8 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

8 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

tün parti teşkilâtına telgrafla tamim etti. Ko- mitenin müsaadesini aldı, zira Komite partile- rin faaliyetini yasaklamıştı. Tamim, ihtilâlin ikinci günü yapılmıştır. Sonradan, C.H.P.'lilerin taşkınlıkları, ihbarcı- lıkları çok söylenecektir. Bu tamim, bunlarda Genel Merkezin bir sorumluluğu olmadığını göstermektedir. İhbarcılık, bir umumi hastalık halinde, İhtilâlin hemen peşinden, aylar süren bir devre memlekete musallat oldu. Bugün o ih- barlara ve istisnasız bütün gazetelere akseden iddialara bakınca üzülmemek, hattâ millet ola- rak biraz rahatsızlık duymamak kolay değildir. Taşkınlık C.H.P'liler tarafından yapılsa da, ih- barcılıkta bir parti tekelinden bahsetmek yan- lıştır. Bilhassa taşrada, herkes herkesi İhbar e- diyordu. İsmet Paşanın Aksal, Satır, Feyzioğlu ve diğer arkadaşlarıyla evde hazırladığı tamimde şöyle deniliyordu: "Şanlı Türk Ordusu memleketi maddi ve manevi çöküntüye götüren, açıkça Anayasa dı- şı baskı idaresine son vermiş, milletin mukad- deratını eline almıştır. M.B.K. Başkanı ve Türk Silâhlı Kuvvetleri Başkumandanı sayın Orgene- ral Cemal Gürsel aziz milletimize hitabesinde M.B.K.'nin temiz ve dürüst bir demokratik ni- zamı kurmak, devlet idaresini süratle millet iradesine tevdi etmek kararında olduğunu bil- dirmiştir. Bu zaman zarfında vatandaşlarımız arasında huzur ve sükünu muhafaza etmenin büyük kıymeti vardır. C.H.P. teşkilâtı böyle nazik devirlerde sirayet istidadı gösteren inti- kam hislerinden, hususi garaz temayüllerinden ciddi olarak sakınmalı, vatandaşları da bu gibi his ve temayüllerden korumak için çalışmalıdır. M.B.K.'nin dürüst bir demokratik nizamı tesis etmek hususunda kesin karar sahibi olması, hal ve âti için memlekette huzuru, güveni sağlayan büyük teminattır. Vatandaşlarımız eşit, dürüst ve serbest seçimleri sükün ile ve Türk Ordusu- nun temiz geleneklerine tam bir güven içinde beklemektedirler. (Hepinize sevgi ve saygılar sunar, vatana hizmet yolunda başarılar dile- rim." Telgrafların altındaki imza, İsmet İnönü' ihtilâl idaresinin ilk Kabinesi o gece ilân olundu, Yeni rejim kurulmuştu. Bunun üzerine İsmet Paşa, tebriklerini bildirmek için Cemal Gürselden bir randevu istememi söyledi. Devlet ve Hükümet Başkanlıklarını M.B.K. Başkanlı- gıyla birlikte üzerine almış bulunan Gürselin yaverine bu talebi ilettim. Randevu süratle ve- rildi. "Sayın Orgeneral" "Sayın Paşamız'"ı er- 8 tesi gün saat 16.30'da bekliyordu. İsmet Paşa, Başbakanlığa kendisiyle birlikte gitmemi söyle- di. Gürsel İsmet Paşayı odasının kapısında kar- şıladı. Odası, iki gün önce Adnan Menderesin oturduğu odaydı. Onlar ikisi, başbaşa kapandı- lar ve yirmi dakika görüştüler. Ben, yaverlerin ve özel kalem müdürünün bulunduğu odada bek- ledim, genç ihtilâlcilerle görüştüm. Özel Kalem Müdürlüğü masasında oturan, İrfan Solmazer- di. İsmet Paşa görüşmeden memnun çıktı. Ö- nemli bir konuşma olmamış, ziyaret bir nezaket ziyaretinin sının içinde kalmıştı. Ama, samimi bir hava esmişti. Cemal Gürsel iki gün sonra, 30 Mayısta, Dışişleri Bakanı Selim Sarperi İsmet Paşaya yolladı. Bizim evin kütüphanesinde iki saate ya- kın konuştular. Sarper, dış politika konusunda İsmet Paşanın fikirlerini, görüşlerini öğrendi. 3 Haziranda Devlet Bakanı Âmil Artüs İsmet Paşaya geldi. Samimi hava devam ediyordu. 5 Haziran, Kurban Bayramıydı. İsmet Pa- şa, Gürselin yaverine telefon etmemi istedi. Devlet Başkanına bayram tebriki ziyafeti ya- pacaktı. Yaver biraz sonra cevap vereceğini söyledi. Zaman geçti, yaver randevunun ertesi gün tespit edileceğini bildirdi. Ertesi gün bir haber çıkmadı. Daha ertesi gün de.. İsmet Pa- şadan, tekrar bir telefon açıp açmamam gerek- tiğini sordum. "Açma" dedi. İki lider, Cemal Gürselin 6 Ağustosta, âdeta gizlice, Başyaver Ağası Şen tarafından Heybeliadaya, İsmet İnö- nünün evine getirilişine kadar artık doğrudan doğruya hiç bir temasta bulunmayacaklardı. Acaba ne olmuştu? Gelecek yazı Açık ve kapalı ilk niyetler