1 Aralık 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 56

1 Aralık 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 56

modemler ne kadar hızlı olurlarsa o derece karmaşık yazılımlara ihtiyaç duyuyorlar. Örneğin yeni nesil 2400 bit/s'lik modemler şimdi özel dona- nım şifreleyici cihazlar kullanarak bilgiyi, telefon hattı üzerinden gider- ken okunamaz hale getiriyorlar. Bu bilgiyi eski durumuna getirmenin tek yolu öbür uçta aynı deşifre cihazıyla birlikte benzer bir modem kullanmak oluyor. Tabif bu işlemin iyi bir yazı- hım olmadan başarılamayacağı açık- tır. Bugün, başka bir mikrobilgisayar ile iletişim kurma olayı, örneğin bir bilgi terminali ile yapılandan daha popüler hale geldi. Nedeni de şudur; bir bilgisayarı yazılım olarak prog- ramlayabilirsiniz ancak aynı şeyi do- nanım şeklinde bir bilgi terminali ile yapmaya kalkışmak yüzlerce poundu gözden çıkarmak demektir. Amstrad PC'nin ilk satışları iş sektörüne de- ğil ucuz ve güvenilir bir terminale ih- tiyaç duyanlara yönelik olmuştur - donanım olarak bir VT100 termina- linin fiyatı $1000 cıvarındadır- fakat 400£'luk bir makinede çalışan 25£'luk bir programla bir terminale aynı zamanda on-line hizmeti sunan ve diğer extralarla birlikte pek çok özelliğe sahip bir bilgisayara sahip olursunuz. İletişim, mikrobilgisayarlar saye- sinde evinize kadar gelmiş durumda- dır. BÜLTEN PANOLARI Mikrobilgisayar kullanıcıları için 1970'lerin ortalarından beri mevcut bir hizmet olan elektronik bülten pa- noları (bulletin boards) iş'te veya bir sosyal klüp'te bulabileceğiniz bülten panolarının ideal şeklidir. Veri hırsızları (Hackers) sadece mümkün olan yerlerde kendi cinsle- ri ile biraraya gelen oldukça yalnız kimselerdir ve bu amaçla bülten pa- noları fikir ve programlama ipuçları değiş tokuş için ideal bir yer oluştu- ruyor. Bir bülten panosuna bağlandığınız- da büyük olasılıkla pek çok mesajla karşılaşırsınız -şöyle birkaçına gözat- tığınızda çoğunun bilgisayarları ile il- gili sorularına cevap aradıklarını gö- rebilirsiniz. Sık sık karşılaşabileceği- niz başka bir mesaj da kendilerinin yeni bir BBS (bulletin board service- bülten panosu hizmeti) başlatmak üzere oldukları ve herhangi bir mo- dem numarasını arayıp karşılıklı bir sohbet yapabileceğinizdir. 56 Ben, çok kullanılan bilgisayarlar- dan bazılarına sahibim ve zaman za- man bunların hepsini modeme bağ- hyorum. BBS'leri hergün çeviriyo- rum ve bu yüzden de üç ayda bir 150£'luk faturalara ödemek duru- munda kalıyorum! Ancak kazancım 150£'dan çok daha değerlidir. Örne- ğin artık stoklardan bilgisayarım için bir Winchester sürücünün nasıl yapa- cağımı gösteren son derece değerli *public domain”' yazılım talimatları- nı kaydettim (bu bana 400£ kazandır- dı!) ve burada bilgi değişimi çok ar- kadaşça olabiliyor. Arada sırada bazı veri hırsızlarının birkaç numara aramamız için çağrı yaptıklarına tanık oluyoruz ve bu nu- maraları çevirdiğimde sık sık karşı- ma çok iyi servisler çıkıyor. Bu insan- lar genellikle yalnızca çok kısa bir sü- re için bağlanan ve hemen bir daha gözükmemeki üzere kaybolan tipler -bu aslında veri hırsızlığı değil- ve hü- Bilgi aktarımı için kullanılan; telefon, telgraf, telex tarihe mi karışıyor? Daha hızlı bilgisayarlara, daha hızlı iletişim yollarına ve daha hızlı modemlere merhaba kümetin bilgisayar sistemlerine gir- menin de veri hırsızlığı olduğuna da inanmıyorum -bu bence vandalizm'- den (barbarlık) başka bir şey değildir. Gerçek veri hırsızlığı bu tür bilgiyi bilgisayar hastalarından oluşan yakın bir gruba taşımaktır. Zeki olmanız şart değildir ancak bir şey biliyorsa- nız veya söyleyecek ya da teklif ede- cek bir şeyiniz varsa hemen gruba alı- nırsınız. BBS'lerin özel kullanıcı grupları veya hard-disk'in belli kısımlarına herkesin elde edemeyeceği özel giri- şimler olduğu doğrudur ve buraya sa- dece Sysop'ın (BBS'nin müdürü) iz- niyle girebilir. Ben bu gruplardan bi- rine üyeyim ve böyle bir hakkım ol- masından dolayı gurur duyuyorum çünkü SUGGOın (Special User Group - özel kullanıcı grubu) diğer üyeleri arasında teknik yardım, bilgisayar dilleri, BBS yazılımı (büyük kısmı kendimiz ve arkadaşlarımız tarafın- dan sağlanıyor) ile ilgili olarak belli bir bilgiye girme şekli vb. konuların- da herbirimiz özel bigileri paylaşıyo- Yuz. Kısaca, bir BBS'ye bağlanmak, bü- tün dünya ile iletişim halinde olan bir arkadaş grubuna katılmak gibi bir şey aynı mektup arkadaşlarının ka- lem kâğıtla yaptığı gibi. PROFESYONEL HİZMETLER İşadamları için sayısız hizmet su- nulmakta. Mevcut, ekonomik bilgi servisleri Prestel ve CEEFAX tarafın- dan verilen mükemmel hizmetlerle yarışmak zorunda kalıyorlar ancak bu uzman servislerde bilgiler çok spe- sifik oluyor. Bilimsel dâtabase'lerin çeşitli dosyalarına ve dünyanın deği- şik yerlerindeki (en azından İngilte- re'deki) programlara JANET (the Jo- int Academic NETwork - birleşik akademik ağı) ile giriş imkanı sağla- nıyor. Bunun yanında Berkeley'deki Amerikan bilgisayar sistemlerine de JANET ve British Telecom'un paket değişim sistemi olan PSS veya millet- İerarası versiyonu olan IPSS yoluyla bağlanabilirsiniz. Üniversite Bilgisayarı genel olarak güçlü işlem kapasitesine sahip olan makinalar ve eğer bu makinalarda ça- lıştırabileceğiniz uygulamalarınız var- sa bu sistemleri denemeniz yararlı olabilir. Veya belli bir bilgisayar dil- leriyle uğraşmak için dünyanın dört bir yanındaki fen ve mühendislik fa- kültelerine bağlı bilgi servislerine gi- riş yapabilirsiniz. Politeknik bilgisayarlar seyahat eden kimseler için düşünülmüş por- tatif fakat muhtemelen daha az ilginç olan bilgisayar sistemleridir. Basit uy- gulamalar sunmakla birlikte çoğu kez PAD denen bir sistemle uzak bir bil- gisayara giriş sağlayarak üniversite bilgisayarlarına kadar çeşitli iletişim olanakları sunuyorlar. Bu PAD'ler aynı zamanda bir bil- gisayar sisteminin içine sızmaya ça- lışan veri hırsızları için geride iz bı- rakmama açısından iyi bir yol. Bu iş sadece bağlantıyı kurup birkaç ko- mut yazmakla kalmıyor ayrıca işle- tim sistemlerinin kitaplarını okumak, kütüphanelerde araştırma yapmak ve BBS'deki arkadaşlara benzer bir de- neyimleri olup olmadığını sormak vb. - araştırmalar gerektiriyor, GELECEK Geleceğin yorumunu yapmak çok zor bir şey olduğundan ben burada sadece neyin mümkün olabileceğini