1 Haziran 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

1 Haziran 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 5

İnkılabın. tdeolojisi, Fikir Hareketleri arasında Türk Nasyonalizmi. I. FAŞİZM.” Şevket Süreyya. İçtimat hareketler üstünde hüküm sahibi olmak ve bu hükümlerde İsabet bulunabilmek için, bu içtimal hareketlerinm het birini ayrı ayrı tarımak Kizımdu. Bu harecketlerin birini diğerinden ayıran hariz vasıfları hakkın- da bilgilere ve ölçülere suhip olmak lâzımdır. Halbuki, bizxat Türk cemiyeti dahi büyük bir cemiyet harckelinin için- de bulunduğu halde, Türkiyede münevver geçinenlerden ekserisinin, .ne Miühi Kurtuluş huarekelimizin esakları, ne de bizli sıw'an cemiyetlerdeki fi- kir, nhlâk, iktiynt ve siyaset hareketlerinin ayırtediri vasıfları üstünde bil- gilere ve ölçülere malik olmadığı kürdır. Bunun içindir lâ, bugünleü Türk münçvyyçerliğinde ekseriyelin, nemiyet hâ- yatının gerek bizde, yerek buşku verlerdeki akışı kurşısında bu cehli ve idaresizliği, onu her zamuan, sathilizin ve ikir insicamsızlığının bataklıjı içinde boğuyor. Sathilik ve insicamsızlık, bugünkü Türk müneyvorliğinde tamama yakın bir ekseriyetin vasfı ve farikasıdır. Türk okur yazarlamının muasır bir Çikir veya cemiyet hareketini takdir- deki ölçüsüdüğünü veya bilgi kurışıklığım, KADRO( kendi neşriynla ÜS tünde yürülülen birbirini tulmaz hükümlerle bizzat kendi nefsinde tac- rübe eftmiştir. Muhtelif Türk yazıcıları tarafından muhlelif samanlarda neş- riyatımız için bize münasip görülen sıfatlardan yalnız hazılarını (27 &- ralamak bile, hükümde sathiliğin ve işabetsizliğin birde ne mertebelere kadar götürülebileceğini çöstermek için kâfidir. Meselâ, KADRO için yü- rütülen vo biri diğerini nakzeden bu hükümlerden bazılarını sayalırı: Kudru komünist, Kadru Tfaşist, Kadro milliyetçi komünist, Hayır nasyonul sosyalist, Soşyal fnşist, Neo - Hitlerist, () Bu yazılar bir siladle nalizde devum cöecektir. İklnei yazıda Markalzmin na- zari esaskir verilecek; daha sonra bunlarım müllli kurtuluş haroketlmizin Ideolo- jlk esasları iİle mukayesesi yapılacaktır. i2) Bu mütaleaların yürütüldüğü gasate ve mecmualar elimlzde taplanmışlır. 5