23 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

23 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS sa yapılan oylamada yarı yarıya bir durum belirmiş, muhaliflerin yeni bir çıkış yapabileceği oOümidi kaybolmamıştı. Nitekim Demirele muhalif AP'liler, genel görüşmenin reddedildiği toplantıdan sonra par- çalanmış değillerdi. Üstelik, Grupta yeni konuları ortaya atmak, bir sü- re sonra daha sağlam bir taktik ve organizasyonla yeni bir genel gö- rüşme, hattâ gensoru açmak ümit- lerini muhafaza ediyorlardı. Dokuzuncu ay Demirel Hükümetinin icraatı ve davranışları da Gruptaki muha- lifler için bir avantaj idi. Dokuzun- cu ayını güç belâ dolduran, Cumhu- riyet tarihinin bu en zayıf Hüküme- ti, neresine dokunulsa ses verecek durumdaydı. Nitekim ükümeti tenkit etmek isteyen her AP'li, iste- diğinden kat kat fazla doküman el- de ediyor ve konuşma fırsatı bulur- sa, etkili oluyordu. "Kabinede reviz- yon" söylentileri ve haberleri artık ağızlarda sakız olmuştu. Demirelin avantajı ise iktidarı ve "mührü has"ı elinde bulundurmak ve masa- sının gözünde kilitli, açık mavi dos- yada Bakanlarının tarihsiz istifana- -elerini (o Gürsanınki hariç. Onun is- tifanamesi tarihlidir- tutmaktı. Geçen hafta, genel görüşme fi- yaskosundan sonra dahi Bilgiçin yıldızı AP içinde parlaklığını muha- faza ediyor, etrafı kendisine cesa- ret veriyordu. Gençlik kollarının düzenlediği bir gecede kendisine yapılan büyük tezahürat, İspartalı irikiyım doktoru tatlı ümitlere sev- ketmişti. Gece, Gençlik Parkının he- men girişindeki Beyaz Park gazino- sunda tertiplenmişti. Davetliler a- rasında Devlet Bakam Cihat Bilge- han ile Demirelci Aydın milletvekili İsmet Sezgin de vardı ve aynı ma- sada oturuyorlardı. Bu ikisinin ismi mikrofondan ilân edildiğinde alkış- layanların adedi beşi, onu geçmedi. Halbuki takdimci, onlar için "AP İktidarının görülmemiş başarısının yıldızlan" demişti. Tam bu sırada kapıdan, iri vücudu, öne doğru düş- müş dağınık saçlarıyla Bilgiç görün- dü. Ortalık birden kaynaştı ve alkış- tan inledi. Gecenin sonunda açık arttırmaya konulan Kırat, Bilgiçin üzerinde kalınca, Demirelin â âsi hem- şehrisinin memnuniyeti arttı. Bilgiç, bir taraftan da, kendisini destekleyen gazeteler buluyor ve De- mirelin Bakanları ve Hükümetini yıpratıyordu. AP'den yana görünen 23 Temmuz 1966 bu gazetelerin tenkitleri, en ağır muhalefet yapan gazetelerde bile rastlanacak cinsten değildi. Meselâ Yeni İstanbul, ortaya bir "Purolu Bakan" hikâyesi atmıştı ki, AP ku- lislerini bundan iyi oyalıyacak konu olamazdı. Gazeteye göre, Turizm ve Tanıtma Bakanı Nihat Kürşad, ken- disinden iş istemeğe gelen, AP'li bir milletvekilinin yakını bir gençkıza “aşırı muhabbet" göstermişti. Skan- dal halini alan bu yayın, Bakan Kür- şad tarafından yalanlandı ama, Özkan kazığı! Vedat Ali Dost muhtelif şekillerde. Bakan bazı ga- zetecilere, kız fakir olduğu için acı- dığını ve kendisine bir yemek ye- dirdiğini; bazı gazetecilere ise "An- karada yabancı bir gençkızla bera- ber yemek yiyecek kadar aptal ol- madığını" söyledi. Hükümete mu- halif milletvekilleri ise meseleyi Meclise getireceklerini söylüyorlar- dı. Durum, karışıklığını hâlâ koru- maktadır. YURTTA OLUP BİTENLER Demirci Hükümetinin ve Bilgi- çin durumları ve kuwvetleri bu i- ken, geçen hafta üç, dört gün için- de terazinin kefesi Demirci lehine bir iniş gösterince çok kimsenin dikkati AP'ye çevrildi. Üçüncü yenilgi Demirele muhalif grup, son darbe- yi, 21 Mayısçıların affı için yaptı- ğı teşebbüste yedi. Bilgiç, lâikliğe karşı işlenen suçların Affa dahil edi- lip edilmemesi konusunda Grupta açılan ve kendisini azınlığa düşü- ren mücadeleden sonra ayağının al- tındaki zemini genişletecek bir fir- sat e Öyle bir konu bulma- lıydı ki, mirle muhalif bütün millekilerin ,birleştirsin ve "De- mirle rağm karar alınsın. 21 MEME JA affı üzerinde açılan tartışma bu fırsatı yarattı. Gerçek- ten, çok sayıda AP'li, 21 Mayısçıla- rın da toptan affına taraftardı. Hü- kümetin buna taraftar olmıyacağı ise biliniyordu. Bu teşebbüs iyi tez- gâhlanırsa, halkoyuna, Bilgiçi sade- ce AP'deki en muhafazakâr millet- vekillerinin değil, Grupun çoğunlu- gunun desteklediği intibaı verilebi- lirdi."Bunama yüzünden" affedil- diği için Demirele Kızgın olan Ba- yarın da bu teşebbüste Bilgiçi des- tekliyeceği yolundaki haber de Bil- giççileri sevindirmişti. (o Hakikaten, Bayarın kızı Nilüfer Gürsoy, bu ko- nuda bir önerge hazırladı. Mesele- nin görüşüleceği Grup toplantısın- dan önce Bilgiççiler için durum iyi görünüyordu. Ama Demirel, bu toplantıdan ön- ce telâşa düşen ve çeşitli engelleme taktikleri hazırlamağa kalkan arka- daşları gibi endişeli (ogörünmüyor- du. ,, Taktikçilerine şöyle dedi: — Bir şeye lüzum yok. Grupa einen. Hiçbir şey yapamaz!" Demirelin taktiği Grupta anlaşıl- dı. Başbakan kürsüye çıktı ve AP'- lilerin alışık olduğu ima lisanı ile, 21 Mayısçıların affının önemli mah- zurları bulunduğunu ifade etti. Yü- rekleri fazla pek olmayan iktidar partisi mensuplarına bu kadarı yet- mişti. Yapılan oylamada, Bayarın kızının önergesine, Bilgiççilerin gay- retlerine ve Grupun çoğunluğunun 21 Mayısçıların affına taraftar ol- masına rağmen, Demirelin istediği yönde karar alındı. Tabi bu karar- dan önce,Demirelin Tural ve Su- nayla yaptığı görüşmeler hakkında AP'li milletvekillerine bol bol hika- ye (anlatmıştı. 7