10 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

10 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

SOSYAL Dernekler Doğum kontrolü içinde, Set kafe- ryada, Üniversiteli (Kadınlar Derneği Ankara Şubesinin aylık toplantısı yapıldı. Hızlı ve kısa bir konuşma yapan Şube Başkanı Prof. Dr. Nermin Abadan, derneğin o gün işleyeceği "Doğum kontrolü" konu- sunun, kanunlaşmış olmasına rağ- men, neden hâla büyük bir propa- ep ii içinde bulunduğunu anlat Geçtiğimiz hafta Gerçekten de, bugüne kadar pek çok ilgi görmesine, ayacağı çocukları doğurmak zorunda kalan annelerin yardımına koşmasına rağ- men, Türkiyede doğum kontrolü ve nüfus planlaması adıyla anılan aile plânlaması yeteri okadar aydınlığa kavuşmuş değildir. e İhtiyaç duyup bunu uygulayanların ve bu konu ile ilgilenen birkaç kişinin dışında, bu- nun gerçek anlamını, ne ifade etti- gini ve türk toplumuna neler getir- diğini pek az kimse bilmektedir. Bunun içindir ki Üniversiteli Kadın- lar Derneği Ankara Şubesi bu yıl da, tıpkı geçen yıl olduğu gibi, ko- nu üzerinde duracak ve konuyu hem konferanslar vererek, hem de gecekondu halkının ayağına götü- rerek işliyecektir. Herşeyden önce: kadının sağlığı Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı Nüfus oPlânlaması Müdürlüğü uzmanlarından Serim Yurtören, aylık toplantıda bulunan üyelere ve kalabalık bir kadın topluluğuna, ai- nun memleket çapındaki bir başka önemi de nüfus yönünden ileri gel- mektedir ve konunun daha iyi anla- şılabilmesi için bunun üzerinde de durmak zorunluğu vardır. İstatis- tikler, dünyadaki nüfusun, gün geç- tikçe daha büyük bir hızla arttığı- nı göstermektedir. Meselâ, dünya nüfusu 1650'de 500 milyon iken, 300 Yani dünya nüfusu, geçen zamanın 30 HAYAT yüzde 99'unda çok yavaş artarken, yüzde | gibi kısa bir zamanda 5 misli artmış ve bu artış hızla devam etmiştir. Türkiyeye gelince, Türkiyedeki nüfus artışı, bu memleketin ekono- mik durumuyla ilgilenenleri endi- şeye sürükleyecek niteliktedir. Zira memleketimiz, yüzde 3 gibi bir hız- la, dünyada en çok artan memle- ketlerin başında gelmektedir. Oy- sa ki Türkiyenin kalkınabilmesi ve gerçekleştireceği (o reformlardan faydalanabilmesi, o bilimsel açıdan, daha yavaş bir artışı gerektirmek- tedir. Gerçi, bugün uygulanan nu fus plânlaması ile Türkiye gene, nü- fus bakımından hızlı bir artışa tâbi olacaktır ama, bir yandan bu hız, bir miktar, kalkınma hızını yutma- yacak oranda -meselâ yüzde 3'den 2'ye düşecek şekilde (azalacaktır. Bir başka yönden de, çalışan nüfus, çalışmayan nüfusa göre artacaktır ki, bunun da Türkiyenin kalkınma- sı ile yakın ilişkisi vardır. Ölen anneler Serim Yurtören bir soluk sustu ve elindeki belgeleri bir yana bırak- tıktan sonra konuşmasına devam etti: — Gene tekrar ediyorum, aile plânlamasının memleket nüfusu ve 10 Aralık 1966