1 Haziran 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 41

1 Haziran 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 41

nümunesi olduğundan, onu ancak garbın kendi istihalesini sür'atle yapma- sına mani olan bir hareket telâkki edivoruz. Bu hareketin garbın kendi islihalesini sür'atle yapmasma mani olması yu- ni bir taraftan liberal kapitalizm ve bir tarıfbın da soasyalizm ile mücadele ederek garbın kendi mevcudiyeti içinde istikrarlı bir neticeye varmısını gecikdirmesi, MÜD xkurtuluş hareketlerinin inkişafları lehinde bir hâdise- dir, Eğer eski geklinde kapitalisma yahut sosyalizm yahul Taşizm emperya- list memleketlerin hepsinde birden teessüs edebilirse, milli kurtuluş dava- sı birdenbire bir çok yılların ölesine atılmış olacaktır. Binaenaleyh bu davayiı güden yahut gütmeleri bünyelerinden gelen tabil bir zarurete isti- nat cden memleketler, bütün cephe boyuncu müslakil almak gayelerini, her üçü de garp emperyalizmine has olan bu üç cereyan arasındaki çekişme ve mücadele devam ederken Lahakkuk ettirmelidirler, Bu ttibarla bu üç kuv vetin her birini mill! kurtuluş harekelleri için birer yardımcı kuvvet te- Jâkki etmek kabildir. & Mili kurtuluş hâareketlerinin cihanşümul chemmiyetleri zittikçe daha faz- la anlaşılmaktadır. Marksisl edebiyat, son zamanlarda bu hareketlerle çok yakından meşgul olmağa başlıdığı gibi, Alman nasvonal - gosyalizminin genç mütefekkir- leri de, bu hareketlerin, cihanın gidişinde birinci derecede bir ehermmi- yet arsettiklerini kabul ediyorlar. Hattü duha ileriye giderek, Alman mil- letinin de rull! kurtuluş şurtları içinde mücüadele elraekle olduğunu kayd- ederek, milli kurtuluş İnkılâbının rehberliği misyonunu, KHitler hareketine bağlamak isliyorlar. Almanyanım harlei politikasında, milli kurtülüşü kuyv- vatle temsil ettirmek surelile, vaktile Tallevyrand'ın Viyuru Kongresinde ve küçük Alman milletlerini etrafını taplamak suüretile mağlüp Fransa- ya bir prestij yapmak islemesi gibi, Almanyanın cihan işleri üzerindeki nüfuzunu, kurtuluşları için çabalayan milletllere takviye ettirmek İstiyor- lar. Hattâ, Almanyanın, Milletler cemiyetindeki Mundular komisyonun- dan nümarişle çekilmesini, müstemleke istemediğini ve müslemlekecili- gin aleyhinde olduğunu açıkca İlân elmesini ve sonra, pazarlar İhtiyacı- nı, manen kazanacağı milletlerin kendiliklerinden gösterceckleri tÜcaret koluylıkları ile gidermesini, yami, eski usul bayraklı müstemlekecilikler feragat cderek, Amerika ve Sovvet Rusvanın yaptıkları gibi bayraksız ve misvyonerli müstemlekeciliğe geçmesini talep ediyorlur. Faukat Mi bahis üzerinde gelecek sayımızala ayrıca duracağımız için, buru da bu neşriyattan, milli kurtuluş davamızın, nasıl gittikçe yeni yeni mü- dafiler (7) ve Türkiye harcinde, nasıl gitlikçe yeni yeni rehber milletller(”) doğurmak istidudında olduğunu işaret etmek için bahsetmiş olalım. Türkiye için, milli kurtuluş davasının reliher ve öncü milleti olmak, baş- kaları için olduğu gibi, özenti Ve ekleme bir sıfat değildir. Türkivenin milli kurtuluş davasına alt cihamı görüş tarzını bütün felseli, içtimai, iktisadi ve siyasi unsurlarile beraber ve bir kül halinde cihana vermesi, Türk inkı- 41