23 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

23 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

MENDERESİN AŞK ŞİİRİ Af Kanunu, eski Demokratlara ve bilhassa Adnan Menderesi tekrar günün konusu yaptı. Celal Ba- yar bir âdetinden vazgeçip gazetecilerle konuşmaya başlamıştır ve "Benim de söyleyecek sözüm var” di- yecek kadar cüret sahibi olmuştur. Celâl Bayarın ne zaman bu sözünü söyleyeceği, sözünün ne olaca- gı elbette ki yakında anlaşılacaktır. DP'nin eli bas- tonlu Cumhurbaşkanı hadiselere hatalı teşhisler koy- masıyla ünlüdür. 27 Mayıs herkesten çok onun bu kusurunun sonucudur. Kayseriden ilk salıverildiğin- deki davranışları ise hem kendisini hapishaneye ge- ri göndertmiş, hem çile arkadaşlarının ıstırabını u- zatmış, hem de sergüzeştçi Talât Aydemire ikinci denemesinin cesaretini vermiştir. Celâl Bayar, muhtemelen, şimdi ortamın kendi yeni çıkışı için gayet elverişli olduğunu tekrar dü- şünmektedir. Yaşayan görecektir. Bayar ve Örtülü Ödenek yağmasının affı dolayı- sıyla adı yeniden dile gelen Adnan Menderes bu su- retle aktüalite plânına çıkarlarken AKİS, son dere- ce ilgi çekici bir -Başbakan Demirelin tabiriyle- "do- küman'"ı ele geçirmiştir. Bu "doküman" bir şiirdir ve şairi, Adnan Men- derestir. Adnan Menderes bu "Ortaokul çocuğu si- iri'ni muhtemelen bir akşam, kafası da dumanlıy- ken kendi dolmakalemiyle ve kendi el yazısıyla, arap harflerini kullanarak yazmıştır. Şiir, her halde meşhur Suzan Sözene hitap et- mektedir. Zira Suzan Sözenin Menderese hitaben daktilo makinesiyle yazıp altını imzaladığı mavi renkte bir kâğıdın arkasına yazılmıştır. Suzan Sö- zenin şiiri de "Ortaokul şiirleri” sınıfına girecek bir “edebiyat şaheseri"dir ve pek romantik bir tarih ta- şımaktadır: "30 Ocak - 3 Şubat 955, saat 16.30'a ka- dar". Şiirin adı "Hüzün'dür. Bu "Hüzün"dür ki Ad- nan Menderese, yan sayfada orijinalini ve yeni harf- lerle metnini yayınladığımız şiirini ilham etmiştir: Şiir, Menderesin bugüne kadar ele geçmiş tek şiiri- dir ve Türkiyede İlk defa olarak AKİS'in bu sayısın- da yayınlanmaktadır. Eski Başbakanın hayranları hiç şüphesiz ilâhlarında, varlığından emin bulunduk- ları “siyasi deha"nın yanında bir de eşsiz "edebi ka- biliyet” keşfedeceklerdir ve belki bundan sonraki li çok AP adayı bu şiiri ezberleyip kürsüye çı- tır. AKİS böylece, Türk Edebiyatı Tarihine de bir hizmet etmiş olmanın sevinci içindedir. Yalnız, tuhaf tesadüf, bu "doküman" elimize bir başka dokümanla birlikte geçmiştir ve bu ikinci "do- küman" hadisedeki romantizm unsurunu biraz Ze- delemektedir. Buna mukabil "doküman", AP oylarıy- la üzerinden sünger geçirilen Örtülü Ödenek yağma- sının nerelere harcandığını göstermektedir. Her hal- de bu "doküman" AP oylarının sahiplerinin vicdan huzurunu arttıracaktır. “Doküman" bir yabancı moda dergisinden ke- silmiş iki resimdir. İki vizon kap resmi. Bunları şa- ir ruhlu kadın, şair sevgilisine sipariş etmektedir. Görülüyorki şair ruhlu kadının zevkleri, öyle ucuz zevk de değildir. Suzan Sözen aşk şiirlerinin yazıldığı yıllarda Refik Koraltan ile 23 Tamz 1966