29 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 50

29 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 50

| | | | | | Bug ün kımlelaln içinde ve m Türkmilleti yek- MİLLİYET PAZAR 29 RİNİEVVEL 1933 para bir kütle halinde büyük bayramını yapıyor (Başı 1 inci sahifede) Hazretlerinin resimlerile bezenen mu Azzam taklar kurulmuştur. Bütün fab rikalar, birer tak yaptırmışlardır, tak- lar üzerinde “Türk sanayii, cümhu- riyetin eseridir” kelimeleri yazılıdır. Büyük mikyasta Çamlıca tepesinde hazırlanan ve üç gece büyük mikyasta riya neşredecek olan büyük, meşale dün tamamlanmıştır. Bu akşam bü - tün minareler, şehirde mevcut yangın kuleleri, ve bu meyanda Kızkulesi gö- rülmemiş bir şekilde tenvir edilecek- , Halen içten gelen bir sevinçie, ken hiç bir fedakârlıktan çekinmedi #ülmektedir. stanbul cihetinde Fatih, Beyazıt, Sultanahmet, meydanları, Beyoğlunda Taksim meydanı, emsal- 3iz tezahürala sahne olacaktır. Belediye Terkos idaresi tarafın - dan Taksim meydanı karşısında ya- pılan (70) projöktörlü su fiskiyesi, görülmemiş bir ziya tufanı neşrede - rek ortalığı nura boğacaktır. Beyazıt havuzundaki su fıskiyesi ğe havuzun suyunu, yüksek mesafe- İere kadar renkli bir surette fışkırta- taktır.. Memleketin bir çok yerlerin- den bayramı kutlulamak için İstan - bula yüzlerce kişi gelmiştir. Sirkeci ötellerinde hemen de yer kalmamış- tir, Ankara trenleri üç günden beri hm cahmç tabirile dahi ifade edilemiy: cek bir halde hareket etmektedir. Dün akşam harket eden trenlerde evvelce yer temin etmeyenler, Anka- TA kadar ayakta seyahat etmişler- İstanbul, Usküdar, Kadıköy, Bo- ğaziçi ve bütün diğer kaza ve nahi- yelerde, bilhassa Alemdar ocağı, Ga- İnta, Kasımpaşa; Şişli ve diğer nahi- ye ve şubelerde misli görülmemiş ten yirat yapılacaktır. nasebetile buzün, yarın, ve salı günü bütün daireler, mektepler hususi müesseseler, fabrikalar, tatildir. Bu- gün Beyazıt meydanında böyük bir resmi geçit yapılacaktır. Herkesin bu geçit resmine iştirak edebilmesi için evlerde, müesseseler. de tebrikât o yapılmıyacaktır. Bu #a- bah saat dokuzda İstanbuldaki kon- soloslar, vali beyi ziyaret ve bayramı tebrik edeceklerdir. Geçit resmine iştirak edecek, as - ker, mektepliler ve diğeğr teşekküller de tam dokuzda Üniversite meydanında ki yerleri onda vali, kolordu hazır olanların önünden geçerek tribüne gi- decek ve halkı kutlu olsun diye selâm layacaklardır. Vali Bey, Beyazıt ku- lesi yanında hazırlanan mahalden, halkın bayramını kutlulamak için bir hitabede bulunacaktır. Bundan son » ra bütün muzikalar, hep birden İstik- Jâl marşını çalacaklardır. Marşı müteakıp vali ve kumandan tribündeki mevkilerine geçeceklerdir. Bundn sonra geçit resmi başlayacak » tır.. Geçide ordu, harp malülleri, po - lis, itfaiye, yüksek mektepler izciler, mektepliler, muhtelif teşekküller, Sa nayi birliği, esnaf cemiyetleri, halk iş #irak edecektir. Gece şehrin muhtelif mahallerin - de fener alayları yapılacaktır. Fener alayları Harbiye mektebinden ve Taş kışladan birer kafile halinde hareket © 'decekler, saat yirmide Taksim mey- danına geleceklerdir. Ayni zamanda İstanbul tarafım - er alayma iştirak edecek mek tepliler, cemiyetler, ve halk ta saat yirmide Beyazıt meydanında toplana- caklardır. Toplantıyı müteakıp Cümhuriye - tin nasıl ilân edildiğine ait kısa bir konferans verilecek, konferans radyo Yasıtasile dinlenecek, konferansı mü teakıp, filodan, ve şebrin muhtelif yerlerinden yüz te top atıla- caktır. İlk top sw dince herkes bir dakika sükât ederek olduğu yer- de kalacak, ve bütün nakil vasıtaları duracaktır. İnkılâp uğuruna canlarırf vören - lerin hâtıralarma hürmet izhar edil miş olacaktır. Bu esnada, bütün buharlı motörlü, makil vasıtaları, gemiler, fabrikalar, devamlı düdük çalacaklardır. Bun - dan sonra fener alayları bulunduk - ları yerden hareket edeceklerdir. Konferanslar Birgün Fatihte 16 da Avni Bey ta- rafından, Üsküdarda 16 da İsmail Şev kot Bey tarafından, Kadıköyünde, 16 da Hüsnü Bey tarafından, Beykozda Reşat Yılmaz Bey tarafından, Büyük- ada iskele meydanında Emin Âli Bey tarafından, Kartalda 16 da Hi Ni metulinh Bey tarafından, Büyükdere- de Mekki Sait Bey tarafından, Beşik- taşta 21 de Etem Akif Bey tarafın- dan, Eyüpte Kemal filmde 21 de Ali Kâmi Bey tarafından, Bakırköyünde Zi de Rifat Bey tarafından, Şehremi- minde 16 da Osman Şerafettin Bey ta- rafından, Üniversite meydanda 8 de Sadri Etem Bey tarafından, Taksim- de 16 da Nakiye Hanım tarafından, gece de 22 de Etem İzzet Bey tara fından, Saray sinemasında Mekki Hik met Bey tarafından, Türk sinemasın- da İsmail Şevket Bey tarfaıdan Me- lekte 18,5 ta Esat Bey tarafından, El- hamra sinemasında 18,5 ta Azmi Bey tarafından, Süreyyapaşa sinemasın - da 21 de Feridun Bey tarafından, Şc- hir tiyatrosunda Vecihe Hanım tara- fından konferanslar verilecektir. Tensiller Bugün Heybelideniz lisesinde 21 Bakırköyünd; e 21 de, Karagüm- kumandanı © rükte İS inci mektepte 16 da, Eyüpte eski Kemal film atelyesinde 21 de, Fe |, yonuna gelmiş ve bir saat aa te - ner Kılburnunda 16 da, Kadıköy Sü- reyya sinemasında 21 de, Erenköy si- nemasında 21 de, Büyükdere fırka merkezinde 2! de, Bağlarbaşında A- merikan 'fız lisesinde , Kartalda 16 da, Şehir tiyatrosunda, 21 de Beyoğ- Vu Halk fırkası merkezinde, 21 de Feyziye lisesinde, 21 de Alay köşkün de, 21 de Alemdarda Amerikan klü- bünde, 21 de Ferah tiyatrosunda, 16 da, Millet tiyatrosunda, 21 de temsil- ler verilecektir. Gazi Hz.nin nutukları her taraftan dinlenecek Bugün, Ankarada, Bü, i mi başlamadan evvel Reisicümhur Hz. her taraftan alâka ile beklenen tarihi mutuklarını irat bayuracaklardır. Nu- tuk sabahleyin on ile on bir arasında dinlenebilecektir. Bütün radyolar Bü- yük Reisin nutkunu vereceklerdir. Ankarada hazırlıklar bilti ve izciler andetliler ANKARA, 28 (Milliyet) — An- kara, Büyük cümburiyet bayramı i son hazırlıkları da ikmal etmiştir. re raile şehrimize misafir gelmiştir. Köylüler evvelâ Halkevinde misafir edilmişler ve çay, past lüler, misafir edilecekleri evlere gön- derilmişlerdir. Köylüler bu sabah ya- cak geçit resmini seyerdecekler nlerde hazir buluna- caklardır. 250,000 madalya satdı. Cümhuriyet bayramı madalyala - rından dün akşama kadar 250 bine yakm madalya satılmıştır. Ziraat Ban kasına dün o kadar tehacüm vâki ol- muştur ki, saat 14 te madal, cudu kalmamış ve kapıya da bir parti madalya daha getirilece - 'ği hakkında bir levh yapıştırılması mecburiyeti hâsıl olmuştur. Geçit resminde 18 bin talebe var Bugün yapılacak geçit resmine 90 mektep iştirak etmektedir.. Bu mek » teplerden merasime iştirak edecek ta- lebe adedi 18 bindir. Bunun 8 bini kız talbedir. , Mektepler bugünkü gazeteleri G saklıyacak Maarif vekâleti mekteplere bir ta mim gönderesek Cümhuriyet bayramı Bugün Cümhuriyet Bayramı şereline küşat resmi jera edilecek olan “Asarı Atika inde Hitit asarı £ 14 te Hâkimiyeti Milliye meydanmdaki Gazi heykeli önünde bütün izciler merasim yapmışlar ve | çelenkler koymuşlardır. Merasimde | Galatasaray lisesi müdürü Tevfik Bey bir nutuk irat ederek (Size bir teklif- te bulunmak üzere buraya çıktım. birsiniz, Ulu Gazi Türk gençliğine emanet tevdi etmişti ve Türk genç- i de onun lâyemut sözüne hemen mukabelede bulunmuştu. Teklifim, burada hep bir ağızdan eşsiz kurtarı- cıya cevap vermek için #nd içmekten | ) Demi; Bugün Bu merasim esnasında bütün halk | sokaklara dökülmüş ve şehrin ana caddelerinde seyrüsefer iki saat ka - dar durmuş ve alkış sesleri pek uzak mesafelerden işitilmiştir. Gazi heyke- Ji önünde havagazile tenvir edilmek bir çelenk yap, mış ve çelengin iki tarafına da iki büs yük meşale konmuştur. Şehrin manzarası tamamen değiş- miş ve pek süslü bir hal almıştır. Vecize yazılı bantlar bütün cad - deleri baştan aşağı kaplamaktadır. Bu bantlardan Başvekâlet binası cephesin- de (Hâkimiyeti Milletindir) ve Ma- liye vekâleti önünde de (Genç kütle, düzgün ödeme, işte Cümhuriyet ma- İiyesi) vecizeleri yazılı olanlar asıl- | mıştır. Recep Beyin Hâkimiyeti Milliyeye mektubu Bu; “nkü Hâkimiyeti Milliye gaze- tesi yüksek komisyon reisi, Cümhuri- yet Halk fırkası kâtibi umumisi ve Kütahya mebusu Recep Beyefendinin gazeteye gönderdiği şu mektubu neş- “Cümhuriyetin onuncu yılı bayra- mının sevinci ve heyecanı içinde bu - lunduğum şu anda Hak mek yolundaki hizmetlerini deri; gularla takdir ediyorum. Bu va; yaptığım sırada milli varlığı bime ve inkılâbı derinleştirmek için kitap, mecmua ve gazetelerde fikirleri ve yı zıları ile çalışan bütün memleket itler: gözümün iyeti Milliye” nin şahsiyetinde bu yüksek ruhlu insanların hepsini se - Jâmlarım. Durmadan ileri giden büyük haki- katin önüne geçerek veya arkadan e- tek çekerek onun hizmı miş olan tek tük bahrtsızları tabii o- larak bizden saymıyorum. Büyük bay ramın neşesini tadarken Cümhuriye - tin koruyucusu vaziyetindeki kuvvet- ler arasında Türk yazarlarına karşı işimde büyük güven var..” Hex Nadolny tayyare ile geldi, “Ankaraya gitti Almanyanın © Moskova sefirliğine nakledilen sabık Ankara sefiri Her Nadolni de dün Cümhuriyet bayramı- ak etmek üzere Luft Has vakkuftan sonra ayni tayyare ile An- karaya gitmiştir. Her Nadolni, Alman Ta be hava şubesi müdürü ile hava şi si erkânından bazı zevat, madam N dolni ve diğer zevatın refikaları refa- kayt etmektedir. Her Nadolni bu vesi timize vera edecektir. 315 köyden üçer kişi geldi. Cümhuriyet bayrammda yapılacak ile hüküme- l miki cemiyetinin merasimde hazır bulunmak üzere dün Istanbulun 315 köyünden bir erkek, bir kadın, bir çocuk olmak üzere bir | salonlarından bir köşe... münasebetile fevkalâde olarak inti - sar edecek olan gazetelerden birer nüsha alarak demirbaş eşya meya- mına kaydedilmesini bildirmiştir. Kadıköy'de Bayramın ikinci günü Kadıköyün- de Sinci ilk mektebin saat 13 te kü- şat resmi yapılacaktır. Kadıköyünde bayramın ikinci ve üçüncü günleri Sü- reyya ve Hale tiyatrosunda. fırkanın himayesinde olarak meccani birer tem ibi, bu gecede Şark alaframia İkismr tarafından bir konser verilecektir, Ya» rm gece fırka rJ'rkezinde 16 mart fa- ciası halka gösterilecek şekilde canlı bir temsil verileceki Üçüncü gece ireyya sineması, salonlarda 600 muazzam bir halk balosu var- dır. Halk bedava izaz ve ikram edile- cektir, Kadıköyünde de geçit resmi yapıla cak, buradaki esnaf kendi sanatlerini gösterir birer kamyon süsliycerk ge- çit resmine iştirak edeceklerdir. Berlin radyosunda BERLİN, 28 (Milliyet) — Berlin Ticaret mümessilimiz. Nizamettin Ali Bey pazar ve salı akşamları sast do - kuzda Berlin radyosund. hitabe - del ,'unacak , pazartesi gündüz bü - yük bir salonda konferans verecektir. Kızıltoprakta mücessem tablo Cümhuriyet Halk fırkası merkez - lerinde yapılan hazırlıklar çok bü - imleri vecizeleri asılmış, muzzzam taklar kurulmuştur. Kızıltoprak nahi- ye merkezi cephesine mücessem bü - yük bir levha hazırlamıştır. Faruk Bey isminde genç bi; sanatkârı eseri olan bu levha cümburiyeti kuran ve Türkü kurtarıp yaşatan büyük reisi başlıca arkadaşlarile bir balkon üs - tünde teesim etmektedir. Gaziyi, mec- lis reisini, Başvekil ve Büyük Erkdâ Harbiye reisile fırka kâtibi umumisi - ni takip eden halkı manzarası çok can hıdır, Bu levhanın iki tarafında gene mücessem iki levhadan biri müdafaai kun milletin kendisine vedia olan cürahu- riyete nail nöbetçi olduğunu gösteri - yor, Kastamonuda KASTAMONU, 25 — Şehrimizde cümhuriyet bayramı hazırlıkları tama- men ikmal edilmiştir. Halk ve müesse- yala pancu yıldönümünü mükemmel hulamak için çok candan ve samimi hazırlıklarda bkimmaşlardır. Büküm yer mi ve hususi müesseseler çarşı, evler ve sokaklar kâmilen bayraklarin ga defne dallarile süslenmiş ve her tarafa , fenerlerle inkılâbin öz ruhu- Bütün sokaklara C. H. Fırkasının gön derdiği lâvhalar asılmıştır. Geredede GEREDE, 28 — Gerede cümhuriyet bayramı hazırlıkları bötün coşkunlukla deveran etmekte halk mekteplerde top- lanarak bir cemmi gafir halinde çarşıya ve mahalle aralarını cümhuriyet marşı söyliyerek | dolaşmaktadır. Denizde fazla yolcu alınmıyacak Istanbul Deniz Ticaret müdürlü cümburiyet bayramında limanda işli cek bilimum deniz — her türe lü kaza ihtimalinin önü üze. re, fazla yolcu almamaları için İman memurları ikamesine karar vermiştir, Macar misafirlerden 24 kişi Ankaraya gitti Şehrimizde bulunmakta olan 200 ki- silik Macar seyahları meyanındaki â- yan ve meb'usan azasından yirmi dört kişilik bir heyet bugünkü o merasimde bulunmak üzere Ankaraya gitmişlerdir. Bu heyet, Macar meclisi meb'usanı Ha- riciye encümeni reisi Dr. Pckard'in re- isliği altında bulunmaktadır. Heyet dün öğleden sonra Üsküdara geçerek bir gezinti yapmışlar, oradan Haydarpaşa istasyonuna gitmişlerdir. Hediye edilen tayyareler Ankaraya uçtular Rus Sovyet dostlarımız tarafından ordumuza hediye edilmiş olan dört ta; yare de dün sant onda Yeşilköyden An- karaya uçmuşlardır. Donanmamız geldi .Cümhuriyetin 10 uncu yıldönümün- de yapılacak merasime iştirak edecek 0- lan donanmamız dün öğleden sonra lima nımıza avdet etmiş ve Dolmabahçe ö- nünde demirlemiştir. Limanımızı süsleyen gemilerimiz baş- ta Yavuz olmak üzere Kocatepe, Zafer torpitolarile Sakarya, Birinci İnönü, ve İkinci İnönü denizaltı gemilerinden ibaret Bugün yapılacak geçit resmine bah- riye efradından bir bölük te iştirak e- decektir. Gemilerimiz bugün öğleden sonra ve yarın öğleye kadar mektep ta- lebesinin ziysretine açılacaktır. Halk ta donanmamızı yarın öğleden sora ve salı günü de sabahtan akşama kadar gezebileceklerdir. Yunan hükümeti bir ceneral gönderdi Bugün cümburiyetin 10 uncu yıldö- nümü münasebetile Ankarada yapılacak merasime, Yunan hükümeti, ordu: mına bir ceneral göndermek suretile iştirak edecektir. Bu maksatla Yunan tayyare cenerali Adamidiz dün sabah bir askeri tayyare ile Yeşilköye gelmiş- tir. Ceneral Adamidis, Yeşilköyde Tay- yare Cemiyeti İstanbul şubesi reisi Feh- mi Bey ve tayyarecilerimiz tarafından karşılanmış ve şerefine Fehmi Bey tara- fır,lan bir çay ziyafeti verilmiştir. Ce- neral, bir saat kadar Yeşilköyde din- lendikten sonra tayyaresile gitmiştir. Fırka kâtibi umumiliğinin teşekkürü ANKARA, 28 (A.A.) — C.H. Pe kası kâtibi umumiliği köylere gö: rilen bayrakların hazırlanmaları tıkları yardımdan £ dolayı Cümburiyet Merkez, Ziraat, İş, Eytam ve Emlâk ve Sümer Bankalarile diğer küçük mil- K bankalara teşekkür etmektedir. Halk kürsüleri Halkım duyuşlarını anlatabilmeleri şehrin muhtelif yerlerine halk kür süleri koyduruluyuştar. Bu kürsülerde halk üç bayram gü- nü doğudan batıya kadar söz söyleyebi- leceklerdir. Ankaraya yel Kürsülerin yerleri şunlardır: Eminönü kazası dahilinde: Kereste- iler hâli meydanında, Fatih kazası da- hilinde: Fatih parkr içinde, Bakırköy ka- zası dahilinde: İstasyon köprüsü yanın- da, belediye parkında, Adalar kazası dahilinde: Büyükada iskele meydanı, Heybeli kele meydanı, Kartal ka- zası dahilinde: Kartal ve Pendikte, Bey- oğlu kazası dahilinde: Beyoğlu cümhu- riyet meydanı, Beşiktaş kazası dahilin- de: Ihlamur beyram yeri, Halk Fırkası kaza merkezi önü, Arnavutköy, Sarı yer kazası dahilinde: Büyükdere may- danı, Üsküdar kazası dahilinde: Şemsi- paşa, Doğancılar, Fırka binası önü, Ka- dıköy kazası dahilinde: İskele meydi Kızıltoprak, Beykoz küzası dahil Anadoluhisarı iskele meydanı, Beykoz parkı önü, Kütahyada KÜTAHYA, (Milliyet) — Cüm- huriyet bayramı hazırlıkları bit imek üzeredir, program © yapıldı. Tak ve tezyinat için geceli gündüz- lü çalışılıyor. Vali Sahip Behiç B. Efendinin reisliği altındaki kutlu- lama komitesi, C. H. F. ve halkevi idare heyetleri sık sık toplanıyor. Halkevinde her gün İstiklâl, Cüm- huriyetin onuncu yıl ve spor marş- ları öğretiliyor. Akşamları halkevi hıncahmç dolup boşalıyor. Evimi- zin günden güne zenginleşen kü- tüphanesi gittikçe artan bir rağbet bulmakta ve muhite okuma zevki inkişaf etmektedir. Temsil komitesi bayramda veri- lecek temsiller için hazırlanmak- tadır. Bir yandan bayramda mey- dan ve caddelere asılacak büyük bez levhalar yapılmaktadır. Gerek temsil, gerek levha yapma faali- yetinde genç ve uyanık © muallim unsuru çalışıyor. Ayrıca mekteplerde müsamere, temsil, konferans ve sergiler hazır- lanıyor. Terziler baştan başa bay- rak en elbise yapmakla meşgul. Bayrak alışverişi belli İbi bir ticari faaliyeta gizi e tır. Ampül biraz kıt bulunuyor. İh- tikâra meydan vermemek için am- pül fiatine kutlulama komitesi ta- vassut etmektedir . Yapılan programa göre bayra- mın birinci günü halkevinde büyük mikyasta bir balo verilecektir. HM. lonun mükemmel olması için şimdi den her türlü tertibat alınmıştır. “Kütahya gazetesinin bayram günü çıkaracağı ayrı sayının vilâ yet içinde on yılda yapılan işlerin MEMLEKETTESa Aydında bir idam kararı AYDIN, (Milliyet) — Üç ay evvel Çine kazasının bölüntü kö- yünde feci bir cinayet (olmuştu. Bu köy halkından 22 yaşların. da Çoban Mehmet oğlu Mustafa, ayni köyden 10 yaşlarında Musta- fayı boğarak göle atmıştı. Bu cinayetin muhakemesi Aydın ağırceza mahkemesinde görülüyor- du. Mustafa mahkeme huzurunda cinayeti itiraf etmiş ve şahitler de bunu teyit eylemişlerdir. Dün son celsede iddin makamı katilin ida- mını istemiştir. Mahkeme heyeti de uzun süren bir müzakereden sonra idam kararı vermiştir. Katil kararı duyunca sarardı ve sendeliyerek, reis beyin & kararm temyizce de tetkik olunacağını, me- tanetini muhafa etmesini söyleme- sine rağmen kendinden geçti ve jandarmaların yardımile dışarı çı- karıldı. rü Siirdin elektrik ve su ihtiyacı SİİRT, (Milliyet) Siirdin başlıca ihtiyaçları su ve (o elekiriktir. Öte- denberi şehirde müteaddit çeşme- ler mevcut ise de, zamanla şehrin nüfusu arttığından ve istihlâk faz- lalığından bu çeşmeler kifayet et- memeğe başlamış ve güzel Siir. mizde su ihtiyacı baş göstermeğe başlamıştır. Halihazırda elektrik tesisatı da şehrin pek mahdut bir kısmma inhisar etmekte ve bazen makineler bozularak mevcut cere- yanlar muhtelif zamanlarda kesil mektedir. Bu mühim ihtiyaçları zönünde tutan vali ve belediyemi- zin gayretlerile memleketin başlıca | sularından biri olan Bohtan çaym- dan şehre kâfi miktarda motorlar vasıtasile suyun irsalesine ve ayni vasıtadan elektrik — istihsaline ve muktazi projelerin © tanzimi için macar M. Kovaç Alberti celbetti, Memleketin bu cihetteki ihtiyacı ımanda tatmin edilece- itün halk © sevinç içinde Tavuk yumurtasından çıkan cinayet BOLU, (Milliyet) Bolunun büyük kuzemirler köyünden 33 yaş larında çakal oğlu Ahmedi 58 yaş- larında soytari Eyüp bıçağını göbe- ginin sol tarafına saplamak sureti- le öldürmüştür. Ahmedin tavükları bir alışkan- lık saikasile epey bir zamanlar E- yübün kümesine (o yumurtlamakta olduğundan kadınları arasında yu- mürta kavgası eksik olmuyor, evle- rin önündeki ceviz ağacı Ahme- de hail olduğundan Ahmet yıkmak istiyormuş, Eyüp te buna razı de-, ğilmiş. Bu suretle aralarında mü- nakaşa ve münazaa başlamış. Geçen hafta pazartesi günü saat 14 te Eyüp kızlığı ile getirdikleri odunu bırakarak öküzleri evlerinin altındaki samanhanenin yanına sa- lan öküz- ler etmiş, bunu işiten Eyüp te keliğini daha ağır küfür- lerle tehdit ederek samanlığın üze- rine çıkmış, kızın amcası maktul Ahmet bu sözleri işitmiş, muhata- bını bilmeden kendi ailesine zanne mükayeseli bir blânçosunu ihtiva etmesi, ayrıca cümhuriyetin ber sa» derek Eyüple atışmış, hâdise ilerle- miş, Ahmet kuşaksız bir halde E- yübü dömek üzere samanhaneye koşmuş. Elindeki deynekle bir iki vurduktan sonra tokatlamış. Eyüp belinde taşıdığı bileli bıçağı çıka- rıp üzerindeki Ahmedin göbeğine saplamış, Ahmet (bıçaklandığını anlayınca bağırmış, ve Eyü deki bıçağı almak © istemiş bıçak yarasından bağırsakları dışa- rıya fırlamıştır. Sol eliyle cerihası- nı kapıyarak ve bağırsaklarını tuta rak samanhaneden bostana atlamış Ertesi verdikten sonra ölmüştür. Tütün ekicilere para İZMİT, (Milliyet) — Şehrimiz İn- hisarlar idaresi Tütün ekicilere avans vermeğe başlamıştır. Bu avansın Kara- mürsel, Hendek, Düzce, Adapazarı, Geyve, Akhisar, Gündoğdu gibi mülha- kata da haber alınmuştır. “ İz- mit, fötünleri ba yıl çok nefis yetişmek tedir. —————— hada getirdiği iylikler ve yenilikle. rin yer bulması için çalışılmakta» dır. Bundan maada ticaret ve sanayi odası, halkevi de birrer broşür çı- karacaklardır. Bayram bittikten sonra bayra- mın ne sıl geçtiğini anlatır bir brö- şür de çıkarılacaktır. Gazete ve bröşürlerde yazı ka- dar resme de ehemmiyet verilmiş ve cümhuriyet devrine ait eserler» | den mühimlerinin kılişeleri hazır- latılmıştır. . Bütün muhitte bü hazırlonışım hummal sesi okunuyor, jSamsunda kıymetli bir vatan SAMSUN, (Milliyet) — Mütet ahhit Paşa Mehmet Efendi Sanr sun civarında Kurcalan köyünd güzel bir mektep binası inşa etti" rerek Maarife terketmiştir. Ayrr! ca bir kaç köye yine mektep yap" tırmiş ve su getirtmiştir. Kıymetli Paşa Mehmet Efendi: nin bu hayirperverliği memleket te bir çok fırsatlardan istifade € derek azim servetler edinmiş olan kimselere de bu gibi iyi işler yap” makla mükellef olduklarını hatır latmağa vesile verdi. Çanakkale-Bayla yolu bay- ramda açılıyor ÇANAKKALE, (Milliyet) — mühim yollardan Çanakkale - Bal, yolunun Cümhuriyet bayramında re mi küşadı takarrür etmiştir. Bu yo hakkında Vali Beyefendi yol şefi mi hendis Hilmi Bey son derece çalışm; lardır. Bu yol memleketin en büyü yollarından biridir. Balyeye kadafi tulü 160 kilometredir. Arzı yedi met redir. Blokajlı şosa yoludur, memle kette yapılmış olan en iyi yollard. r. Cümhuriyet bayramı dolayı le Biga orta mektebinde de resm üşadı icra edilecektir. . Dün 120 mevkuf Salıverildi (Başı 1 inci sahifede) hiklerine bildirilmiştir. Ba aralı 4“ lan İstanbul müddeiumümiliği , vak “ tin geç olmasma rağmen, af hazırlık” larına başlamıştır. Bu hazırlıklara daha sabahın pek erken sa. baren başlanmıştır. İstanbu nesi ve umumi hapishanesinde müd * delumami başmuavini Hilamet Beyim riyaseti altında müddelumumi mua * vinlerinden mürekkep beşer kişilik be yetler bir adli doktor ve jandarma â > mirinin iştirakile mahallinde tetkike başlamışlardır. Kanunun çerçevesi dahiline giren mevkuf ve mahkümla- rm sicilleri, sabıkaları birer birer tet* kik edilmiştir. Dızarıda... Bu eanada dışarıda, tevkifhane ve hapishanenin önünde | şimdiye kadar görülmemiş bir kalabalık toplanmıştır Kadın, erkek çoluk ve çocuk, her yaş tan insanın yolunda, bu kalabalık gözle ri kapılarda kim bilir hanği yakınlarının bir an evvel çıkmalarını bekleyorlardı. İçeride hararetli bir sekilde de - vam eden tetkikat saat 15da netice imlerin çıkabilecekleri tes" vel yalnız vaziyetleri pürüzlü olmayan ların ve af kanumile vaziyetleri sara“ haten tayin edilenlerin tahliyesi im - künmı görmüşlerdi. Diğer laraftan hapishane ve tevkifhanede muhak * kak kanundan istifade edeceklerini bilenler eşyalarını toplamışlar, şöyle kapının en yakınında yer almışlar, bir an evvel dışarıya çıkmayı bekliyorlar- İlk çıkanlar Saat 15 te ilk tahliye yapıldı. Bu bahtiyarlık gazeteci arkadaşlarımız « dan Son Posta sahipleri Selim ve Ze- keriya Beylere nasip olmuştu. Selim ve Zekeriya Beyler tahliye kararı ken dilerine bildirilince hapishane müdü- rünü ziyaret ederek orada bulunduk- ları müddetçe kendilerine gösterilen nezaket ve iyi muameleden dolayı te- sekkür ve veda ettiler, Selim ve Zekeriya Beyleri gene bir gazeteci takip etti, Bu da ermenice Jamanak gazetesinden Mardiros Ka - sikyan Efendi idi. Dün çıkanlar Sant 17 den sonra İstanbul hapis- hanesinde bulunan tarikati salâhiye « cilerden Miralay Behzat Bey ve hoce Rasim Avni Efendilerin de tahliyeleri yapıldı. Tahliye edilenlere nasihat Bu esnada müddeiumumi Kenan Bey tevkifhane ve hapishaneye geldi. Kenan Bey tahliye edilecek mahküm ve mevkuflara Cümhuriyetin kendi « lerine bahşettiği bu nimetten istifade etmeleri, bir daha bu vaziyete düşme meleri lâzım geldiği yolunda nesa'dh te bulunduktan sonra cümhuriyete ideli Vatandaşlar olmağı tavsiye etti. Bundan sonra dün tahliyeleri ya - pılacaklar dışarıya çıkarılmağa baş - Jadılar. Bu esnada hapipshanenin ka- pısında bir ses duyuldu: — Yaşasm Cümhuriyet... Bunu bir alkış sesi takip etti, Hür- riyet havasına kavuşanlar arkalarına bile bakmadan bu binadan uzaklaşı- yorlardı. Kimler çıktı? Dün tahliye edilenlerin 26 sı kadın olmak üzere adetleri yüz yirmi kadar- dır. Kürek mahkümlarmdan İstan - bul hapishanesinde iki kişi vardır. Bunlardan ikisi de istifade edememek tedirler. Distolcülerden İstanbulda kimse yoktur. Eroinciler kanundan is- tfade edememektedirler. Dün çıkan - lar mahkümüyetleri kabahat derece- sinde olanlar, ekserisi şoför olarak bilmeden ölüme sebebiyet verenler - dir. Dün gece geç vakte kadar çalı - şılmıştır. Bugün ve yarın bayram do- layısile tahliyelere devam edilmiye - cektir. Geri kalan ve afte nistifade e den mahküm ve mevkufların ta! leri bayramdan sonra yapılacaktır. "Asliye mahkemesindeki davglar Dün Dün asliye mahkemelerinde görülen bütün davalar yeni af kanu - nundaki vaziyet dolayısile talik edil « miştir,