek için ses tonları- nı kullanan telefon sistemlerine adap- te ediliyordu. Önceleri bu yalnızca tek yönlü bir gönderim ve alımdan ibaretti (yarım duplex) ancak daha sonraları zekice iki ayrı sinyal kulla- narak tam duplex (veya iki hatlı) ile- tişim mümkün hale geldi. II. Dünya Savaşı'nın ardından ge- lişme gösteren dijitize ve örnekleyici sistemler (önceleri, savaş esnasında İngiltere ve Amerika arasındaki ile- tişim için geliştirilen şifre çözücü sis- temler olarak kullanılıyorlardı) daha hızlı baud değerlerine ulaştılar ancak burada da en fazla 50/75 bit/s müm- kün olabiliyordu. Bundan sonraki adım 110 bit/s'ye geçmek oldu, bu kısa zamanda 300 bit//s'ye çıktı ve sesle normal telefon hattı üzerinde hatasız bilgi gönderme limiti bugün 2400 bit/s ye ulaştı. Geçen yıllar süresince bilginin bir hat üzerinde gönderilmesinin yolları gerçekte pek az değişti; baudot kodu- nun başlangıç ve duruş bitleri aynı şe- kilde kaldı ancak alfabenin harfleri için kullanılan basit 5 bit'lik sinyalin yerini 7 bit'lik genişletilmiş kodun kullanıldığı yeni bir sistem aldı. Bu aslında harf dışında bilgi gönderme- nin direk ihtiyacı olarak 128 veya da- ha büyük bir rakamdı. Hatlardaki gürültü nedeniyle transmisyondaki hata sayısını düşür- mek için şüphesiz telefon hatları za- man zaman oldukça gürültülü olabi- liyor?) bilgi akımına fazladan bir bit eklendi. Parite biti olarak bilinen bu bit, ana karakterlerin bitlerinin top- lamlarının tek veya çift oluşuna gö- re 0 veya | değerini üretiyor. Bu sistem, dünyanın en çok stan- dart olarak benimsediği bilgisayar al- fabesi olan ASCIT'i meydana getirdi. Bu arada IBM kendisi EBCIDIC'i hazırladı (mainframe'lerde kullanıl- makta) ancak bütün PC'lerin bugün ASCIT'i kullandığına bakacak olura- nız IBM'in başarısızlığa uğradığını bu konuda sessiz kalmayı tercih ettiğini görebiliriniz. YÜKSEK HIZLAR Sıradan bir telefon hattından mümkün olan en yüksek hız genelde 1200 bit/s olarak kabul edilmektedir. Bunun ötesinde, eski ve kalitesiz sant- raller ve kablonun zayıflığından do- Ban gürültü, daha hızlı bir iletişimi çok zor hale getirmektedir. Telex'in yüksek hızlı versiyonu olan TELE- TEX hizmetlerinin standart transmis- yon hızı olan 2400 bit/s gittikçe yay- gınlaşmaktadır. -HİZMETLER Günümüzde iletişim, bir mikrobil- gisayar kullanıcısı için kolay bir ola- naktır. Bilgisayarların çoğunda dona- nıma dahil bir ortak özellik olarak standart RS232 ara birimleri veya seri bağlantılar mevcuttur. Yazılım bakımından da pek çok bilgisayar için bol program desteği söz konusudur. Bu durum, bilgisayar iletişimin ilk zamanlarında başka bir bilgisayar ile iletişim için gerekli olan yazılımın, bir mikroişlemciyle direk bağlantı kurulmasından sonra onu çok hızlı bir klavyeyi okuyormuşca- sına kandırmaya uğraşmasından bu yana, çok büyük gelişmeler göster- iştir. Şimdiki iletişim program paketle-' ri çok karmaşık olup pek çok farklı baud değerlerinde çalışabilmektedir- ler. Tam ve yarım duplex modlarıy- la uyumlu olarak DEC'in VI52 ve VT100'ünden daha modern grafik terminallerine ve grafik desteği sunari bilgi istasyonlarına kadar değişik ter- minallere giriş, etkili biçimde yapıla- bilmektedir. Bu alandaki yazılımlar, bildiğimiz telefon hatları ile iletişim kurmak için kullanılan modem cihazlarından da- ha hızlı bir gelişme içindeler ve bu