1 Haziran 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 28

1 Haziran 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 28

deleden) aldığı için cemiyet tarihinde görülen birbirinden farklı safhalar, bu tezatların şu veya bu istikamette inkişafmdan mü- tevellittir. Her safha, hem müstakilen dahili Lir tezadın ifadesi hem daha evvelki safhaların zıddırdır. Bu itibarla her safha «Hegel» in tabirile söyliyelim, kendinden evvelik safhanın reddi (Negation) ve bunu taktp eden safha du reddin reddidir (Ne- gation der Wegation). Binsenaleyh cemiyelin inkişafı yavarlan- dıkça büyüyen bir çığ gibi yalnız münasebetlerin kemni bir te- kâmülü değil, aynı zamanda müzazci hkarakhteri haiz safhaların teakuabudur. Her cemiyet safhası ya bir «tezs yahut bunu redde» den bir «antitez» yahut bir «senfezo dir. «Sentez» olan her şaf- ha ise, daima yeni bir «fez» in (safhanın) rüşeymini taşır. Cemiyet böyle «diyalektikn bir görüşle yani hâdiseleri inkişaf ve zıt mütekabil münasebetler mecmuası halinde tetkik edince Dev- leti de ve Devletin inkişaf syrini de «melafizik» yani hâdiseletin hareket kanunlarını tanımayan ve cemiyeti sadece bir kemni te- raküm addeden bir lelâkki ile izah edameyiz,. Cemiyette birbiri- le çarpışan zit menfaatlar yer değiştirdikçe, Devletin fonksiyon- ları ve mahiyeti de istihaleler geçirmiştir. Bunun içi nDevleti, iç: timal inkişafın haricinde mücerret bir varlık olarak değil, ce- miyetin inkisafı ve islihalelerile hemahenk olarak inkişaf eden ve istihaleler geçiren hir mevcudiyet halinde mütalaa eimeliyiz. Bu diyalektlik kaideyizHerel» «Wisserischalt der Lasik» inde şöyle ifade ediyor: «Hayatın tahavvüli ; bir kemiyetin sadece di- ğer bir kemiyete intikali demek datildir. Bu tahavvül aynı za - manda hkermiyetin diğer bir keyliyete geçisidir. Bu nevi inlikal- lerden her biri tedriciyatin inbitat (cin Abbrechan des Allmae liehen) demektir ve hâdisaya keyliyet bakımından scvelbinden farklı bir şekil verir... Devlet de müsavi şartlar altında ancak he- miyetteki farklardan dalayı muhtelif kalitotif hareketler alır.s Binaenaleyh Devleti tetkik ederken mevzu olarak alehitlak Dev- leti değil, muayyen bir cermmiyet safha aki nrüşahhas (konkre) Devleti lamamız lâzımdır. Halbuki «Kadro» ile Devlet miümaka- şası yapanlar, Devleti sadece tarilı icinde tekâmül ve fonksiyon- ları tenevvü ve tekessür edan yani sadece kemmi terakümler ge- çiren bir müesseze telâkki etmirlerdir ki, bu telâkki metotsuzlu- gun en güzel bir mizalidir. HnI 1 Ağmozlu Ahmet soyin Şeyket 8 ireyog Beyle o aa münukuytası, 28