1 Aralık 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 60

1 Aralık 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 60

BİLGİSAYARI TANIY Pencere (Window) Ön zemin sembolü (front gadget) İnsanların bilgisayar kullanırken kendilerini onun çalışma tarzına uydurma zorunluluğunun Arka zemin sembolü (back gadget) j (drawer) olduğu günler artık çoktan geri kaldı. AMIĞA'nın Workbench'i (tezgah) gündelik hayattan analojiler kullanıyor. Ne var bunun arkasında ve bu teknoloji AMIĞGA'nın yazılımlarının gelişmesi açısından hangi olanakları sunuyor? Ekranda bir el görünüyor. Work- bench disketinizi disket sürücüye yer- leştiriyorsunuz. Kırmızı kontrol ışığı yanıyor. Sürücünün motoru çalışıyor ve kısa süren vırıltıların ardından ek- randa mavi bir resim görünüyor. İş- te karşınızda. Bilgisayarda yararlanı- labilen en iyi kullanıcı yüzeylerinden biri: Workbench (tezgah). Kullanıcı için bir yüzey? Peki, bu ne aslında? Bu dizinin ilk iki bölü- münde, bilgisayarın bir görevi yeri- ne getirebilmek için bir programı ge- reksindiğini anlatmıştık. Programlar disketler üzerinde bulunur. Bunların yüklenmesi ve işletilmesi gerekir. Bu görevi yerine getiren ise bilgisayarın işletim sistemidir. Kullanıcı, işletim sistemine bu yönde bir komut verir. Komutun verilmesi ise kullanıcı yü- zeyi aracılığıyla gerçekleşir. Bu kav- ramı daha ileride yakından inceleye- ceğiz. AMICGA, farklı iki kullanıcı yüze- yine sahip. Bunların ilki, Work- bench. Teleteknik A.Ş. tarafından Türkçe olarak bastırılan AMIGA Kullanma Kılavuzu'nda bu kavramın Türkçe karşılığı olarak “tezgah” ve- rilmiş olduğundan, yazımızın bundan sonraki kısmında biz de “tezgah” kavramını kullanacağız. Zaten İngi- lizce sözlüklerde de Workbench'in karşılığı tezgah olarak veriliyor. Söz- cüğün diğer bir karşılığı da “çalışma masası ”” olabilirdi. AMIGĞA'nın çalışma masasını bi- raz daha yakından inceleyelim. bu bölümde anlatacaklarımızı daha ko- 60 Aşağı açılır menü (pull down menuj göstergesi Program piktogramı (tool İcon) Taşıma çubuğu (drag bar) Öbie piktağramı fobjekt iİcon) Kaydırma oku (seroll arrow) Resim |. Tarama çubuğu (scroli bar) lay kavrayabilmeniz için, açıklanan her adımı bir yandan hemen pratik- te uygulamanız çok yararlı olacaktır. Bu amaç için, ortak bir çıkış zemini- ne gerek var. En iyisi orijinal tezgah disketinizin bir kopyasını kullanma- nız. Bu kopyalama işlemini nasıl ya- pacağınız, Resim 2'de anlatılıyor. Kopyaladığınız tezgah disketini bil- gisayarınızın disket sürücüsüne yer- leştirin. Bir reset işlemi yapın (Resim 2,2. Adıms). Birkaç saniye sonra tez- gahın mavi fonu karşınıza gelecektir. Şimdi çalışma masasının üzerinde bir disket var. Disketin adı ““copy of Workbench 1.2”, Disket, veriler ve programlar içeriyor. Diskette neler olduğunu görmek ya da bir progra- mı çalıştırmak isterseniz, önce disketi açmak zorundasınız. Tezgahtaki ob- jeleri etkilemek için en yaygın kulla- nılan yardımcı, farenin ekrandaki göstergesi olan kursordur. Kursoru fare yardımıyla hareket ettirip, dis- ket sembolünün üzerine getirin ve sol fare tuşuna ardarda iki kez basın. Tezgahta bir çerçeve oluşacaktır. Çerçevenin içinde, yine semboller ha- linde, disketin içeriğini görebilirsiniz. Tek bir disketin içinde 100 prog- ramdan fazlasının bulunuyor olması pek seyrek karşılaşılan bir durum de- Kaydırma