8 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

8 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

İKTİSADİ Toplantılar Al gülüm, ver gülüm! e ei hafta Salı gününün ilk saatlerinde Şeker Şirketinde hü- küm süren telâş, salonların dikkatle hazırlanışı ve gelecekleri karşılama çabaları, burada önemli bir toplan- tının yapılacağını gösteriyordu. Ni- tekim, çok geçmeden durum anla- şıldı: Belirli (aralıklarla (oyapılmakta olan Hükümet - Özel sektör temsil- cileri toplantılarından bir yenisi ya- pılacaktı. AP İktidarı, kendisini özel sektöre yakın gösterebilmenin gay- reti içinde, bu son toplantıya alışı- lanın üstünde bir hava vermek çaba- sındaydı. Oysa bu toplantılar, yeni Anayasası ile karma ekonomiyi be- nimsemiş Türkiye Cumhuriyetinin, kalkınmasını sağlamak için kullan- dığı iki maniveladan -kamu sektörü ile özel sektör- bir tanesinin temsil- cilerinin İktidarın ilgilileriyle karşı- karşıya gelip, bazı teknik konuları konuşmasından öteye bir anlam ta- şımıyordu. Şimdiye kadar yapılan benzeri toplantılarda, bu sınırın a- şılmaması için özen gösterilmişti. Bu defa da, ayni yolun izleneceğin- den emin olan özel sektör temsilci- leri, Türkiyenin dört bir yanma da- ğılmış başlıca önderlerini Ankaraya çağırmış ve yoğun bir hazırlığa gi- rişmişlerdi. Bir de broşür yayınla- yan öze; sektör temsilcileri, "Tür- kiye Ticaret Odaları, Sanayi Odala- rı ve Ticaret Borsaları Birliği" ara- cılığıyla, hazırlıklarını son safhaya ulaştırmışlardı. O günki toplantıda, ilgili Bakan- lara sunulan, "Özel. sektörü ilgilen- diren başlıca konular hakkındaki rapor", özel sektörün tartışmalarını teknik konulara yönelttiğinin açık belgesi durumundaydı. Meselâ, Türk Parasının Kıymetini Koruma hak- kındaki 17 sayılı kanunla ilgili bazı kararların değiştirilmesinden tütün piyasasına katılmada ve tütün ihra- catında özel sektör ile Tekel arasın- konulara geniş yer verilmişti. Toplantıda, özel sektör olarak, Odalar Birliği adına Sırrı Enver Ba- tar ve arkadaşları, ilk dakikadan itibaren hazır, bekliyorlardı. Hükü- 8 Ekim 1966 VE MALİ Mehmet Turgut Çakaralmaz met adına, Sanayi Bakanı Mehmet Turgut, Devlet Bakanı Cihad Bilge- han, Çalışma Bakanı Ali Naiil Er- dem, Ticaret Bakanı Sadık Tekin Müftüoğlu gibi yetkililer, özel sek- törün dertlerini dinlemeye âmâde idiler. Kraldan çok krala Açış konuşmasını Sanayi Bakanı ehmet Turgut yaptı ve şöyle edi: — Türk müteşebbislerinin muh- terem temsilcileri! Geçen toplan- tıdanberi, memleketimizde siyasi münakaşalar ve iktisadi sistemler üzerindeki çekişmeler devam edip gitmiştir. Memleketimizde marksist düşünceden mülhem bir takım fikir- ler, ilimmiş gibi, yeniymiş gibi, Kur- tarıcı ve tatbikatı varmış gibi alla- nıp pullanarak piyasaya sürülmek- tedir. Sistemin tahribi, nizamın de- jenere edilmesi, iş ve devlet adamla- rının çürütülmesi için yalanın ve if- tiranın her çeşidi kullanılmaktadır. Tehdit ve tezvirler her tonda ve renkte ortaya atılmaktadır. Bizler ve sizler, tabii olan, in- sani olan, muvazeneli ve çok cep- SAHADA heli bir yaşayışı temsil eden bir sis- temin müdafaasını yapmaktayız. Sonu gelmez bir hayal içinde, in- sanın malı ile birlikte ruhunu, inis- yatiflerini, zekâ ve yaratma kabiliye- tini de tahrip edecek olan bir siste- min müctafaacılarına karşı mücade- lede teşebbüs sahiplerimizin geç kal- dıkları muhakkaktır. Sermaye düş- manları son derece metodlu ve üs- talıkla çalışmaktadırlar. Bunlar tara- fından iyi bir teşkilât ve gayet kur- nazca yapılan yayınlar neticesinde meydana getirilen ve inatla yürütü- len propaganda, sizler ve memleketi- miz için yıkıcı olmaktadır. Tahrip e- dici ve öldürücü olmaktadır. Serma- ye sahipleri, bu tehlikeyi görmek, idrak etmek ve bunlara karşı çık- mak cesaretini kendilerinde bulmak mecburiyetindedirler. Dünyada ken- disini korumasını bilmeyen, düşma- nın kudretini tanımayan hiç bir fert veya hiç bir sistemin yaşamıyacağını bilmemiz gerekmektedir. Sizin ola- nın sizde kalması ve sizin olana to- runlarınızın rahatça sahip olabilme- si için mücadeleyi göze almak duru- mundasınız...." Sanayi Bakanı Turgut, özel sek- tör temsilcilerini bile hayretler için- de bırakan, AP'nin seçim propagan- dası nutuklarından kat kat ateşli nutkunu şu sözlerle bitirdi: "— Muhterem Temsilciler!. Türk müteşebbislerinin ve teşebbüs gücü- ne yatırım arzusunun büyüklüğüne, zekâ, dirayet ve samimiyetine inan- cımı belirtir, hepinizin şahsında bü- tün müteşebbislerimin hürmetle se- lâmlarım!" Mehmet Turgutun konuşması- nın yarattığı şaşkınlık, uzun süre, elle tutulur bir ağırlık -halinde, bü- tün salonu doldurdu. "Kraldan çok kralcı" kesilen bu konuşmadan son- ra, özel sektör temsilcileri adına meseleyi ortaya atmak isteyen Sırrı Enver Baturun teknik sözleri pek hafif kaldı. Toplantıyı izleyen basın mensup- ları, Mehmet Turgutun bu acayip nutkunu türk kamuoyuna Ulaştır- mak için harekete geçince, Özel sek- tör temsilcileriyle Hükümet arasın- daki toplantının teknik sonuçları ve tartışmaların seyri ara yerde kay- nayıp gitti. 23