1 Haziran 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

1 Haziran 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

len süferi, bilâhare İtalyada kendisine tedricen nazari bir platform yarn- tan bir rejim istikrarma müncer olmakla kalmadı. Ayrupanın diger memleketlerinde de ayni cins şinrlar altlında gelişmeğe çalışan ayni cinsten bir takım duhili reğim mücadelelerini tahrik elli. Ni- hayet Almanyada #musyonal - sosyalizmain (Alman faşizminin) iktidar mevkilne gelişi, İtalyadan sonra, Avrupanın en büyük menileketinde faşizmin hükimiyetini doğurdu. Bugün artık fazizm, duyaları az çok mütehellir olan, vanl bazı nusari esa&- ları bulunan ve uslnda milli almakla beraber Ayrupunın her memleketi için a7 çok kubili müdafaa bazı prensipler getiren bir cemiyet hareketi haline gelmişlir. Bu itibarla fasşizmin tesisinden evvel meycut olmıyun, fakat onun hâkimiyeti ve inkişalı seyrinde tedricen moydan alan bu - muml prensiplerini kısnca tetebbua çalışmak bizim için de faideli olacak- tır. Ancak bu şurelledir ki diğer cemiyci hareketleri ile olduğu gibi fasi- zimle de Milli Kurtuluş hareketimiz arasındaki ayrılıkları seçmiş ve İşi- ret etmiş bulunacağız. n Fuşizmin nazari davaları faşist diktntörlüğünün seyri içinde teşekkül et- miçtir, İktidur mevkiine gelmeden faşyoların bütün talepleri günlük si- yasetin dur ve ekseriya «xşuhstie meselelerile mahduttu. Zaten İtalyada Ta- şizm, 1918 - 192? arasında meydan ulan harpsonu karışıklıklırımın bir re- aksyonu olarak doğdu. Hurpten zâhiren muzaffer mkan İtalya, hakikat- te cenheden dönen askerlerinin alabildiğine kabarttığı Proleler ve lum- pen - proleter Çişçiler ve işsizler) kadrolarımın hir takun sosyalist rehber- leri elinde oyuncak haline gelmesi vüzünden tam bir kaos ve anarşi İiçin- de bulunuyordu. Hikümet lamamen iktidarsrılı ve sotyalist rehberleri de ne ithalâi yapacak, ne de purlemento tarikile iktidar mevkline gelecek Vva- dyelle dezildiler. Hergün yüzlerce grev yuynlıyor, zabitler lahkir edilivyor, fabrikalara yahut belediyelere kırmızı hayraklar çekiliyar, Takat bu kur- ma karışık cuş ve huruş muayyen bir hedef ve islikamete sevk olunamıi- yordu. Bu nizamsızlık içinde veniden teşekkül eden mücadele Taşyoları her tn- rafta dikkati kendi ürerine telbetmeğe ve her tarufkı nizamın, asayişin milli hislerin, ordu muhabbetimnin timsali görünmeğe çalışayorlardı. Ül KADRO faşizm hükkmdaki nuktâl nazarımı het vesile İle izahe çalışmışsır. Meselâ (İnkılüâp ve Kadro'nun üevlet mefhumunu telâki tarzi bahsinde göyle deniliyor: Müstemlekeci bir memleketie Ve müsştemlekecilik şartlarınm sulbazmındun da- gun tipiz bir emperyalizm hâüdisesidir. Rülletin. kendi bünyevi muvt şenesizliğin- den doeğan tam bir reakâlyondur. Puşisim ne bir inkılâp, ne de bir milli harekot davaslle ortaya çıkmış değildir. O | »edine izafe eedilen bütür arlilnaliteleri, va- kayliın kendini sürükliyen cebir ve zoru alunda kendi irades! hariçinde henim- Bedi, Paşiemin (âm bir İdcokfi, kattâ müstakil bir siraleji sahibi olduğu dahi iddia olunamaz, Denebilir ki bu Yejim, kendini her vaman düşmanlarının hara- ketine tâbi kılan mağlüp bir galip vaziyetinde Kaldı. ı Oakdlâp ve Kudmo - 8. 110)