10 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

10 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Madem ki Hükümetin toptan azli mahzurluydu, o halde Bakanlar teker teker oya konulur, kim- ler azledilecek, kimler yerlerinde muhafaza olu- nacak, bu, tesbit edilirdi. Tesbit yapıldıktan sonra da, her hangi bir istifadan önce bu azil- ler millete, radyo vasıtasıyla duyurulurdu. Bakanlar, kendileri İsviçre Büyük Elçili- ğinde içkilerini yudumlarlarken Komitede oya konuldular. Önce meşhur Gözübüyük oylandı ve ittifakla Bakanlıktan azledildi. Sonra, sıra- sıyla ötekilerin durumu görüşüldü. Üyeler çe- şitli ithamlar yapıyorlardı ve tabii bunların bir kısmı doğruydu, bir kısmı uydurma. Üyelerin arasında Bakanlıklara göz koymuş olanlar bu- lunduğu için, elbette, ne kadar sandalya açılır- sa kendilerinin Bakan olma şansı o nisbette bü- yüyordu. Nihayet, asker olmayan beş Bakan Hükümette muhafaza edildi : Devlet Bakanı Amil Artüs, Dışişleri Bakanı Selim Sarper, Ma- liye Bakam Ekrem Alican, Milli Eğitim Bakanı Fehmi Yavuz ve Gümrük-Tekel Bakanı Fethi Aşkın. Ötekiler, görevlerinden alınıyorlardı. Kabinede üç de asker Bakan vardı : Milli Sa- vunmada Fahri Özdilek, Ulaştırmada Sıtkı U- lay ve İçişlerinde Muharrem Ihsan Kızıloğlu. Onlar, tabii, yerlerinde kalıyorlardı. Kalanlar- dan Artüs Adalete, Yavuz da İmar ve İskâna getiriliyorlardı. M. B. K. kararlarını gece onda bir tebliğ halinde radyoya gönderdi. Saat onbu- çukta radyo bu tebliği okudu. Fakat Komite bir "nazik karar" aldı : Bakanlara azledildikleri, bunu radyoda duymalarından önce, bir sözcü ta- rafından telefonla haber verilecekti. Kalanlara telefonu, Türkeş etti. Türkeşin telefonundan kısa bir süre son- ra Artüs, Sarper ve Alican Köşkten çağırıldılar. O tarihlerde "Köşk" Çankaya değil, Hariciye Köşküydü. Cemal Gürsel hâlâ orada kalıyordu. Devlet Başkanı Adalet, Dışişleri ve Maliye Ba- kanlarını acele istiyordu. Her üç Bakan da, bi- rer taksiyle yukarıya çıktılar. Gürsel Komite- nin toplantısından yeni dönmüştü. Ceketini çı- karmış, Ağustos sıcağında gömleğinin kolları- nı sıvamış, bir masanın başında viskisini | içi- yor, biraz bir şeyler yiyordu. Üzüntülü olduğu yüzünün ifadesinden belliydi. Bakanlarına, Ko- miteden açıkça şikâyet etti. Üyeler kendileri Bakan olmak istiyorlardı. Hükümete olan hışımlarının gerçek sebebi buydu. Fakat Ba- kanlar da onların ellerine koz vermişlerdi. Gür- Gürsel, ilk kabineden artakalan Bakanlar içinde üçüne güveniyor, en devlet adamı vasfı Cemal buluyordu. Bunlar Sarper, Artüs ve Alicandı. Ondan dol: arın Y: istedi, onlardan arka olayıdır ki ikinci kurmak için on- Bakan diye kendisine tavsiye etmelerini talep etti. Bu, her halde, dünyada yepyeni bir kabine teşkili yoluydu.