23 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

23 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

ni, atelye. Hattâ atelye bile değil de minik iş yerleri. Bu yüzde 99'da, çalışan Pa yüz- de 66'sı geçimini sağlıyor. üzde 99'un yarat- LL ise, bütün japon sınai istihsalinin yüzde si. O zaman, geriye kalan yüzde I'in, yani im- paratorlukların rolü ve önemi daha iyi ortaya çıkıyor. Sınai istihsalin geriye kalan yüzde 50" bakımından sarfettiği gayretleri oanlatmıştım. Hani Daimyolara verilen devlet bonoları, samu- rayların ticaret âlemine kaymalarının kolaylaş- tırılması.. Bu tutum Japonyada hep devam et- miş ve her güç devrede devlet iş âlemini, işine çok karışmaksızın desteklemiştir. e Meiji dev- rinde nasıl devlet yeni sanayiin kurulması için koruma tedbirleri almış, teşvikte bulunmuş, 6ğ- Japonyanın dev endüstrisi, bu muazzam ve son derece modern tesisler hep özel sektörde özel te- şebbüsün eseri. Japonya, plânlama yapmadan kalkınan bir memleket örneği. Ama Japonyanın bütün şartları plansızlığın gerekçesini teşkil ediyor. Yukardaki fabrika Osakadaki bir televizyon âleti fabrikasıdır ve bir dev müessesenin - Matsuşita- malıdır. sı, bu yüzde 1'in eseri. Bu yüzde 1'de, çalışanla- rın yüzde 34'ü mevcut. Görülüyor ki firmala- rn yüzde l'i, âdeta devlet içinde devlet. Japonyada devlet, iş âleminin daima yar- dımcısı olmuş, o arkada kalmış, iş âleminin ken- di kendine gelişmesini iteklemiştir. Japonya modemleşirken, X üzyılın ortasında bir derebeylik sisteminden yeni telâkkilere geçer- ken Meiji İdaresinin bilhassa sermaye temini reticilik görevi yapmışsa İkinci Dünya Harbin- den sonra da aynı yol tutulmuştur. Tabii şim- di, japon iş hayatı ve bilhassa özel sanayi dev- leşmiş bulunduğu için devletin yardımı azal- dıkça azalmaktadır. Japon ekonomisi artık kendi kanatlarıyla uçmaktadır. Bir defa, japon plâncıları özel sektörü bir plânlama sahası olarak katiyen almamışlardır. O sahada verdikleri rakkamların, çizdikleri he- 45