10 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

10 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

hastalar durumu haber almışlar, Bakanın hüvi- yetini hemen tesbit etmişlerdi. Komiteye ihbar mektupları yağmıştı. Komite bir küçük tahki- kat yaptırtmış, hadisenin doğru olduğunu öğ- renmişti. Bunu duyduğunda, tepesi en ziyade atan babacan Gürsel olmuş, "Başka yer mi bu- lamadı?" diye basmıştı kalayı. Böyle örnekler, Hükümeti ele geçirmek isteyen M. B. K. üyele- rinin propaganda silahı oluyor, programın tas- dikini bu suretle geciktiriyorlardı. Kabine, Ağustosun 19'unda dört saate ya- kın süren bir toplantı yaptı. Bu toplantıdan çı- karken Dışişleri Bakanı Selim Sarperin gazete- cilere söylediği bir sözün gerçek manâsı anla- şılmadı ve bu, bir basit nükte olarak alındı. Sarper dedi ki : "—Öyle mühim bir şey yok. Boş kalıp ah- lâkımız bozulmasın diye çalıştırıyorlar." u, M. B. K. üyelerine bir serzenişti. Hani askerde, er boş kalmasın diye, yapılacak hiç bir iş yoksa çukur kazdırılıp çukur doldurtulur ya.. Sarper, programı bir türlü tasdik edilmeyen Hükümetin o durumda bulunduğunu belirtmek istiyordu. Hükümetin bir kaç gün sonra, 25 Ağustos Perşembe sabahı yaptığı toplantıda bu husus, nihayet açık şekilde ortaya atıldı. Yani, M. B.K Hükümeti istiyor muydu, istemiyor muydu? Programın tasdik edilmemesi ikinci ihtimali kuvvetli kılıyordu. O takdirde Kabine toptan istifa eder, Komiteye hareket serbestisi tanır- dı. Yeni Bakanlar sivil mi olurdu, yoksa üyeler Bakanlıkları da mı üzerlerine alırlardı, bunu kendileri kararlaştırırlardı. Toplantıya, Fahri Özdilek başkanlık et- mekteydi. Kabinenin toptan istifasının, İhtilâ- lin üçüncü ayında nasıl akisler yapacağını görü- yordu. Bu sırada, Amil Artüs bir teklif ortaya attı. Fahri Özdileğin bildirdiğine göre Cemal Gürsel İstanbuldan Ankaraya gelmek oüzere yoldaydı ya.. Özdilek Hükümetin temayülünü Devlet ve Hükümet Başkanına arzeder, onun görüşünü alırdı. Elbette ki, daha İhtilâlin otu- rup oturmadığı bile bilinmezken, bir telefon em- riyle kalkıp gelen ve görev alan bu kimseler Komiteyi şimdi müşkil mevkide bırakmak ni- yeti taşımıyorlardı. Gürsel neyi münasip görür- se onu yapmaya hazırdılar. Eğer görevlerinde İhtilâlin ilk kabinesinin ömrü üç aydan fazla sürmedi. İlk kabine, aceleye gelmişti, kuruluşunda prensip hataları vardı. Yukarda resmi görülen, işte bu ilk hükümettir. Ama ya ikincisi? O, birinci. den de beterdi ve Bakanlarının bir kısmının bütün marifeti, İzmirde Başkan Gürsel ile briç oynamış olmaktan ibaretti. Sonradan bunlar, daha başka işlere de karıştılar ya.. İkinci Hükümet, Komite- deki anlaşmazlığın memlekete ilk hediyesi oldu, 74