1 Haziran 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 88

1 Haziran 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 88

Faydalı Hava Hatları Kâr getirmek için nasıl olmalıdır ? Sakir Hâzım, Dünya harbinden sonra işsiz kalan bir çok tayyareci kendilerine iş bul- mak kaygusile tuyyuarelerle insan ve yük taşımağa başladılar, fakut fena netlce almakta gecikmediler. Bu başlungıç intizamlı ve sermayeli bir çalışma e muvaflak olacakları umulan büyük girketlerin teessiüslüne vesile almustu. Kıusa bir zaman sonra şirketler de tayvarceiler gibi cok sarliyal yapan ve henüz itimada değerli bulunmıyan tayyare ve maotörlerile pek çabuk me- gallerine nihayet vermeye mecbur kalmışlardır. FPukat, barp bitliklen son- ra, muhâareheden askerlik bakımından alınan neticeleri teashit etmekle uf- raşan mütehassıslar netlce oluruk gördüler ki, rmavn, silâhi, bügüne Ka- dar meydana çıkmış öldürücü vasıtalar arasında eşsiz bir şiddat ve tesire muktedir ve İyice huvyırlanmış cok S& A. tayyare kuvyetleri muhürtbeyi kâara ve âenik ordularının kuvvetli yardımlarına muhtaç olmaksızın ken- di başina sonuna eriştirebilir.> Harpetmiş doevletlerin askeri ocaklarında tehellür eden bu kanaatlar, ku- ra ve deniz orduları taraftarlarının şiddetli tenkitlerine uğramakla be- raber; bir kanun halinde kabul ve tathika haşlandı. Taraf taraf, dünyu harbinde olduğundan daha büyük bir gayretle ve daha büyük bir anla- yaşla hava silâhmı goğaltmak icin milvonlar, battü milyarlur surfekmek- Ve yarışlara girişildi. Hava mnakliyatı ilk zamanlarında çok zararlı netlceler vermekle heraher, uskerlik bakımından bir takım göze çarpan Çaydulur ftemin ediyordu ve bu faydalar ihmal edilemiyecek kadar kuvvetli idi, Muntazam socefrler ya- pan tayyareciler her gün uçuoculuk kabilivetlerini arttırıvor vye hur haya- da uçarken, bir az daha hudut uşırı memleketlerin hava yollarını öğre- niyorlardı. Koraşu devletin sarazisi üzerinde yapılan bu uçuşları silühsız, bombasız yapılar bir muharcbe tulimi saymak yanlış değildi. Şu halden anlaşılıyor ki, haya nakliyatı tayyareciliğini heslemekle, yurımın harhin- de ilk hiücum hamlesini yapacak kuyvotli bir silâhı dalma elde tutmuş oluyorlardı. Bir çok devletleri senede yirmi, otuz milyon Tüyrk lirası sühvansiyon vermeğe sevk ve teşyik eden âmillerin en haşla gelenini buraya İçadar yerdiğim malümatla iİzah etmiş olduğumu zannediyorum, 88