1 Haziran 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

1 Haziran 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

İnkılâp idenlleri : Bizim Köy. Falih Rıfkı. — Etimesut köyünün bir İsviçre köyünden ne farkı var? İçin - dan asfalt yol geçiyor. Elektrik, abır kapılarına kadar sokulmuş- tur. Yeşil tarlalarınm ortasında, demiryolu rayları ile sulamu kanalları biribirine karışıyor. Meydanlığa bir Hollanda mek - tebi oturtulmuştur. Onun arkasında akasya korusu iki tepeyi kaplamıştır. Dispanseri var; oteli var; çarşısı var. Soruyorum size, Etimesut köyünün bir İsviçre köyünden ne far- kı var? — Etimesut köylüsünün Van köylüsünden ne farkı var? Kışın yakmak için, o da, ineklerinin gübresini kurutuyor. Evinin bir tarafını büyülteceği zaman, o da kara kerpiç yuguruyor. O da kaşınıyor. O da avucu ile bulgur yiyip ot üstünde yatıyor. «Karşısındaki Engazi köyü ona değil, o, yavaş yavaş Engazi köyüne dönüyor. Belki para kazanamıyorlar, diye düşündüm. « . Hayır, dediler; buradaki yapılardan binlerce lira gündelik aldılar. Gördüğünüz bütün müesseseler yiyeceklerinin bir kıs - mını onlardan almakta, geri kalanını da onlarım arabaları ile şehirden taşıtmaktadırlar.., © Bu köylü'nün içinde hiç bir şey eksik değil, bu köy'ün içinde bir şey eksildi. Onu beton mektebin odalarında buldum: köy hocasınınr yerini tuban terbiyeci! Şimdi bir de büyük devlet organizmasiının içinde, Etimesut'u, bir halka gibi büyük zincire takan, onu büyük bünyenin içinde atomlaştıran köy iktisatçısımı arıyorum. Önu da bulacağız. Eti- mesut Muhacir köyü'nden Kemalist köye doğru yürüyecektir. Bizim köy, Kemalist köy, Türk ihtilâlinin köyü, baştanbaşsa bir dinamo gibi cihazlanmış, kilovat ışığı ile bakan, tulü mevç, ile dmliyen, ocağı başında gazetesinin köy saati'ni okuyan i5