29 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 46

29 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 46

DERLER Te vü MERE EEE EE © beraber elde etmişti © milletinin kalkınmasına engel ediyordu. Müstakil Türk devleti, millet- | > ler arasında tam-müsavi © mevkiini aldıktan sonra (ber devlet ve © ber millet ile mütekabel bir © me için akdedilen umumi misaklar ve mu-” ahedeler. “sal Kellogg veyahut Paris misakıdır. Ma © huriyeti bu misakı imza eden devletler den biri, © Dünya Siyasetinde Eski ve Yeni TÜRKİYE — —) Cümhuriyet ilân edildiği zaman Mi W Türk devletinin harici münasebetleri bakımından en parlak sayılabilecek ümit- ler, onuncu senesini idrâk ettiğimiz bu- | günde tahakkuk elmiş birer vakındı Cümhuriyet rejimile eski devir srasındı ki fark, harici münasebetler sahasında ol- duğu kadar hiç bir sahada tezat teşkil &- decek derecede mütebariz değildir... | Eski devirde Osmanlı devletinin bey- | nelmilel muvazenedeki vaziyeti ne idi? Osmanlı İmparatorluğu, 16 ncı asrm 80-| Bundanberi her gün bir adım daha inkra: za doğru yürüyen, garp diplomasisinin €-| Hinde bir oyuncak olan yarı müstakil'bir! | devletten ibaretti. Devleti Kurumu vüsta- ilikten kurtarmak fında yapılan teşebi yeticeler vermemişti. teşebbü eri memleketin ve milletin hakiki ihti- | yaçlarından mülkem “hareketler değildi. İ “Gülhane hattı, Avrupaya 'hoşsgörün- | mek için hazırlanmıştı. Bumu'teyiden Pa- Tis munhedesinin imzasından sonra oku- | nan “Hattıhümayun,, İngilterenin Karım muharebesi dama ersekte | 51 istedikleri ıslahattan kaçınmak için dü-| şünülmüş bir tedbirdi. Bu kanunuesasi- | in nasıl ilân edildiği malümdur: (Bosna | Hersekte çıkan ihtilâl üzerine İstanbul | konferansı toplanmıştı. Mus sefiri İgnati- rine Osmanlı murahhası Saffet Paşa, kı. yam ederek, konferansın yalnız bir kaç yilâyette ıslahat yapmak maksadile top- İandığını, kalbulsi işidilen | toplar bütün “Memalikişahanc,de en şümullü .bir in- İclâbi ilân ettiğini bildirdi. 1908 Meşru yeti bile devleti Reval mülâkatının âk: betlerinden kurtarmak için ilân edilmişti. Milletin ihtiyaçlarından doğmayan inkı- | hareketlerinin muvaffak olmasına im- ân yoktu. Devlet her gün. zayıflamakta devam eti .Cümhu y zâfı en ziyade tebarüz ettiren bir'kâdi. | senin yüzüncü yıldönümüne tesadüf edi- yor: Osmanlı İmparatorluğunu d doğruya Çarlık Rusyasının himay na koyan Hünkâr iskelesi O muahedesi 1833 senesinde imza edilmişti. Cok mâ- mâl bir tesadüftür ki Osmanlı İm torluğunun esasen tam olmıyan İsti pe hemen hemen nihayet veren bu tari ine başlamak şarıda toplar atıldığı işidildi. Bunun li yetin onuncu in aziz misafiri sıfatile Hiikümet merkezimizde bulunuyorlar. Türk için beynelmilel münasebetlerin tiklâl Lausanne sulhü ve Cüm- huriyet ile beraber başlıyor. Cümhuri- yetten evvel, Osmanlı devleti, 16 “ner a- | ahancı devlet tebaasma verilmiş | takım imtiyazlarla dini takyit | Bu imtiyazlar ilk verildiği zaman istiklâli takyit eder mahiyette görülmi- yebilirdi. Fakat asırlar devrildikçe, dev- İetlerin istiklâl mefhumu hayli mühim alelerden geçti. Halbuki Osmanlı der-! leti kendi topraklarında kendi mukad- | deratına hâkim olmıyan bir teşekkül halin de devam edip gitti. Siyasi istiklâle sa- hip olmak, Türk milleti için yalnız bir izzetinefis meselesi değil, ayni zamanda | iktisadi inkişafı noktasından da bir zaru- vet idi. Halbuki kapitülâsyonların iktisa- di bükümleri bütün inkişaf imkânları #eİhetraişti. 19 uncu asrın yarısından son-) rum devletin mali veziyeti ancak hariçten yapılan istikrazlarla idame edilmeğe baş-| İundı. Ticaret muvazenesini istikrazlar'n | kapayan memleket, az zamanda Garbi | Avrupanm iktisadi ve mali nüfuzu altı- | naigirdi ve bu iktisadi ve mali müfuz ile | beraber siyasi nüfuz da kuvvet buldu. O-| derecede ki memleket garp emperyaliz- | minin müstemlekesi haline girdi. Bunun dir ki Cümhuriyetten evvelki devlete | müstakil devlet namı verilemez. ini, Cümhuriyet ile Bu istiklâle sahip olduğu gündenberi aradan geçen on 3€- Be zarfında diğer sahalarda olduğu gibi, beynelmilel sahada da bunu iyi istical ct- metini bildiğini / göstermiştir. Bir defa Lausanne Muahedesile Osmanlı Jmpara-| torluğundan devredilen pürüzler kâmilen tasfiye edi! Bu prüzler yalnız Türk almakla kalınıyor, ayni zamanda yakın şarkta sulh | ve müsalenet için daimi bir tehlike teşkil Türk siyasi ist gerait altında vifak ve a. henk içinde münasebetlerini tanzim et- meğe koyuldu. Bu mesai iki kızma ayrı 1 — Sulh ve müsalemeti temin ve ida- 2 — İki taraflı mukaveleler, Birinci sınıf umumi muahedelere mi- lürmdur ki bütün dünya devletleri tara- fından imza edilen bu misak ile harbin Milli siyasetine alet olarak kullanılmaya cağı taahhüt edilmektedir. Türkiye Cüm- komşuları arasında imzalanan ve Kolera misakını tamamlayan tecavü- zün tarifi hakkındaki mukavele de böyle bir sulh ve müsalemetin idamesi gaye- bine matuf umumi mahiyette bir taa! “Türkiye Milletler Cemiyetine aza muştur. Meclis azalığı için namzetliğini | İleri sürmediği halde son intihabatla aza- intihap edilen Portekiz'in otuz re- © yine karşı yirmi rey alması, harici politi- © kamızın telkin ettiği itimada bir delildir. © Londra Cihan İktisat ve Maliye konferan © #ına iştirâk etmiş ve Türkiye müme: lo ri tarafından sürülen fikirler, beynelmi- Tel ticaret münasebetlerini tanzim eden — prensipler hâlini almıştır. l » Türkiye Silâhsızlanma konferensmın | iştirâk etmektedir. Bu kom- | İ huriyet hükümeti Lausanne muahedesile | randıman hesabı Ahmet ŞÜKRÜ feransın müspet bir neticeye varması çin murahhaslarımız tarafından sarfedi İ len mesai büyük küçük, her devletin tak- | dirine mazhar olmuştur. Hülâsa Cümhu- | riyet Türkiyesi, on senedenberi, beynel- milel anlaşma ve uzlaşma gayesine ma- tuf hareketlerde cihan devletlerile samimi bir teşrikimesai siyaseti takip etmiştir. Umumü misallardan iki taraflı muahe- de ve mukavelelere gelince; Cümhuriyet hükümetinin bu sahadaki mesaisi muha- denet muahedeleri, © uzlaşma ve hakem muahedeleri, dostluk ve bitaraflık muahe- deleri, ikamet © mukaveleleri, ticaret ve seyrisefain muahedeleri, konsolosluk mu- kaveleleri, iadeimücrimin mukaveleleri ve) adli yardım mukaveleleri gibi kısımlara ayrılır. Bunlardan maada bazı devletler- owşuluk ve hudut emniyeti muka- veleleri imzalanmıştır. Türkiye Cümhu- riyeti ekserisi iki taraflı alan bu mukave- lerle, siyasi ticari ve iktisadi münasebet lerini tanzim etmiştir. Uzlaşma ve hakem © muahedeleri şu devletlerle alededilmiştir: Alınamya, Fransa, İtalya, Isviçre, fe- m, Çekoslovakya, İsveç, Norveç, Danimarka, Belçika Bulgaristan, Yunanistan, İran ve Yugoslavya, Bu hakem © munhedelerinden başka Rusya, Fransa, İran Afganistan, Bul- garistan ve Yunanistan ile bitaraflık mu- ahedleri de akdedilmi Bu bitaraflık muahedeleri, imzalayan devletleri, harp hâlinde bitaraf kalmağı, sulh zamanın. da da biribiri aleyhine © müteveccih bir kombinezona girmemeği bağlamaktadır. | Yunanistanla imzalanan ton muahede- nin hususi bir ehemiyeti vardır; Bu mu ahede ile iki devlet biribirinin hudutla- emi kefalet altına almaktadırlar. Ticaret mukavelelerine gelince: Cürm- senesine kadar gümrük tarifelerini deği i tanhhüt etmişti. Binaena- leyh ancak bu tarihten sonradır ki ticare-| timizin genişletilmesi | ve sanayimizin inkişafı imkânlarmı hazırlayan ticaret mukaveleleri aktedilebilmiştir. İlk muka- veleler en ziyade mazharı müsaade dev- let muamelesine dayanıyordu. Fakat ci- han iktisat buhranı bu pr. bin tatbiki, ir takım engeller ve maniler ortaya | ından ticaretimizi iki taraflı anlaş- malara dayanan mukaveleler ile genişlet- mek yolunu tuttuk. Türkiyenin hususi | vaziyeti başka türlü hareket etmesine imkân bırakmamıştı. Mallarımızın sene- lerdenberi muayyen müşterileri vardır. Dünyayı kasıp kavuran buhran içinde idhalât eşyamızı bu müşterilerimizde tedarik etmeyip bizden mal almıyan ve- ya pek az mal alan memleketlerden satın almak mümkün olamazdı, Bu mülâhaza iledir ki Türkiye, harici ticaretini mütekabiliyet esasına dayanan anlaşmalar ile tanzim etmeğe başlad Londra Cihan İktisat k: kiye tarafından ileri o zamandanberi bir çok devletler tarafın dan kabul ve tatbik edilmiştir, Türkiye- nin ticaretini genişletmek (yolunda ya- bancı devletlerle akdettiği muahedelerin mesnedi budur. Hülâsa gerek siyasi münasebetlerimi- zin tanzimi, gerek iktisadiyatımızn inki- şafı ve gerek ticaretimizin genişletilmesi politikasmda Türkiye, doğru dürüst ve tam mütekabiliyet esasından ayrılmamış- i Beynelmilel münasebetlerinde “dürüs- ik, sulh muhabbeti, kendine güvenmek ve güvenir halde bulunmak, her işte bir özetmek, kuvvetler he- sabını ve iktisadi icapları gözönünde tu mak, dostluklarına vefakâr olmak ve ve- ehemmiyetsiz ve k, her işin ehemmi- vermek, mütemadi bir teyakkuz ve intibah ile çalışmak ve teşebbüsü el- den bırakmamak, işte Türkiye Cümburi- yeli harici siyasetinin şiarı budur. Ahmet ŞÜKRÜ | MİLLİYET PAZAR 29 TEŞRİNİEVVEL HARICI HABERLER 1933 Yafa karıştı Araplarla” pe polis çarpıştı, ölü ve yaralı çok YAFA, 27 — Buraya yahudi mu » hacirlerin akını münasebetile buğün araplar büyük bir nümayiş tertip et » mişlerdir. Nümayiş esnasmda polisle müsademeler olmuştur. Polis silâh kul lanmağa mecbur olmuş, kırk kişi öl - " » Ölenler arasında iki polis te vardır. Yaralıların mikdarı yüzden fazladır. Umumi grev ilân edilmiş - PARİS, 28 (A.A) gazetesinin muhabi, göre 48 saatlik bir grev il yahudi aleyhtarı arapların polislere karşı çıkardıkları o kargaşalıklarda Kudüs ve Yafnda ölenlerin sayını 40 kişidir. Temps gazetesi bu rakamm resmen teyit edilmediğini de ilâve e - diyor. YAFA, 28 (A.A.) — Resmen bil - dirildiğine göre ölenlerin sayısı biri polis olmak üzere 11 kişi, ajur yara - lananların da onu polis olmak üzere rdır. Buna rağman ölen- İngiliz borçları İngilizler son müzâkereler- den memnun değil VAŞİNGTON, 28 (A.A.) — Borç- lar hakkında İngiltere ile Amerika a- rasında yapılan müzakereler hafta ba- şina tehir edilmiştir. M. Hull, ile M. İindsay görüşmüş- lerdir. Sonra M. Hull ve M. Acheson re- isicümhurla görüşmüşlerdir. İngiliz murahhaslarının lerden mek istedikleri hakkında bir şey müzakere olup olmadğrma dair suallere M. Holi cevap | vermemiştir. Amerika ile İngiltere moktni nazar. | ihtilafı bertaraf etmek yretler yapılacağı zanne. ları arasındaki üzere ciddi Altın biriktirdiği için ceZa| ! BOSTON, 28 (A.A.) — Altın bi tirmeden dolayı ilk tevkif bugün yapıl muştar , Tevkif edilen belediye memurların. dan Dris Coll-isminde birisi disi geçen sabah Reserv kasından on bin altın tir, fader dolar ç Lindberg Pariste PARIS, 28 (A.A.) — Dün “akşam e kendisini tanıtmadan. eleği olan lan İbergh, Amerika selareti tari dan kabul edilmiştir. Yapılan bir tebliğe göre, Lindbergh, altı seneden sonra Parise gelmiş olma- sından memnundur. o Bundan başka Lindbergh, Parisi ziyaretinin resmi ol madığı ilâve etmektedir. Hareketi ne zaman ve nereye gide- ceki hakkında henüz bir karar verme- miştir, Par i Mikny ae tevkif edilen İngiliz gazeteci LONDRA, 28 (A.A.) — Gazeteciler enstitüsü almış olduğu bir kararda Pan- terin tevkifi hakkında hayret ve nefre- Gni izhar etmekte ve bu gazetecihin tec- rit edilmesine karşı protesto etmekte- dir, Gazeteciler enstitüsü , İngiltere hü- kümetinden Panter'in serbest bıralal- ması için elinden geleni yapması İs- temektedir. Sevindirilen fakir çocuklar Kasımpaşa Fukaraperver cemiyetin de elbise Cümhuriyet bayramı münasebetile hayir müesseseleri fakir ve kimsesiz. çocukları giydirmişlerdir. Bunlar me- yanında Himayeletfal cemiyeti Anne- ler birliği Sütdamlasında mukayyet | olan 160 çocuk ile yüz fakir mektep | çocuğu giydi ir. mü İ re lohusa takımları verilmiştir | Himayeietfal Alemdar nahiyesi de 50 fakir ve kimsesiz çocuğa elbise, kundura kitap vermiştir. Kadıköy Türk Fukaraperver ce- miyeti de 200 fakir mektep çocuğu - nu baştan aşağı giydirmiğtir. Topkapı Fukaraporver cemiyeti de 200 fakir çocuk giydirmiş ve muhtaç giyen fakir çocuklar muavenet olan aileye mikdarı kâfi er- zak vermiştir. Kasımpaşa Fukarapervek cemiyeti de 28 erkek, 36 kız çocuğu & tir. Talikten sonra CENEVRE, 28 (A.A) — M. Hen- derson, tarafından akşam neşredilen | bir tebliğde konferans bürosunun 3-11 de toplanması tasavvur ve bundan baş ka ihzari bir mesai icap ettiğinden 211 de görüşmeler yapılması tavsiye edilmektedir. Fransız has heyeti 5,11 deki büro mesa Cenevreye gitmeği kabul etmiştir. Çünkü Fransa konfe- inkıtan uğramadan de emnun olmıyarak Londraya dön | Sarraut kabinesi Yeni Başvekil hükümetin progrâmını hazırlıyor PARIS, 25 (A.A) sı bildiriyor: M. Albert Sarraut, dün biribirini mü- teekip dahiliye, hariciye ve bütçe na zırlarile görüşmüş müteakiben Chao- topa ile parlamentonun vaziyetini tet- kik etmiş ve hükümetin mesai: - Havas ajan- san meclisi huzuruna çıkmak üzere mec- isi 3 teşrinisanide toplanmaya davet ©- deceğini söylemiştir. Maxmafih bu ka- rar, ancak pazartesi günü aktedileceği bildirilen kabine içtimamdan sonra ka- tleşecektir. Reisicümhurun riyaseti altında ak- tedilecek mazirlar meclisi, ihtimal 2 teş- rinisanide toplanacaktır. M. Sarraut, ul Boncour ile görüştüğü sırada harici vaziyetin heyeti mecmuası ve bilhassa silâhları bırakma konferans halkında esaslı ve sarih malümat almış bir. Müteakiben maliye nazırı M. Bon- net ile sıkı bir surette mesai iştirakin- de bulunmak suretile çalışmakta olan bütçe nazırı M, Gardey ile görüşen M. Sarraut mummileyh ile yeni hükümetin halledeceği maliye ve bütçe meselelerini tetirik etmiştir. Macar nazırları Dün Sofyadan Peşteye hareket ettiler SOFYA, 28 (A.A.) — Bulgar ajan- sı bildiriye Macar ve Bulgar mazırları arasında yapılan mülükatlar hakkında dün akşam şu resmi tebliğ neşrolunmuştur: "Macar başvel Goösmboes ve Hariciye nazırı M. de Kanya ile Bulgar başvekili ve Hariciye nazırı M. Muşa- pol, buğün yaptıkları wülâkatlarda, i- ki milleti birleştiren samimi dostluk ler ve iki memleketin takip etmekte ol. Bu siyaset dan mülhem olmı Iki merk Macaristan ile Bulgaristan: alâkadar eden iktesadi seleleri de gözden geçirmişler ve ti- caret munhedelerini daha ziyade inkişaf ettirmek imkânlarını derpiş eylemişler- | dir. Bunun için hasusi bir komisyon | teşkiline karar verilmiştir. SOFYA, 28 (A.A.) Macar baş- vekili ile Hariciye nazırı Bulgar pe rile bir kaç mülâkattan sonra Pe barekâk tizlelerdir.-iRevai “tebliğ ve mükülemelerin memnuniyeti mucip ol- duğunu bildirmektedir. Faşist inkılâbı Yıldönümünde M. Musolini bir beyanname neşretti ROMA, 28. A.A. — M. Massolini fa- | göst inkilâbmm on birinci | yıl dönümü | münasebetiyle siyah gömleklilere hitaben | bir beyanname neşretmiştir. Bu beyan- | namede ezcümle deniliyor ki £ “ Ön birinci yıl dönümü, büyük bir muvaffakiyetle kapanıyor. İtalyan mille ti şeniyet fikirleri etrafında mütemadi- yen ortan bir kesafetle toplanıyor. İtak yan milleti feragatiyle inz ile hali hazırdaki buhran ve müzayakaya kar- şı koymaktadır. İtalyan gençliği her tür lü fedakürlıklara amadedir. ” M. Litvinof Berlinde BERLİN, 28 (A.A.) — Volf ajan- sından; Sovyetler birliği hükümeti Ha- riciye komiseri M. Litvinof, bu sabah Berline gelmiştir. M. Litvinof, bütün gün Berlinde kalacak, akşamdan sonra Parite gide- cektir. Çekoslovakyanın istiklâl yıldönümü A. — Çekoslovak ci yıldönümü müna sebetiyle Lehistan matbuatı iki memleke ir birine bağlıyan dostluk samimi- yet bağlarını ehemmiyetle kaydetmek- tedirler. Fransa ve harici vaziyet PARİS, 28, (A.A.) — M. Beren - ger, komisyonun talebi üzerine hari evi siyaset ve vaziyet halkında veri miş olan vazih ve kat'i malümatı yan hariciye komisyonuna bildirmiş - tir. M. Berenger, şu hususta malümat ve izahat vermiştir: 1 — Almanyanın Milletler cemiye- önden ve silâhları bıra onferan sından çekilmesinden sonra hükümet- lerin almış oldukları vaziyet, 2 — Fransanın konferansın 4-12 tarihine tehir; münasebetile siyasi va- ziyet ve askeri siyaseti, 3 — Tuna ve Balkan işleri, Avus- turyanm ve Bulgaristan 'muhtelif devletlere karşı vaziyetleri, 4 — Amerikalılara o Sovyetlerin yaklaşmaları, , Meksikada gizli tertibât NEVYORK, 28. A. A. — Alınan ha- berlere göre Meksilada hükümet aley- binde bir suikast teşkilâtı meydana çık mış ve bir çok tevkifat yapılmıştır, Ga- zete muhabirlerine bu banta harice ha- ber göndermemeleri için tebliğatta bulu mulmuştur. Rusyadan gelecek mensucat fezgâhları MOSKOVA, 8 (A.A.) — Türk göhları imal etmekte olan Purtilop onuncu yıldönümü münasebetiyle mensucat Fabrikası için dokuma tez etz farikası Türkiye Cümhuriyetinin 20 tezgâh icslim etmiştir. Hikmet Bey işe başladı ANKARA, 28 (Telefonla) — Maarif Vekâletine tayin edilen Ma- nisa mebusu Hikmet Bey bugün başlamıştır. Vekâlete gelerek yeni vazifesine Bursa'da bir yanğın faciası BURSA, 28 (Telefonla) Maradiyenin Kayabaşı mahallesin him bir yangin çıkmıştır. Şiddetli sebebiyet vermiş, itfaiyenin gayre tiği halde söndürülebilmiştir. Vali, zat yangın yerine gelmişler, söndü Alay karargâhı ittihat edilen bi milen yanmıştır. İnsanca zayiat yo yan vardır. <1 Burada kırk sekiz saattenberi mektedir. Lodosun şiddetinden c: lardan bazıları yıkılmıştır. Köylerde bazı evlerin de yıkıl BURSA, 28 (Telefonla) büyük bir faaliyetle devam edilme ilerin murahhasları gelmişlerdir. tir. Vilâyet makamı kadınlarımızın etmelerini temenni mahiyetinde ü Dün gece sabaha karşı saat ikide de hususi bir tütün deposundan mü- esen lodos, yangının genişlemesine tile ancak 4 saatten fazla devam e: belediye reisi, kumandan paşa bi rülme işlerinde emirler vermişler. na da dahil olduğu halde 7 ev kâ- ktur. 20 — 30 binlira zarar: ve zi- şiddetli bir lodos fırtınası devam et- 'ümheriyet bayramı için yapılan tak- dığı söylenmektedir. Cümhuriyet bayramı hazırlıklarına ktedir. Bayrama iştirak edecek köy- Belediye bunlara bir ziyafet vermiş- bayrama medeni kıyafetle iştirak ilân etmiştir, İzmitte Gazi heykeli İZMİT, 28 (Milliyet) — Cümhu te katlularacaktır. Şrhir baştan baş rin Büyük Gazin'n heyke'inin küş cakır. Çere suysra “Gazi sayu” isimleri verilmiş riyet bayramı gö:ülmemiş bir suret- a taklar, defne dallarile süslendi Ya at resmi büyük tezahüratla yapıla - Paşa suyuna da “Cümhuriyet suyu” Mübadele komisyonu mü- racaat kabul etmeyecek Komisyonun niha yet yedi, sekiz aya kadar tasfiyesi ümit ediliyor Muhtelit mübadele komisyonunda rin mümkün mertebe süratle bi- lerek komisyonun tasfiyesine doğ- ru yeni bir adım atılmıştır. Yunan başvekili Mösyö Çaldaris. Ankarayi ziyareti esnasında Hı mesele ievzuu bahsolmuştu. O zaman iki hülcümet arasında cereyan eden mükâlemelerde komisyonun bir seneye kadar tasfi yesi ve ondan sonra munllâkta kalan işlerin mahkemelere devri uyuşulmuştu. Ahiren şehrimi: telit Mübadele komisyonu Türk mu rahhas heyeti reisi Şevki Beyle Yu- nan heyeti reisi Mösyö Fokas arası da bu hususta cereyan eden müzake- rat neticesinde yeni bir mukavele €- sas hazırlanmıştır. Tesbit edilen €- saslara göre Muhte'it Mübadele ko- misyonunda yeniden müracaat k. edilmiyecektir. Etabli vesikası a! mış olan İstanbul Rumlarından henüz müracaat etmemiş olanlara son defa olarak kısa bir mühlet verilecek ve bu mühlet zarfında müracaat etmi- yenler, etabli vesikası almak hakkın- dan mahrum kalacaklardır. Keza, beveyni veya zevci burada bulundu- undan dolayı Türkiyeye avdet et- mek istiyenlerden kıza bir müddet zarfında müracaat etmiyenlerin, bun- dan sonraki müracaatları kabul edil- Almanya Lahaye'den da- valarını geri âldı BERLİN, 28 (A.A.) — Almanya nın Milletler Cemiyetinden çekilmesi ada- let divanına müracaat ederek Millet - ler Cemiyeti meclisi Azası sfatiyle dalet divanma yapmış olduğu iki kâyeti takip etmek fikrinde olma: ğını bildirmiştir. Bu şikâyetlerden bi- ri Lehistan Ziraat ıslahat kanununun Alman ekalliyetlerine tatbik: hakkın- Raichstag intihabatı BERLİN, 28 (A.A.) — Volff Ajan sındı Gelecek Rayiştağ intihabatı namzetleri için yapılacak tek listede S0 kadar Milli Sosyalist fırkasıma da- hil olmayan kimsenin de ismi bulu - nacaktır. Frânsada soğuklar PARİS, 28 (A.A.) — Fransanın orta ve şark kısmında şiddetli bir 50- ğuk dalgası hüküm sürmektedi Avxerres, Chaumont ve Bounges şe hirlerine kar yağmıştır. Bourges'da bir dolu fırtması İ7p- muş, pek çok maddi zarar ve hasara sebep olmuş, yerlerde telefon ve tel « graf muhaberelerini inkıtan uğratmış tr. Surye - İrap hududunda BAĞDAT, 25. A.A. — Dört yüz asri Ari isyonda başmarahhasımız Şevki Bey miyecektir. Mübadele komisyonun- daki işlerin bu esaslar dahilinde ni- hayet 7 — 8 aya kadar tasfiye edi- lebileceği ümit edilmektedir. Hazır lanan mukavele yakında imza edile cektir, Elyevm Ankarada bulunmak- ta olan Şevki Bey, yeni itil ları haklımda Hariciye vekâletine iza- hat vermekted m esas Misafirlerimizin Gezintisi (Başı 1 inci sahifede) Iel ehemmiyeti haiz bir çok meselelerde iki memleketin müşterek menfaatlerine istinat etmekte ve gittikçe kuvvet bul. makadır. Türkiye ve Soryet cümhuriyetleri arasmdaki dostluk bağlarının menşei Mustafa Kemalin ihtilâl hükümeti doğ- duğu zamanlarda başlamış, daha 1921 de imzalanan itilâf ile bu dostluk per. çinleşmiştir. Türkiyede cümburiyetin i- lânı emperyalist devletler tarafından Türkiyeye karşı kullanılan yarı müs temleke siyasetine nihayet vermiştir. Cümhuriyetin ilânı, Türkiyenin si- iktısadi ve harsi sahalardaki istik- in Ve son on sene içinde tahakkuk ettirilen tarsini eserine de hizmet et miş olmakla bihakkin iflihar edebilir. Türk ve Sovyet devlet adamlarının mü- tekabil ziyaretleri iki memleketi biribi- rine daha ziyade Voroşilofun riyaset et Sovyet heyetinin ii i iki yan sıkı dost- luk bağlarının ne kadar inkişaf bulmuş olduğunu gösterir. Müsellâh ihtilâf un- surlarile dolu olan bugünün beynelmi- lel vaziyetinde Türk — Sovyet dostlu- umum çok büyük bir ehemmiyeti va dr. Cümhuriyetin onuncu yıldönümü münasebetile Türk hükümetini ve Türk milletini selâmlarız.,, yasi mel eli Portekizde isyan LİSBONNE, 28 (A.A.) — Bragan- <a'da bir isyan çıkmış İse de hükü- met kuvvetleri tarafından halkın yar dımr ile derhal bastırılmıştır.. Asayiş tamamiyle inde olunmuştire.