23 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

23 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

SOSYAL HAYAT Dernekler Atatürk günü Genç adam, mikrofonu eline al- dı, ateşli, heyecanlı bir sesle ko- nuşmağa başladı: "— Atatürk, bundan tam otuzi- ki yıl önce Kızılcahamama gelmiş, bize bazı direktifler vermişti. Otuz- iki yıl sonra, bugünü Kızılcahamam- lıların bayramı olarak ilân etmemi- zin sebebi, Kızılcahamamlıların ve aydın türk kadınlarının, bu direk- tifler üzerinde canlı bir şekilde bir- leşerek çalışmalarım ve turistik Kı- zılcahamamın kalkınmasına yardım- cı olmalarım sağlarken, büyük A- tayı her yıl özel" bir şekilde anmak- tır. Böyle bir günde biz, uzun ko- nuşmalar yerine, herkesin katılaca- ğı bir açık oturum düzenlemek iste- dik. Bugünü daha iyi bir şekilde nasıl kutlayabiliriz? Bugün için ne- ler yapabiliriz? Bunu, daha çok mi- safir ve yerli aydın 'kadınlarımızın ağzından duymak istiyoruz." Genç adam, mikrofonu yanında- ki yeşil tayyörlü genç kadına uza- tırken, bir soluk etrafına bakındı. Olay, geçtiğimiz. haftanın sonun- da, Cumartesi günü, Kızılcahamam- da, Toleyis otelinin bahçesinde geç- ti. Büyük bir kadın ve erkek top- luluğu, o gün, Kızılcahamam Kay- makamı Vedat Okayın düzenlediği törene katıldıktan sonra, açık otu- ruma katılmak üzere 'otelde bira- ya gelmişti. Konuşmacı, Ortaokul Müdür Yardımcısı Ergin Yürüten idi. Daha Önce, Atatürkün ilk du- rak yeri olan PTT binası önünde başlıyan ve Atatürkün 'Soğuksuda dinlenmiş olduğu çam alanda biten törende Kaymakam, Turizm Der- neği Başkanı Mürteza Yıldız, CHP'- li Belediye Başkanı Ahmet Özbek konuşarak, günün önemini belirt- mişler. Ortaokul öğrencilerinden bir grup ise, Atatürk Oratoryosundan parçalar okuyarak, halkı o coştur- mMuUŞtuU. Atatürk ve Satı Kadın Atatürkün Kızılcahamamı ziyareti iki yönden büyük önem taşımak tadır. Birincisi, Atatürk bu ziyare- tinde Satı Kadını tanımış ve onu milletvekili yapmağa karar ver- miştir. Satı Kadının hikâyesi ger çekten ilginçtir ve Atatürkün, bir köylü kadını sadece sembolik © O larak seçmediğini, ondan neler bek- lediğini göstermektedir. Çünkü Sa- tı Kadın, öyle, sıradan bir kadın de- ğildir. Köyünün en atılgan, en ce- sur kişilerinden biridir. Satı Ka- dın, Türkiyenin ilk kadın muhta- rıdır ve bu mücadeleyi kendi ken- dine vermiş, kazanmıştır. Atatürk, Satı Kadının ismini ilk defa bu vesileyle duymuştur. Kızılcahama- mın Kozan köyünde oturan Satı Kadın, muhtarlığa adaylığını Koy- duğu zaman, bir kadının muhtarlı- ğa adaylığını koyması köyde taas- supla karşılanmış, fakat Satı Ka- dın bu isteğinde direnmiş ve ka- zanmıştır. Atatürk Kozan köye uğ- radığı zaman da öne ilk atılan, ken- dini ve köy halkını Ataya takdim e- den, Satı Kadın olmuştur. Anlatıl- dığına göre, Atatürk köyde fazlaca kalmıyacakmış, fakat Satı Kadın, 30 23 Temmuz 1966