8 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

8 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

SİNEMA len bir "Ford Haftası" düzenlene- cektir. Bu programdaki filmler şun- lardır: "The Lost Patrol - Kayıp devriye" (1934), "The Informer - E- le veren adam" (1935), "The Stage- coach - Cehennemden dönüş" (1939), "Grapes of Wrath - Gazap üzümleri", "Lekeli adam" (1940), "My Daning Clementine - Kanun harici" (1946), "The Sun Shines Bright - Güneş parlıyor" (1953). Ford u izleyecek çek filmleri gös- terisinde yine genç yönetmenlerin -Miloş Forman, Vera Çitilova, Jan Nemeç- yeni filmleri bulunmakta- dır. Ayrıca, ünlü kukla filmleri ya- pıcısı Jiri Trnkanın "Stare Povest Çeske - Eski Çek Efsaneleri" adlı, tanınmış kukla filmi de bu progra- ma katılmıştır. Daha önce ingiliz belge - film o- kulunun eserlerinden meydana ge- len bir program düşünülmüşse de, bunun şimdilik gerçekleştirilmesi imkânı bulunmadığı için, yeni ingi- liz sinemasının örneklerini veren bir program bunun yerini almakta- dır. Bu programdaki filmler, Ric- hard Lester'in "The Knack", Peter Brook'un "Lord of the Flies", Ka- rel Reisz'ın "Morgan" ve Tony Ric- hardson'un "The Loneliness of the Long Distance Runner"idir. Programda Hollandadan iki bel- ge - film bulunmaktadır. Bunlardan biri ünlü belge - filmci Joris İvens'in Fransada çevirdiği "La Seine a ren- contre Paris - Saine ırmağı Parisle buluştu", öbürü Bert Haanstra'nın "Alleman"ıdır. AKİS Ayrıca, danimarkalı (oyönetmen Carl İDreyer'i in 1928'de Fransada çe- virdiği ünlü "La Passion de Jeanne d'Arc - Jeanne d'Arc'ın tutkusu" ile yine danimarkalı yönetmen Hen- ning Carlsen'in son Cannes Festiva- linde en iyi erkek oyuncu ödülü ka- zanan "Sult - Açlık" filmi, progra- mın son gösterilerini meydana geti- recektir. İlk türk filmleri Bununla birlikte, Sinemateğin bu yılki programının en ilgi çekici olanı, hiç şüphesiz, ilk türk filmle- rinden meydana gelen gösteri ola- İlk türk filminin çevrildiği 14 Kasım 1914'ün elliikinci yıldönü- müne raslatılmasına çalışan bu gös- terilerde, Ordu Foto - Film Merke- zinin arşivinde bulunan filmlerden yararlanılacaktır. Bunlar arasında Birinci Dünya Savaşma, Mütareke dönemine ait belge - filmler bulun- duğu gibi, "Binnaz" (1919), "Müreb- biye" (1919), "Bican Efendi Vekil- harç" (1921) gibi konulu, uzun film- ler de bulunmaktadır. Öte yandan, Sinematek, başlangı- cından bu yana çevrilen yerli film- lerin tespiti, birer kopyalarının sağ- lanması yollu çalışmalarına devam ettiği gibi, konferanslar, açık otu- rumlar düzenlemek, sinema yayın- larında bulunmak gibi çalışmalarını da sürdürmektedir. Bu yaz İstan- bulda yapılan ve sinemamızın çeşit- li meselelerini ele alan açık oturum- ların tutanakları yayımlanmak üze- redir. Geçen yıl iki sayısı çıkan ve yaz tatili dolayısiyle yayınına ara verilen "Yeni Sinema" dergisinin yeni mevsimdeki ilk sayısı, türk si- nemasına ayrılmış özel bir sayı ola- rak önümüzdeki günlerde yayımla- nacaktır. Yerli sinemanın dışarıda tanıtıl- ması konusu da Sinemateğin ilgi- lendiği meselelerden biridir. Bu yıl, Romanyadaki Balkan Film Festiva- line iki uzun ve üç dokümanter fil- min Sinematek eliyle gönderilmesi- ne çalışılmaktadır. Fransız Sinema- teğinin müdürü Henri Langlois ise yönetmen Metin Erksanın filmle- rinden gelen bir programı gerek Fransada, gerekse Avrupanın çeşit- li ülkelerinde gösterme işini üzerine almıştır. Bu filmlerin sağlanabile- cek kopyaları Sinematek eliyle Lang- lois'ya ulaştırılacaktır. 8 Ekim 1966