1 Haziran 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 51

1 Haziran 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 51

4 — Linit kömürü ve müştakatı (Benzin.) 3 — Alkol, 4 — Odun ve müşlukuti (Odun kümürü, odüan gazı.) & — Petrol ve müşlükalı (Benzin, muzot ve salre,) Bunlardan: 1— Muaden kömürü: Hâlen mekşul ve istihraş edilmekte bulunan olduk- ça iyi cins bir muden kömürüne sahibiz. Bunun ceyheri 2 - 5 mllyar ton arasında lahmımin ounduğuna göre bizi daha bir çok senreler idare edebilir. 2 — Anadolu'nun hemen her tarafında, şurkında, guürbında ve orta yav- lada mebzulen linitt kömürüne tesadüf olunmaktadır. Zenginlikleri hak- kında elimizde kat'i ve sarih malümat mevcut değilse de bunların da çok uzun zaman vef'n edebileceği tahmin olunmukludur. Zuhuralan pek mütc- addit yerlerde olması bunda şüphe bırakmamaktadır. $ — Türkiye ziranb memlekelidir. Alkol islihruce için weuz ve bol xirmat mahsulu bulunabilir. Bilhassa şeker ve salre gibi ziraat sanaylinin İnki- şafından ve iyi bir hayvan yetiştirme usulünün teessüsünden sonra bün- larla müvazi olurnk geniş ispirlo sanaylinin teessüsü çok mümkündür, Bu takdirde makine mahruku olarak ispirtovu da ehemmiyetle nazarı iti- hara almamız lüzim gelir. $ —. Razı mintakalarımız odun libarile fakirliğine rağmen Türkiye heye- W umumiyesile mühim orman servetine de maliktir. Gerek odun ve geerk- se odan kömürü kullunun müukineler için de kâfi mahruk bulabilirir. Hat- iâ odun memleketimizin bir çok noktalarında en iyi iktisatlı bir işletme vasıtası da olabilir, 5 — Petrol membana gelince; hararct makineleri için en müsailt, en ucux ve en randemanlı olan bu mahrukün memleketimizde istihracı çok şayanı arxudur. Müteaddit yerlerde suhurat ta kaydedilmiş ve Tktisat Vekâletin- de veniden teşkil olmman bir idare bu hususta araştırmalara ve evvelce keşfedilmiş madenlerin işlihracı imkânlarını bulmaya memur edilmiştir. Rinaenaleyh bu da bizim icin amilli mahruks bahsinin tetkikinde nazarı iHibara ulmmmağa değer bir unsur olmuştur. Böyle bir göz gezdirme İle görüyoruz ki; makine mahruku olarak istimali mevzunu bahsolan beş gurup mahruktan dördünün hum mülzemesi bisde de mevcuttur. ve beşincisinin mevcut olması da çok muhtemeldir. O hal- de mahruk noksanlığından şikâyel elmeğe hakkımız yoktur. Belki bun- lardan İstifwde edemediğimizden dolayı kendimize kızmalıyız, Bu muhtelif nevi mahruklardan hungisinin bizim için en elverişli olduğu- u daha doğrusü «milli mahruks tâbirinin hangisine verilmesi lâzım gel- diğini tayin etmek mühim hir mes'eledir. Çünkü bu bizim müstakbel mah- rakat giyasetimizin esasını teşkil edecek mühim sermayelerin bu yola dö- külmesini icap oltirceektir. O halde uzun boylu araştırmalıra, emek ve para sarfına değerti vurdır. Meselüâ: memleketimizde geniş mikyasta bir petrol madeni bulunur, ser- mayve ve yol itibarile de işlelme İmkâmı temin olunursa bizim için motör B1