1 Haziran 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

1 Haziran 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

barcıâlem metalarını Türk milletinin gurp emperyalizmine Teda edilme- 3) bahaşıma satmakla meşgül olan insanlardır. Onlardan biz her xaman çeklmmek vazifesile borçluyuz. Türk millet davasında Terdiyetçilik ve devletçilik münakaşası, emperya llzm ve kapitalizmin davası gibi, ve onun kendi ilmine, kendi görüşüne gö- ye mütalca edilemez. Türk kurtulus ve kuruuş davasının kendi nizamı; kendi ilmi ve kendi görüşü anlaşılmalıdır ki, bizce fert ve devlel münuka şası hudullarımız içinde ve kendi aramızda yapılabilsin. Bizim İçin fort de devlet do Türkive'nin iktisadi kurtuluşu ve kuruluşu dayasında küh bi- ri, ve küh öteki kullanılacak vusıladan başka şeyler değildir: garptn da bu Wi küvvet emperyalizin için kullanılmış iki vyasıtadan ibarettir, Tarih ve eoğrafya noktasından dünyadaki mevkilmizi, vce bizim kendi öz kudret ve davamızı kavramadan nasıl ferdiyetçilik devletçilik münakaşaı- sıma girişebiliriz? Türk millet davası, evvelâ kapitalizim ve emperyalizm davasının tamamen aksi ve mukabili olan yeni bir davadır; yeni bir dünya görüşünden çıkmıs nettcedir, Türk millet davası evvelâ ve sarih şekilde eKapilalirm ve Emper- yalizmese karşı cephe almış hir davadır; İşte onun içindir ki hizim mesx'ele- miz kendimizindir; bizim illm görüşümüz onlardan başkadır; ve hiz tarihin bir baska devrini uçan en başta bir halkayı temsil ediyoruz. Bunun ismine Türk kurlaluş davası diyoruz, evvelâ kendimizi düşündüşümüzden böyle söylüyoruz; yoksa bu büyük mes'ele emperyalizme karşı cephe almız bir «milletler humanisme'le davusından başka bir şev değildir. Onlarm ilmi, emperyalismin inkişafı hâdiselerini aydınlatan bir görüşün mahsulüdür. Siyasette «Demokrasieyi, içtimalyattı «Ferdiyetçi>liği, ikti- satlta «Liberalizmoi, hukukta «Hukuku heşer beynelmilelsini tetkik edersek bunların hep son garp kapitalizmine dayanan müşterek hir fikir etrafında doğmuş ve yaşamış müesseseler olduğunu gürürüz, Bu ilm, dünya üzerinde farklı insanlar ve gınıflar doğmasını zaruri ve hül- tâ lüzumalu bulan, tebint gidişinin teyidi ile kanuanlarını kuran rabbani ve sarsılmaz bir mahiyet ile ortaya çıkmıştır. Ferller, kendi aralarında mübadele İhtiynelarından dolayı, iktisadi hbâdi- selerin kendilerine ve nizamı âleme en murafık olan şekilde inkişafını ta- bil hir seyirle ve evvoloe tesbit ve hesap etmeğe lüzum olmadan, temin e- derler. Binaenaleyh, Iktisndi hâdiselerin bu makuül olan seyrini yapabilme- &i için, sadece gerek muayyen bir hudut içinde milli mikyasta, gerek hu- dutlür dışında beynelmilel mikyasta serbesi mübadelevi tesis etmek kâli- dir. İş ve rekabot serhestisini doğrudan doğruya veya dolayısile meneden, mühbadele akışını az veyn çok bozan her müessese ve her tedbir fertlerin ve âlemin büyük ve bu yekvücat menfantlerini hozan şeylerdir. İktisadi hâdiseler, tabii hüdiseler gibi serbestçe İnkişaf etmelidir. Dün- yarun bütün gidişinde boralar, kasırgalar, yağınurlar, kuraklıklara ve sa- ireye rağimen nasıl görülmiyen, Takat en ince bir xekânım dahi daha İyi- sini bulamıyacağı bir İntizam ve bir tekü mül varsa, iktisadi hâdiselerin de böyle serbesteç İnkişaf etmesile bütün İnsan cemiyetlerinin nef'ine öyle 45