1 Haziran 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 61

1 Haziran 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 61

ni Avrupadan elektrik motörü yerine buhar makinesi, radyo ye- rine magafon almalıyız demek değil midir? Halbuki bunları söyliyen mütefekkirin sırtında bugün Londra- da giyilen İngiliz kumaşını, züppenin sırtmda bu günün bir kaç modasının birden şekilleştiğini görürsünüz! Hani konaklardan geçecek, bünyemize göre şekil alacaktık! Bunlar hâlâ Türk inkılâbmın hangi tezatların reaksiyonu oldu- ğunu farketmemişlerdir. Bunlar hâlâ anlamamışlardır ki, bu ha- yatiyetsiz telâkkiler ve şahsiyet kımıcı hükümler emperyalizmin kendini ilimleştirme başkalarını miskinleştirme hezeyanlarıdır. Eğer bu çeşit mütefekkirin sesini tavla şakırtıları arasında ava- reler kahvesinde işitseydik, züppelerin noktai nazarlarını mo- da ve sinema konuşmuları bahsında kütle harici yaşıyan sa - laonlarda dinleseydik bu bahse temas bile etmezdik. Fakat o mü- tafekkir kürsülerde söyliyor, o züppe gazetelerde yazıyar. İnkılâp cen çetin davalarını çözmek ve yapmakla meşgulken mü- tefekkir bu davanın esaslarını çürük gösterecek; muvaffak olu- namıyacağı kanaatini bariz bir şekilde aşılıyacak iddiaları Da- rülfünun kürsüsünden söylüyor, gazetelerse güzellik kıraliçesi- ni bırakıp gelen giden artistlerin dedikodularını yapıyor. Hangi memleketteyiz, neler konuşuluyor?! Memleketin hasretini gözlerinde toplayıp Avrupaya bakanlar ne onun eskimiş ve tezatlarını vermiş müesseselerini memleke- te sokarlar, ne de tarih içinde tek olan Türk inkılâbını Fransa inkilâbının bir yeniden devamı gibi görür ve gösterirler. Biz Ayrupadan netice alacağız; Bu memleketin yakım ve uzak isteklerine uyacak neticeleri alacağız: Traktör ve dinamo alır gibi.. Aradığımızı orada bulamazsak kendimiz kuracağız. Çüm- kü dünyada yeni bir nizamın, milli kurtuluş nizamınm ilk ve tek mümessiliyiz. Biz Avrapayı ayneri taklit edilecek ideal bir nizam gibi değil, onu bacalatarı müessirlerden kaçınmamız için örnek bir nizam gibi telükki ediyaruz. Avrupayı bugünkü çıkmaza düşüren sebepler ve müessirler bir sürüdür. Fakat onların içinde en göze çarpan ikisi sermayedar- lık nizamının doğurduğu sınıf tezatları ve demokrasidir. 81