1 Aralık 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 50

1 Aralık 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 50

birleri ile karşılaştırılabilirler. Bu dev- renin temel taşı yükseltici ve karşılaş- tırıcı görevindeki LF 356'dır. Kompe- rator (karşılaştırıcı) görevindeki bu parça içindeki bir transistor sayesin- de ölçülecek olan sinyal çok çok dü- şük bir seviyede yüklenmektedir. Do- layısıyla sinyal seviyesinde bir düşme olmamaktadır. Devre üzerinde bulu- nan tirmpot ile devamlı olarak ana- log sinus dalgaları ile karşılaştırılacak sinyal seviyesi ayarlanır. Ses kafasından gelen sinüs dalga- sının değeri trimpot ile ayarlanan se- viyeden düşük ise LF 356'nın çıkışı 0 volt olur. değer sinyal seviyesinden yüksek ise bu durumda LF 356 45 V verir ve Led'i uyarır. Trimpot ile ayarlayacağınız sinyal seviyesi ve ses Resim 3: Devrenin baskı filmi. Resim 4: Parçaların yerleşim planı. kafasından gelen sinüs dalgalarının tepe noktaları birbirlerine yaklaştık- ça LF 356 45 Volt verdiği zaman aralığı gittikçe küçülecektir. Dolayı- sıyla Led'in parlaklık derecesi azala- caktır. Tam tersi durumda, yani siz Resim 2: Led'in yanması LF 356'nın -- 5 Volt verdiği süreye bağlıdır. bir sinyal seviyesi belirledikten son- ra kafa ayarı ile oynadıkça sinus dal- galarının amplitudu yükselecek, bu- nunla birlikte LF 356'nın -5 Volt ver- diği süre artacaktır. Böylece devre üzerindeki Led en parlak konumunu alacaktır. Prensip olarak tüm sinyal karşılaştırma olayı yukarıda anlatı- lanlardan ibarettir. Kısaca trimpot ile Led'i en az parlaklık derecesine, ka- fa ayarı vidası ile de en parlak konu- ma getirmeye çalışacaksınız. Gelelim devrenin montajına. Ön- celikle bu iş için piyasada rahatlıkla bulabileceğiniz delikli pertinaksları kullanmanızı tavsiye ederiz. Parça sa- yısı az olduğundan devreyi bakır per- tinaks üzerine çizmenin gereksiz. Fa- kat yine de deliksiz pertinaks kullan- mak istemeyenler devrenin filmini Resim 3'te görebilirler. resim 4'te ise parçaların yerleşme planı bulunuyor. “-Led'i monte ederken anot ve katod'u ayırdetmeyi unutmayın (Resim 5). Devre tamamlandıktan sonra bu- nu teybinizin içine yerleştirmeniz ge- rekli. Bunun için teybinizin altında- ki 4 vidayı sökün ve kapağı çıkarın. Ayrıca devreye bağlı bulunan Led'i yerleştirmek için üst tarafta uygun bir delik açın. Zira kafa vidasıyla oynar- ken Led görülebilecek bir yerde ol- malıdır. Resim 4'te görülen * 4” ve “4-”” yazan uçları teyp motoruna elektrik götüren kablolara bağlayın. bu kab- lolardan hangisinin ““ 4 ””, hangisinin “-*” olduğu teybinizin içinde belirtil- miştir. Resim 4'te görülen görülen G” ucunu ise blendajlı bir kablo ile Resim 6'da belirtilen uçlardan birine bağlayın. Kablonun blendajını ise yi- ne devrenin “-” uçuna lehimleyin (Resim 4). Resim 6'da belirtilen noktalar nor- mal Commodore datasette'lerindeki analog kuvvetlendiricilerin çıkışları- dır. Başka firmaların ürettiği teyple- rin baskı devresi değişiktir ve bu ana- log kuvvetlendiriciler bir entegrede Resim 5: Lehimlerken anodu ve katodu ayırtetmeyi unutmayın. A: Anot K: Katod. 50