1 Aralık 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Aralık 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

GVM Modemstation PC-Link: Otomatik arama. na en iyi örneklerden biri, Federal Al- manya'da yararlanılan ““ekran resmi” (Btx) sistemidir. Bu sistemde bilgiler alıcıya 1200 Baud'la gelir, o bilgi gönderirken ise 75 Baud'luk bir hız sözkonusudur. Aslında bu hız sa- niyede 7,5 karaktere karşılık gelmek- tedir, ama yine de klavyede sürekli olarak erişilebilecek yazma hızından yüksektir. Duplex işletimde 1200 Baud ya da daha üzerindeki aktarım hızları he- deflendiğinde, iki ses yerine tek bir ses kullanılır ve bunun titreşim fazı tek tek bitlerin doğrultusunda deği- şebilir (faz modülasyonu). Aslında bu yöntemle çalışan ilk akustik kopler- ler yapılmış ve Posta İdaresi tarafın- dan da onaylanmış durumdadır. Bu- gün bildiklerimiz ışığında teknolojik olarak erişilebilecek üst sınır, 4800 ud'dur. Bütün bu olanaklara karşın, tele- fon şebekesi üzerinden veri aktarımı henüz tam anlamıyla güvenilir bir yol değildir. Posta İdaresi'nin açıklama- larına göre, 300 Baud'luk aktarım hı- zında 500 000'de 1'lik bir hata olası- lığı kabul edilmektedir. Bunun anla- mı, ortalama olarak her bir milyon bitten ikisinin bozulduğudur. Bu da kesintisiz veri trafiğinde saatte iki ha- taya karşılık gelir. 1200 Baud'luk hız- da ise hata olasılığı bunun yaklaşık beş katına çıkmaktadır. Bu durum- da yollama yapılan her bir buçuk da- kikada bir hata durumu ortaya çıka- EBG D1200-03-Box: Portatif makinelere uyumlu. 14 bilecektir. Buna bir de akustik kop- lerden kaynaklanabilecek olası hata- lar eklenebilir. Aktarılan metinlerdeki hataları bulmak ve düzeltmek pek o kadar zor değildir, fakat ikili dosyalarda (prog- ram vb.) bu iş çok zordur. Bu nedenle bu tür aktarımlarda özel bazı dene- tim protokolleri yardımıyla güvenli- ği artırma yoluna gidilmektedir. Bun- larda veri akımı numaralanmış ve de- netim toplamları içeren paketlere bö- lünür. Bu ek veriler ışığında alıcı, ve- rilerin tam ve hatasız olup olmadığı- nı denetleyebilir. Bu protokollerin en tanınmışların- dan biri Xmodem adını taşır ve ünlü Amerikalı yazılımcı Ward Christen- sen'in ürünüdür. Bunu ilk kez kendi V.21 Baud fullduplex — alh(TS Baud) : . ana kanal CP/M makinesi için geliştirmiş oldu- ğu Modem adlı veri aktarımı progra- mında kullanmış. Bu program telif hakları kapsamı dışında (Public Do- main) ve IBM PC ve uyumlularında kullanılabiliyor. Bu türden çok kul- lanılan bir başka protokol ise, yine te- lif hakları kapsamı dışında yer alan ve birçok makine türü için versiyon- ları bulunan Kermit adlı program., Telefaks'da da veriler telefon şebe- kesi üzerinden gönderilir ve benzer teknolojik sorunların aşılması gerek- mektedir. 3. Grup olarak adlandırı- lan daha modern gereçlerde verilerin sıkıştırılması yoluyla çok daha yük- sek hızlar hedeflenmektedir. Bir ka- ğidin her noktasının tek tek yollan- ması yerine, birbirleriyle ilintili siyah Farklı sesler, verileri — telefon ağı aranan