1 Haziran 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 14

1 Haziran 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 14

Çünkü: F «Beyaz wk, kendi hükümranlığını ancak, cihanda mütefâvit hayat şartlarını aynen muhafaza etmekle temin edebilir.» -Hitler Faşisi devlet, Otoriter devlet: «İktisadi sahada şahsi kıymet esasıma istinat eden bir rejimde, siyasi ato. riteyi kalabalıkların kanununa ve demokrasiye İstinnt ettirmek manası?- lik olur.» Hitlor. Binaenaleyh Hitler'de iktisadi inhisarcılıktan sonra bir de siyasi inhisay- cılık doğuyor: «Ben ik! prensip bilirim ki ekzeriya birbirine karsı konuluyor. Bunlardaın biri demokrasidir ki, mevcut olduğu yerde fi'len bir harâbi âmilldir. Diğeri şahsiyelin otorilesi prensipipdir ki, -bunu ben hizmet prensini diye ulıya. rum- bu prensip, bütün beseri savin ve küllürün âmilidir.. -Hitler- Bu suretle Faşizmde devlet halkın ve hulk hâkimiyetinin değil, otoriteli hir ekalliyetin teşkilâtı oluyor. Bu ekallivet ikltişat subazında «iktisnt reh- berleri» (yani kapitalistler, büyük sanayi udaumları ve saire) ve Sİynsi $Şa- hada da Paşist kadrosunu teşkil eden leşkilâtçılar ve sairedir. Bu ekalli. yeltin şiddete müstenit, yani liderlerin münakaşa edilemez rmrine ve küt- lerin de münakaşasız mutavaatına istinat cden tdaresine Faşizmin «Otori- ter Deçletsi ismi veriliyor, Bunun içindir ki, Hitler'e göre demokarsi ve onutı labil bir tezahürü olan enternasyonalizm, asrunızur en büyük felâketidir. Yine bunun içindir ki, Hitler'in bütün cehdi, geniş halk kütlelerinin politik müdahalelerini ber- taraf etmeye mütevcccihtir. Liderlere kar Şı meş'uliyel, amir ve itnat, mut- lak otorite, demir dişiplin kıu—ı—cjîıfi—ıı' terminolojisidir.: «Hakiki halk hâkimiyeti, halkiın kendi kendini İdaresindea değil, en lüyık olan cüzülâmın (yani Fuşist partisinin) mutlak hâkimiyetinde — tecelli eder,» Hulâsa liberalizmden cebir ve taxyike, demokrusidan irtleaa, plünsız ve maşkeli Emperyalizmden açık ve mülcrddi empervalizme giden huer yol, faşıizmin tabil prensiplerini bulduğu yoldur, Bu yazıda faşizmin başlıca ve una prensiplerini hulâsa ctmiye çalıştık. Bu ana prensipler etrafında şekilleşen ve Faşizmin idâri, içlimui veya siyasl prensipleri gibi görünen tâli esasları buruda sıralamaya lüzum görmedik. Çünkü verdiğimiz ann hatlar bu cereyanın siyması hakkında bir fikir ver- mek ve bu cereyanla Milli Kurtulus hareketimisin integral uayrılıklarını mukavese etmek için kâfidir. Bu muknyesemiz, başladığımız bu yası serisinin ücüncü veya dördüncüsün- de vamılacaktır. Gelecek yazı da Marxsizm'in fikri prensiplerinin teşrihidir,