June 1, 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 54

June 1, 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 54

Kurtuluş harekatlerimiz : DaLL A M L S aa Ayarlı Millet ve Plân. Tahir Hayrettin. Millt terbiyemizin hedeflerini, Darülfünundan köye kadar, bü. tün Türkiye muallimlerine sorunuz; alacağınız cevapları tasnif etmeden, muallim adedince sayabilirsiniz. Milli iktisadımızın esaslarını, müstahsil, müstehlik ve mutavas.- sıt, herkesa sorunuz; yine cevapları tasnif etmeğe lüzum güör - meyiniz: her cevap size bin telden çalacaktır. Milli edebiyat neye derler? Milli san'attan anladığınız nedir? Bunları, yazan ve okuyanlardan hiç birisine sormayınız; Milli edebiyat'çıdan bu günün körpe kalemine kadar hepsi, size, ak- sisadadan başka bir şey veremez. Türk inkılâbının karakterlerini, şimdiye kadar ncler yaptgını, bundan sonra neler yapacağını, memurdan felsefe hocasına ka- dar, her hangi bir vatandaşa sorunuz; bakalım, 4 üncü cilt Ta- rih'in imtihanında kaç babayiğit muvaffak olacak?. Peki ama, biz bir inkılâp içindeyiz; hem de durmadan yürü . yen, enginleşen ve derinleşen bir inkılâp, başımızı döndüre döndüre fırtmalaşan bir inkılâp içindeyiz. Ese, bu bilgisizlik, bu ayarsızlık ne oluyor? Cemiyetimiz hangi başlangıçtan, han- gi istikamete, hangi şartlara gidiyor? Bu, bir düğün veya sey- ran gidişi midir ki, herkes eline ne geçerse bohçasına sıkıştır- yor? © Cümhuriyetçiyiz; fakat Tanzimat ve Meşrutiyet ile yeni Türkiye- nin farkını kestirme ve açık vasıflarla anlıyanlar beri gelsin. Hâlâ Büyük Reşit Pş. lardan haber veren ne kadar vesikamız var!. Milliyetçiyiz; fakat Büyük Sef hareket vermeseydi, tarih ve dil hamleleri kim bilir daha ne kadar bekliyecekti!. Bir takım ay- lak milliyetperverler görüyoruz; ancak, milletin isinde milli - yetçi olanlarımız ne kadar az! Millet mefhumunu sosyal bir te- lâkki ile mütalea etmekten hâlâ ürküyoruz.. D4