1 Aralık 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 68

1 Aralık 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 68

yeni bazı hizmetler, ISDN sayesinde saniyede 64 Kbit'lik bir hızla kulla- nıma hazır olacak. İşin ilginç yönü, bu hizmetlerin kullanıcıya maliyeti- nin bugünkü telefon maliyetlerinden yüksek olmayacağı. Böylece Federal Almanya'da Almanya'da bilgisayar sayesinde sınırsız iletişim olanakları çağına girmiş olacak. Ama sistemin bu boyutlara ulaş- ması için birkaç yıl beklemek gereke- cek. Bu kadar sabretmek istemeyen- ler, bugün. kullanılmakta olan bazı gereçlerden yararlanabilirler. Bu ge- reçlerde de oldukça önemli gelişme- ler var günümüzde. Öncelikle Posta İdaresi büyük bir gecikmeden sonra nihayet başka üre- ticilerin ürünlerinin telefon ağında son gereç olarak kullanılmasına izin verdi. Şimdiden kişisel bilgisayarlar 68 için bir ek kart biçiminde bir modem piyasaya sunulmuş durumda. Yalnız bu kartın kullanılabilmesi için Posta İd_aresi’nin resmi iznine gerek var. Bu gereç verileri 2400 Baud'luk bir hızla aktarabiliyor ve böylece- “geleneksel”” veri aktarımında yeni bir ilerlemeyi gösteriyor: Aktarım çok daha hızlanmış durumda. Bugün en iyi akustik koplerlerin standardı 1200 Baud. Ama bu alanda da 2400 Baud'a erişildi. ““Elektronik posta” da Amerika Birleşik Devletleri kaynaklı bir hiz- met. Bu kavram, iletişim partnerle- rinin veri ağları ya da elektronik pos- ta kutuları (Mailbox) üzerinden bil- gi değiş tokuşu yapmaları anlamın- da kullanılıyor. Federal Almanya'da ise bu hizmet henüz pek seyrek kabul görmekte. Özel Mailbox'ların yanı sı- ra en fazla yerel düzeyde kurulmuş olan ticari hizmetler, kullanıcılar ara- sında henüz pek büyük rağbet görme- miş durumda. Bu alanda spontane başlagıçlardan yola çıkılarak, net- work'lerden ve Mailbox'lardan olu- şan dünya çapında bir sistem gelişti. Elektronik postada, ağırlık nokta- sını Amefika Birleşik Devletleri'nin oluşturduğu ve tüm dünyayı kapsa- yan bir sistem halindeki farklı veri ağlarına giriş sağlanmış olması büyük önem taşıyor. Ticari Mailbox'lar bu- nun yanı sıra başka hizmetler de su- nuyorlar. Bunlardan biri (Londra ve son zamanlarda da san Marino üze- rinden) ucuz bir şekilde uluslararası teleks ağına, aynı zamanda da tüm dünyadaki veri bankalarına erişilebil- mMmesi. Buna ek olarak Hamburg merkezli Deutsche Mailbox Gmbh şirketi, kı- sa bir süreden beri Intelligent Inter- face (akıllı arabirim) olarak adlandı- rılan özel bir arama dilini kullanıma sunmuş bulunuyor. Bunun yardımıy- la Avrupa'daki yirmiden fazla veri bankasından bilgi araması yapılabi- liyor. Bu işlem sırasında bu banka- ların farklı ve kendilerine özgü ara- ma dillerinin bilinmesi de gerekmi- yor. Federal Almanya'da elektronik postanın geniş dünyasına girişin ucuz bir yolu da en büyük bilgisayar der- gilerinden biri olan CHIP'in kurmuş olduğu CHIP Clup üyeleri için, ISCC (Info-Service CHIP Clup) biçiminde geçerli. Posta idaresinin telefon ya da Datex-P ağı üzerinden erişilebilen bu bilgi hizmeti, Unix işletim sistemiyle çalışan bilgisayar kullanıcılarının ya- rarlanabildikleri, Avrupa ve tüm dünyayı kapsayan EUnet ve usenet ağları üzerinden dünyanın her yeriy- le iletişim sağlayabiliyor. ISCC, son zamanlarda güncel ha- berler servisinin yanı sıra özel konu- lara ilişkin bilgiler de sunma görevi- ni de üstlenmiş durumda. Bu alanda gerçekleştirilen ilk hizmet, Apple Ma- cintosh kullanıcıları için bir ““kara- tahta'” oldu. Bunu başka hizmetler de izleyecek. Aslında elektronik postanın yapı- lanması için bazı de facto (fiili) biçim- ler oluşmuş durumda. Ama bunlar ancak bir tür asgari kabul oluşturu- yorlar. Bu hizmetin teknolojik ola- naklarından tüm anlamıyla yararlan- maya yeterli olmuyor bu kabul. Elektronik posta için geliştirilmiş yeni bir standart, bu durumun çare- si olmaya aday. Bu standardın adı